Mina ord och tankar

Alla inlägg den 28 oktober 2015

Av Neta - 28 oktober 2015 23:53

En buss med flyktingar åker upp till Lima där flyktingarna vägrar kliva ur, ja inte alla så klart.
Genast så skrivs det och delas inlägg om det på Fb. Flyktingarna anses otacksamma, dom har ju minsann både tak över huvudet och är mätta. Ja man kan tycka olika men jag kan ändå inte låta bli att förundras över personer jag trodde jag iaf visste något om och som jag gillat så mycket.
Äldre kvinnor som har både barn och barnbarn som enligt min åsikt inte tänker längre än näsan pekar och inte verkar ha det minsta empati. Hur har jag inte märkt detta under de år vi känt varann?
En av dom tog jag bort för ett par veckor sen, har försökt stå ut med hennes rasistiska sätt och det hon skrivit men till slut blev det bara för mycket. Jag fixar inte det hon skriver och det är skönt att slippa se det och lite annat gnäll.

Jag har ju haft många invandrarfamiljer på jobbet. Med tanke på att dom flytt hemländer och tvingats lämna kvar både släkt och vänner har jag förundrats över att dom ändå orkat.
Orkat anpassa sig, försökt förstå vårt samhälle, klarat vintrarna, och också tagit till sig det nya på ett positivt sätt. Vänliga, glada och hjälpsamma så är min erfarenhet av invandrare.
Är det för att dom här personerna har en ganska hög inteligens som dom klarar det? Dom var ju ofta högutbildade i sina hemländer. Spelar sånt roll när vi måste fly? Spelar det roll för vår tolerans av nysvenskar? Jag tror det! På båda frågorna.

En av mina gäster i söndags skulle åka tåg mellan Uppsala och Göteborg i måndags. Efter 3 timmar hade hon inte kommit längre än till Häggvik, var som vanligt nåt strul. Dom fick åka buss till Sthlm. Hon hade mycket bagage och det var trångt och stressigt vid ett byte. Vem hjälpte henne? Jo en ung nysvensk. Skulle en svensk ungdom gjort det? Knappast!

Varför är man så otolerant? Vad tror man om invandrare och flyktingar? Att dom är mördare och våldtäktsmän? Ja det finns men inte fler än svenskar som också är det!
Vi har en extrem situation i världen nu. Det var länge sen så många tvingades fly och alla länder måste ta sitt ansvar och hjälpa till. Vi måste också försöka få stopp på ryssarna och IS i Syrien. Drömmen vore väl det iaf så vi sen kan hjälpa dom här människorna bygga upp sitt land igen så dom kan återvända hem. Kommer det att vara möjligt? Troligen inte men hoppet är det sista som dör.

Vi har plats i det här landet, vi är rika, så rika att det sätts av pengar till bistånd. Det tas inte från äldreomsorg eller sjukvård. Indragningar där har snarare med sänkta skatter och chefers fallskärmar att göra än att det kommer flyktingar.
Flyktingarna får inte heller urhöga bidrag eller gratis förmåner då dom kommer. Dom får det vi alla får när dom blir svenska medborgare. Inte ett öre förutom ett bidrag på 24kr/ vuxen innan. Vem kan leva på det? Jo dom kan och gör det utan gnäll. Skulle du göra det? Skulle inte tro det.
Dom får visserligen mat och husrum men kläder, hygien mm det ska dom klara på den lilla summan. Inte underligt att dom är så tacksamma för allt vi ger dom. Jag fick en kram idag för en vinterjacka, en som jag kasserat själv. Jag skämdes faktiskt över hur glad hon blev. Till henne dög den minsann.

Ja jag frågar mig själv igen. HUR blir människor så otoleranta? Vad är det för hjärncell som saknas? Eller är det "bara" rädsla för det okända? Livrädsla för att den egna standarden ska sänkas? Är man så rädd för våld? Ja då kan man inte gå förbi ett ungdomsgäng med svenskar heller!
Varför?

Av Neta - 28 oktober 2015 12:30

Sol, hög luft och ändå inte så kyliga dagar. Härligt, fast i natt har vi haft minusgrader och det känns idag bara 7 gr nu fast mitt på dan.


Igår åkte vi ut till kusten Erna och jag. Hälsade på en kompis därute. Vi åkte Östhammarsvägen ut och där kände man ju inte igen sig. Ny väg bitvis, och man åkte på fel sida om Vallby t.ex Ett helt nytt bostadsområde, Lindbackan hittade vi med. Stort som Tibble med rad och kedjehus. Hade inte en susning om detta.

När vi åker åt det där hållet åker vi ju över Österby och Gimo, så vägen mellan Gimo och stan var det länge sen jag åkte. Måste ju vara evigheter sen vi var i Rasbo också då ju. ;)


När vi hämtat L och Elle på hennes jobb åkte vi till det nya Citygross, upplevde det som lite mindre än det andra. Fräschare så klart och lite mer praktisk planlösning. Vi tog en fika där med. Blir nog bra och det ligger ju lite bättre till för oss.


Solen skiner idag med, L håller på tömmer de krukor vi inte gjort innan. Upptäckte en lobelia som blommar så fint fortfarande så den får vara kvar ett tag till, i fjol hade jag sånna kvar in i dec.

Vi delade på ljungen jag fick av J, Elle och jag så den sitter på vägg resp vägglådan bredvid dörrn med silvertrasslet.

Senare ska dom iväg och köpa hö, halm och lite kaninfoder. Vet inte om jag kan följa med men skulle behöva hämta mina rosor från Plantagen, 12 rosor gratis vill man ju inte missa. Trevligt erbjudande dom har till alla klubbmedlemmar då man fyller år, varje år. Men vi skulle behöva ha med kaninen för kloklippning med så vi får se. 2 säckar bygger lite i skuffen, och både rullstol och rollator går nog inte i med.


Nu ska jag iaf parkera mig framför TVn och Cakeboss på TLC, få se vad dom gör för skapelser idag.





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards