Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 oktober 2023

Av Neta - 7 oktober 2023 00:05

Fick ju Ingrid Marie av syrran. Stora och fina.


Plockade in idag och upptäckte då att det nog inte varit så bra att ha dom på uteplatsen nu när det varit en varmare period. Några hade blivit dåliga. Då kan jag ju inte heller försöka spara till jul som jag tänkt. Man ska tydligen linda in och lägga svalt rätt snabbt efter plockning. Skulle plockat nu ist.

Så just nu står en knäckig äppelpaj i ugnen och tidigare på dan gjorde jag äppelris. Gjorde det mkt när sonen va liten för det kunde ju han som mjölkallergiker äta också.

Man kokar 1.5 dl grötris i 1 lit vatten med 2 krm salt och ett par kanelstänger. Koka upp och koka 12 min, rör nån gång.
Skala och tärna 4 äpplen under tiden. Rör ner dom och koka 12 min till. Rör om. Låt det sen stå och svälla en stund tills det är lagom varmt.
Smaka ev av med socker men beroende på äpplen är det inte alltid det behövs. Ät det sen som det är med kanel på och för dom som kan o vill en skvätt mjölk. Men mjölken är inte nödvändig. Jag tycker det är godast som det är.

Enklare blir det inte. Har en skål i kylen nu. Ljummar upp den några sek i micron när jag äter ur den sen.


Vad ska man göra mer då?

Det här kanske

Äppeldricka

Till varje kg äpplen
1 l vatten
5 gr citronsyra
1 gr bensonat

till varje l silad saft 2-3 hg socker eller 2 dl fruktos.

Koka upp vattnet och låt det svalna
Tvätta och mal äpplena, (jag kör sönder dom i matberedaren)
Lägg snabbt äppelmassan i en hink, tillsätt citronsyran och slå över vattnet, rör om.
Låt stå 2 dygn, täck med ren handduk
Sila saften och rör i socker och bensonat.
Kan frysas.
Späd 1 + 5.

Gör man i nåt i plast med tätt lock kan den stå ute dom där 2 dygnen. Man måste bara ruska om den lite varje dag. Fryser man den kan man skippa bensonat. Citronsyran bör dock vara med.

Nåt som är gott med är ju sallad på kål med äpple i. Till jul gör jag den på rödkål annars vitkål, ca 1 lit finstrimlad kål, 1 eller 2 hackade rödlökar och 2-3 grovt rivna syrliga oskalade röda äpplen. Ingrid Marie blir bäst.
Sen en dressing på 2 msk kallpr rapsolja,1 msk äppelcidervinäger och 1/2 dl gräddfil, salt och sv.peppar
Den är så löjligt god att man kan äta bara den till potatisen. Haha! Just att äpplena är rivna gör den så saftig.

Måste nog göra en sån i morgon.

Men nu är det nog sovdags tror jag.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards