Mina ord och tankar

Alla inlägg den 30 oktober 2015

Av Neta - 30 oktober 2015 00:30

Halloween och Alla helgons dag är olyckligtsvis samma dag i år. Tryck på texten för att läsa om skillnaden.


Jag vet inte om det är för att jag är så rasande gammal men jag har aldrig gillat det där med att klä ut sig till zombies, skelett eller med en massa blod.

I år skulle jag ju, med tanke på det som hände i Trollhättan och av respekt för dom som dog och deras anhöriga, önska att inget sånt förekom alls.

Jag tänker speciellt på mördarens föräldrar och familj som ska leva med det deras son gjort. Arma människor!


Här hemma har vi kört pumpatema i alla år, vi har ett litet sött spöke som bär en massa pumpor som är en värmeljusstake och vi har en pumpa att sätta på ytterdörrn och en med belysning som skiftar i 3 färger och där det är fladdermöss utskurna som hamnar på väggen. En pumpa i terracotta för värmeljus finns visst med. En duk vi la på när barna var små med pumpor på. Vi firade alltid 31 okt, lite god mat och att vi bakade nåt kanske, tror vi ska ha en kakform i pumpaform.

Vi började förra året att göra popcorn i små påsar till dom som kom och ringde på, det var uppskattat för vi började med 20 påsar och fick göra mer. Köper alltså inget godis i år heller.

 

Sist vi gjorde en pumpa själva körde vi hål med borrmaskinen, numer tar vi ibland inte ens fram sakerna.


Att åka till tjejernas farmors grav ute i Danmark är Alla Helgona-tradition precis som att besöka brorsans grav och gå till minneslunden. Stå där i mörkret på kyrkogården vid Stillhetens kapell och titta på alla ljusen det är mäktigt.

Även den dan gör vi nåt gott och är hemma och myser lite på kvällen. Tänder även ett ljus i trädgården för djuren vi haft som gått bort.




 

Annars firar vi nog mest hösten tror jag, så här långt in har man ju konstigt nog accepterat den.

Vi har mycket annat att fira så här års, mammas man fyller i okt, ett av hans barnbarn och så gör Mi, jag, flera kompisar och extrasonen med.

L fyller i nov och då är det ju även Fars dag, ibland samtidigt eller väldigt nära. 2 kompisar och syrrans ena tös fyller också då. Nu firar vi inte alla, alla år, blir mest vid jämnt men det räcker till iaf.


Ikväll har det varit oroligt på byn igen, först de bilburna som burnar. Sen stod några småungar (tonåringar) och slängde brinnande föremål ut i vägen framför bilar vid klockstapeln, tidigare i veckan var det ägg på bilarna. Såg nyss ett par st som gick förbi här med ryggsäckar, liksom kollandes runt. Bara hoppas dom inte tänder på nånstans. Polisen tar ju 20 min upp hit och dom har visst fullt upp i Gottsunda i natt. Jag avvaktar lite med att gå och lägga mig tror jag. En helikopter åker över här nu, det är ju sagt att flyktingboendena ska bevakas med värmekamera från luften. Kan vara det.


Ska iaf stänga ner den här datorn nu. Godnatt och ha en fin helg alla!


 



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards