Mina ord och tankar

Alla inlägg den 26 december 2017

Av Neta - 26 december 2017 23:15

Idag sov vi länge. Så länge att det blev brunch. Det mesta av julmaten är nu slut, bara sill och lite sallad kvar men det tar nog slut i morgon.
Idag fixade vi revbensspjällen. Först fick dom koka med kanelstång, stjärnanis, sv.pepparkorn, lagerblad och salt i 1.5 timmar. Under tiden såg vi Lejonkungen.
Sen glaserade vi dom med CaiP allround och kycklingmarinad som vi pressade i apesin och hade i en sked honung i.
Elle gjorde rostade brysselkålhalvor och C sås på buljong från koket, grädde och lite apelsin.
Köttet som blev kvar blir det otroligt gott lappskojs på senare. Och jag fick väl nån liter buljong att frysa med. Inget slår en buljong på kokkött med ben, inte ens den finaste fond. Mätta blev vi så vi inte ens orkade apelsinris. Ska nog försöka äta lite lättare mat imorgon, nån god fisk kanske.

Jag har köpt nya köksstolar idag. Våra knirrar så förbålt, så tror jag ska ha dom på altanen. Fuktigare luft där så dom kanske sväller lite.

Halva priset nu. Syrran har dom och man sitter så himla skönt i dom. Och man blir inte svettig i det här matrialet trots att det är konstläder. Får hämta dom på lörd.
Nu ska vi bara hitta ett bord vi gillar till som helst bara är 80 cm brett. Ska vara 160 långt men gå att utöka vid behov. Vitt tror vi att vi vill ha.... iaf jag Haha!

I morgon är det vardag igen. C ska ta kontakt med infektion, måste genomgå nån undersökning eftersom hon fått läkarvård i Zimbabwe. Få se hur snabbt hon får komma.

Jag ska ta kontakt med posten. I fredags natt sprängdes vår postlåda och det handlade om betydligt starkare saker än smällare den här gången. Vi hade en sån i kraftig plåt som man gjuter fast på en betongplatta, och som är hög. Som man kan ha flera v post i. Dom har både försökt sparka ner den och smällt smällare i den 2 ggr förut. Nu blev det bara småsmulor av den som L fick städa bort hos grannen mitt emot. Bara tur att inget kom mot hennes fönster. Vi kände en tryckvåg så det var kraftigt.

Han ringde polisen men trots att han betonade 2 ggr att det rörde sig om starka sprängmedel, fanns inte fragment av krut en gång och att han är militär och har kunskap om det. Så var det ingen som kom ut. Dom om några har väl möjlighet i att kolla upp vad som använts. Läskigast tycker jag ändå är att det finns personer som sysslar med dessa ämnen i byn. Vad spränger dom nästa gång? I fredags sprängdes det iaf på 3 ställen tydligen. Vi hörde en till kraftig nån timme efter oss.
Nu tänker vi inte sätta upp någon ny. Måste gå att hitta en annan lösning och att vi kan hämta posten ist. Vi har köpt flera nya p.g.a Skadegörelse, nu räcker det. Vi är inte gjorda av pengar.

E är lite rasslig. Har väl fått nån bacill från alla barn på jobbet. Orkesllös är hon normalt, nu än värre. Men envis o ska vara med och peta ändå. Tur att den andra donnan är här nu.

Nu så ska jag avveckla den här dagen med att visa den här sötnosen i betong.








Inte min tyvärr!

Av Neta - 26 december 2017 01:22

Glömde ju visa er vad jagvfick i julklapp. Köper ju bara till mina egna döttrar. Vi har ju inga småbarn i familjen längre.,

Den här fick jag ju av C redan i lördags

På julafton fick jag också ett handgjort lerkrus rätt lika det på duken.
Resten fick jag av Elle, örhängen och brosch. Armband och en grej att ha på huvudet i köket.

Idag kom sonen med familj och av dom fick jag en jättefin julgrupp. Ska fota i morgon, ligger nu och ids inte gå upp.
Dom kom mitt på dan och åkte vid halv 4 eftersom J skulle jobba. Sen har vi slappat, ätit, slappat igen, glott lite på TV, bloggat och nyss tog E o jag en skinkmacka. Vi har pratat nyårsmat och lite annat. Mysigt o sitta med bara ljus på köksbordet o prata mitt i natten.

Nu är det iaf sovdags. Sov gott!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards