Mina ord och tankar

Alla inlägg den 14 juni 2015

Av Neta - 14 juni 2015 16:03

Det går ofta hand i hand, avlider en äldre släkting föds det strax en ny. Så har det iaf varit hos oss.


Den sorg som nu lamslog Sverige natten mellan fred o lörd då Lisa hittades avliden är dock sorg av den värsta sorten, den som är svår att förstå. Det märks också på hur mkt den berör, framförallt oss som har döttrar och barnbarn nära i ålder.

Vi har inte hela sanningen än så jag spekulerar inte men kan ju så klart lätt identifiera mig med den förtvivlan många känner, i flöden på twitter och insta och i bloggar skriver många om det som hänt, kändisar och "vanliga dödliga".

Jag förstår inte hur man klarar en sån sak som anhörig, men jag vet att man gör det. Man har inget val, man får ta en timme eller kanske en minut eller ett andetag i taget.

Så meningslöst! Det sägs att allt har en mening, men nej inte i detta fall. I detta fall finns bara ondska! Hon borde haft många år kvar att leva!


Igår hade vi lite smått planerat att vara i Sthlm, skulle hända mkt trevligt både här o var iom bröllopet. Men jag var/är inte helt 100. Sved i halsen häromkvällen men det blev inget, men är lite rosslig i rören, rethostar lite och känner mig allmänt "duvven"

Tror dock att det kan vara allergi för jag tycker det blir värre i blåst ute.


 

Var en fin dag igår så vi började med att kolla lite gamla mopeder och motorcyklar, jag hade första parkett där dom körde in och så småningom ut. Leif gick in, han kände en del. Jag stannade där jag var för det var mycket folk i rörelse där jag kunnat åka in på ett bra sätt, funktionärerna jobbade också ungefär där. Jag ville inte heller åka ner för backen och ut på plan där dom ställde upp sig. Gick ingen nöd på mig heller, hade sällskap av grannarna och så småningom kom både Elle och Stina.


Efter det gick vi hela familjen i samlad tropp till affären och köpte glass, jordgubbar och så klart prinsesstårta. Vi missade dock att köpa prinskorv!   såg sen på Fb m.m att många åt det igår.


Vi ville ju inte sitta inne en så fin dag men ville ju så klart se bröllopet

 

så vi tog helt enkelt ut TVn på altan, åt en sill & laxlunch med svensk färskpotatis och jordgubbar & glass till efterrätt dagen till ära.

Tyckte det här var det finaste och mest kärleksfulla bröllopet av den kungliga syskonskarans. Fint i kyrkan och Estelle var så fin som brudnäbb tillsammans med sina små släktingar och Sofias guddotter.

Leonore var också söt med sina fina små silverskor om än lite mindre tålmodig, men det gick ju bra. Är hon inte lite lika Madeleine som barn? Och då menar jag bara inte utseende.....


Middagen var ju läcker i synnerhet första tallriken med vit sparris och den fina "girlangen" runt maten. Skickligt att kunna göra den med 2 såser och få dom i varann så där. Så somrigt med blommor på maten med.

Men varför 2 förrätter? Sen den otroligt vackra desserten och den smarta tårtan med lite fyrverkeri i munnen. Mina älskade sånt godis då dom var små med.


Sen talen, Kungen har ju lite svårt med flytet men fick ju fram budskapet iaf. Hennes pappa var nog nervös men vilket tal! Sen hans tal till henne, man förstod ju att allt inte gått spikrakt. Och till sist hennes sång till honom, då lyste det runt prinsen och det var verkligen såååå fint. Molly och Danny med hjälp av Marika W framförde den så bra också, den kommer nog många att vilja ha på sina bröllop, nu kan nog "För att du finns" "Du ar allt" och "Utan dina andetag" få konkurrans.


Valsen sen, det var ju kul att det blev en sån, hade inte blivit förvånad om dom valt en annan dans då dom ju verkligen hade satt sin egen prägel på musiken. Det hade dom ju gjort förr. Är man från Älvdalen dansar man nog gammeldans med.


Vi kollade lite på fredagen med då dom åkte iväg till Skeppsholmen, sändes på Play, och sen såg man ju att Larz-Kristerz varit där, stort att dom även hade dansband och dom hade ju framfört Låten med stort L (eller R "Raise me up") "Du raider upp mig" på Älvdalska. Har inte hört dom framföra den med nån annan än Stefan på sång men älskar den. Och mer passande låt får man väl leta efter. Å vem vet, Stefan kanske var med just den här speciella kvällen.


Ja TV-sändningen blev lång och när man slog av TVn och kollar Fb och får se att Magnus Härenstam avlidit, ja då gick luften ur mig lite.

Det skrivs mycket om Magnus, Brasse och Eva på meierna idag och "Fem Myror" visst är det otroligt bra och pedagogiska program, vi har varenda ett men man får inte glömma det Magnus & Brasse gjort själva också, "Gunnarsson i magen" m.m

Men nånstans får man väl hoppas att dom ses därute nu alla tre i "Myrgänget",


"Tre änglar är också fler än fyra elefanter" och nu är dom där fast även här....eller kanske här och där. Eller som Jonas gardell skriver i en krönika.


"Nu har Magnus återförenats med Brasse och Eva i evighetens lattjolajbanlåda, och vi som är kvar vet att där är där man inte är, och här är här där man är – men här är numera också en plats där Magnus Härenstam inte är, och det är så förbaskat sorgligt."


Här hos mig är markiserna fortfarande borta! Vet ärligt inte hur noga dom letar heller och nu tycks ingen bry sig längre. Jag börjar tro att dom helt enkelt slängts bort av misstag. Eller så ligger dom på nåt bra ställe.

Men jag tänker inte utsätta mig för att klippa och sy i markistyg igen, inte slå i dessa öljetter heller utan hittas dom inte beställer jag inglasning på deras bekostnad.




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards