Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 13 april 2024

Lodjur

Av Neta - Lördag 13 april 23:20

Blev lite soligt o fint på sena em idag så jag åkte ut lite. Tänkte kolla hur det var att åka bakom mitt område. Spana lite på violerna som växer på ett ställe där. Lite orolig för vildsvinen men sist det skrevs om dom var dom norr om byn så jag åkte, väldigt uppmärksam och sakta.

När jag kom svängandes ner mot åkern vid hundbadet tvärstannade jag. Tänkte, är det en hund? Utan husse eller matte. Nere på vägen jag skulle till vä på troligen från åkern kom den. Sen såg jag. Ca 10 m framför mig går *hunden* den har tofsar på öronen och är som en stor katt, ett lodjur.
Går in i skogen till hö men ställer sig där i början som den kollar inåt träden. Det är hus där inte alls långt ifrån och flera grusade gångar.
Jag stannar vet inte om jag ska vända men står still. Vågar inte röra mig, inte ta upp tfn heller.

Rätt som det är tar den som ett skutt och springer mot *va nu vägen heter* till hö om stora backen, jag vänder och kör hemåt så jävla fort jag kan. Livrädd att möta den när jag åker bakom husen på nedre gården. Genar så jag kommer vid husgaveln längst bort men kör ut till cykkelvägen som går längst 600an och upp hit vid garagen. In m scootern i garaget och in. Glömde posten jag skulle tagit in redan igår. Törs inte gå ut igen.

Då kom reaktionen, jag börjar fatta vad jag sett.

Har en kille på Fb som bott här tidigare som nu bor i trakten av Månkarbo. Han har vid ett par tillfällen lagt ut bilder på ett lodjur på sin tomt. Är ju inte så långt upp dit så det kan ju vara samma.

Kan ju säga att vilda hästar inte får ut mig på dom cykelvägarna ensam igen. Samtidigt lite rusig av att faktiskt har sett det, ett riktigt levande lodjur. Den kan inte vädrat mig alls hade nog tur med hur vinden gick.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Måndag 29 april 19:36

Det är ju Uppsalas och övriga studentstäders största helg. Skolorna är lediga och de flesta arbetsplatser stänger. Befolkningen ökar och fyllan är utbredd. Iaf från sen em och kväll. Jag jobbade ju på förskolan men det är inte många Sista april jag...

Av Neta - Måndag 29 april 01:01

Idag var det dags. Körsbärsblommans dag i Kungsträdgården. Blev till slut bara C och jag som åkte. Hon var i Sthlm igår också Haha! Hon hämtade mig mitt på dan. Kom några stänk på vägen ner men då vi parkerat var det uppehåll och tidvis sol. Blås...

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards