Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 december 2017

Av Neta - 20 december 2017 22:52

I morgon står det väl still och sen vänder det. Om bara 3 v märker vi väl att dagarna sakta blir längre.

Min dotter C är på väg hemåt. Hon har fått antibiotika då hon fick en plötslig febertopp. Hon är fortf dålig i magen men kräks inte. Hon och Malin blev iaf skjutsade till Bulawayo idag. Dom åker sen därifrån vid lunch på fred till Johannesburg där dom ska slå ihjäl 6-7 timmar. Sen nattflyg till Europa. När jag pratade med henne ikväll hade dom precis kommit till lägenheten, hon var helt slut. Då skulle hon göra tomatsoppa. Hon har ju möjlighet att vila tills fred om det behövs. Annars stod julklappsköp på agendan.

E har varit i stan på julbord och show ikväll. Blev långväntat för L och jag förstår egentligen inte varför. Hon har ju färdtjänst. Hade väl räckt om han skjutsat in henne.

Jag var i stan på dan. Vi började med en fika här och åkte sen till GC. Barnbidrag idag och pensionerna har ju kommit så jag trodde det skulle vara trångt. Det var det inte, iaf inte mellan 11-14 när vi var där. Fick parkering närmast ingången, där var det fullt iaf men dom hade nog spridit ut sig bra. Hittade dom sista julklapparna rätt snabbt, sen lite småärenden. Lunchade där på Fågelsången, det är ju lite lugnare där. Beställde sushi föra avhämtning på Sushi of Swedens sida så bara hämtade på hemvägen sen. Skönt att slippa laga mat bara åt mig. E och L hade gjort knäck medans jag var borta. Chokladknäck men utan mandel för Cs skull. Tänker hålla jullen strikt fri från alltva mandel, nötter och marsipan heter. Har ingen lust att behöva åka till akuten med Majastinabritta!

Lotten fick sin julblomma då vi kom hem. Hon blev ganska förvånad med glad. Haha! Men som hon hjälpte mig förra veckan, inte många som gör så. Det måste uppskattas.



Jag tog tag i det här.

Fick för mig att göra en julklappskorg. Lite kaninskyddat iaf. Nästan alla gick i med, har nåt stort paket utanför bara.

Sen kollade jag på bonden och åt min sushi, ja jag orkade inte allt. Blir kanske lite vickning sen. Nu ska jag iaf betala räkningarna. Sen blir det nog sängen. I morgon flyttar E hem över helgerna så blir lita matlagning och skärande av sill och rödbetssallad i morgon.

Av Neta - 20 december 2017 00:22

Den började bra eller inte. När kl ringde 7.30 hade jag sovit kanske 2 timmar totalt. Lyckades komma upp iaf och medans vi åt frukost så såg vi blå himmel utan moln.

Fin rimfrost på altanfönstren.
Hämtade E och åkte in i full sol med rimfrostiga träd, så himla vackert. Jag satt och nickade till hela tiden, var så trött.
Började med Willys, gick rätt fort. Sen måste jag ha kaffe Haha! Men en kopp och en lussis gick ner. Skickade E till bolaget efter vinteräppelglöggen och L och jag gick till djuraffären för att kolla efter nån kaninleksak.

Hon kastade sig över den här då vi kom hem.

Tur att det finns två till.

Hon fick lite julgodis också. Hon har en egen godisburk.

Sen åkte vi över till Maxi, skulle ha ut en rullstolskundvagn och fick vänta jättelänge. Då kom dom först med en rullstol. Säkert nån ny stressad personal.
Handlade sen utan missöden och gick in på Upplandsköket eller va det nu heter för lite lunch. Blev Lasange, men när vi skulle därifrån sen gick det inte att öppna bakluckan. Den hade inte frusit men det hände inget när han försökta öppna, stod säkert i 20 min. Stackars E fick gå ut i kylan till slut. Och han lassade ur alla kassar, var några st då E ju handlat med. Fällde baksätet, krånglade in rullstolen gm baksätet. Sen kassar och Es rollator. Sen tillbaka medsätet och E kunde få komma in igen.

Vi skulle ju träffa mamma o Rune och jag hade tänkt mig till Plantagen innan. Jag var helt beredd på att ställa in allt och åka hem. E hade dock frågat på facebook om bilen och flera hade sagt att tekniken till dörrar kan krångla vid kyla. Den hade ju också stått några timmar. Så L tyckte att vi åker till Ikea iaf där vi sku träffa dom. När vi kom dit var ju bilen varm och det fungerade igen. Puh....

Fikade med dom sen gick vi en snabbsväng, jag skulle ha en ny röd badrumsmatta hade jag tänkt. Har en duschmatta och ville ha en lika. Fanns inte röd så blev en grå. Tänkte inte på att golvet var grått. Haha! Den smälter in kan man säga.
Blommor, 3 minigranar för 29 kr ca 30 cm. En ska hamna i en julgrupp. Få se vad jag gör med dom andra. Mamma fick en Amaryllis och jag köpte en vit och en röd till mig med + ett gäng vita hyacinter. Gjorde lite fynd på fyndavd, fyndigt va ;-D av påsar till julklappar.
Mamma fick också ett smakprov på Svart vinbärssillen.

Köpte lite skinka i förbutiken, både kallrökt och lufttorkad. Kostar ju bara 12 kr där. Vinkade av mamma och R vid deras färdtjänst och gick till bilen. Nu hade den ju stått ett par timmar igen. Men det gick bra. Ut till Fäboden efter havre och manglade ärtor till kaninen och på väg därifrån tyckte L att vi åker till Plantagen, ville ju köpa nåt till Lotten. Hittade en fin liten grupp hon ska få när vi kommer hem i morgon. Hon var ju här en em och hjälpte mig bara så där i förra veckan.
Vi var inte inne lång stund alls men där krånglade tekniken med, gick dock att öppna efter ett tag. Är nog nåt glapp.

Hem och började lassa ur då märkte L att den där grejen man kan dra över sakerna i bak saknades. Han hade lagt ur den bredvid bilen då han lastade vid Plantagen. Så han körde hem E kom hem och hjäte mig ta reda på kyl o frysvaror sen in till stan igen, som tur var låg den kvar.
Få se hur det går för mig och Lo i morgon, men då är vi ju själva så i värsta fall får vi lägga rullen i baksätet. Har ju en plastad pläd jag kan skydda sätet med.

E ska på julbord m kyrkan i morgon. L ska skjutsa och vänta i stan. Vet inte än om jag ska följa med, är ju ett bra tillfälle att slå in klapparna med. Samtidigt skulle ju vi kunna käka ute med.

C skrev flera ggr under dan. Undrade om vi kommit hem men skrev inget mer. Bad mig ringa då jag kom hem.
Hon har fått nån magåkomma och ligger med dropp. Tydligen väldigt uttorkad. Det var ju inte så hon ville avsluta sin vistelse där nere. Dessutom finns ju en liten risk att hon är för dålig för att flyga hem på fred. Alla har ätit samma mat men bara hon är dålig. Bara inte M blir det lagom till hemresan.
Precis nu skrev hon att hon kände sig lite bättre men var trött. Ja tacka för det! Tror inte hon provat att äta nåt dock. Behöver väl sova i första hand. Jaja bara hon blir frisk får hon väl komma när hon kommer.

Nu ska jag med sova innan det händer något mer idag Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards