Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 augusti 2020

Av Neta - 29 augusti 2020 22:39

Är som en svart vägg utanför fönstren på baksidan. Har en lampa där men det ljuset blir för skarpt. Vill ha nån mysigare belysning, en glödlampslinga jag redan har kanske eller om jag redan nu ska sätta upp ljusnätet. Vore ju smart nu medans man inte fryser fingrarna av sig.
Vi tänkte på det då vi åkte från stan häromkvällen, kanske skrev om det då också, men så många balkonger i hyreshus som har belysning på räckena. Förr såg man ju aldrig det före advent. Men det är ju nu det behövs.
I Tierp hade jag ju mitt tak att sätta det under men sätter jag upp det här, vilket jag ska kommer det utanför sovrummet och inte där jag sitter vid vardagsrummet så behöver kanske en till isf. Något måste jag göra iaf för nu lyser ingen solcellslampa heller. Å vart efter soltimmarna minskar, minskar ju tiden dom lyser också. Nej el ska det vara.

Ska även fixa hem lite mer värmeljus tänder ju 12-13 st som mest varje kväll. Skaffa digitala timers till vissa lampor med. Sätta ut den trådlösa termometern på baksidan och ställa den så jag kan läsa av den från sängen. Börjar kanske bli dags att leta fram ett tjockare täcke med.

Otroligt att det gick från sommar till höst så fort men brukar ju vara tvärtom i maj. Minst lika fort ibland.







Vaknade i morse och kunde inte räta ut armen, ont när jag försökte belasta redan i onsdags. Som tur är i vänster. Men försök ta er ur sängen utan att ta i med den, eller få på er vissa plagg.
Jag behöver ju dessutom gå med kryckor ibland och det går inte alls. Kan ju inte ta i med armen. Sen har jag ju min hö axel som också strular. Fast armbågen ställer till det mer. Inte är man ju så sugen på att uppsöka sjukvården nu heller.

Sett alla avsnitt av cowboybåten, jösses vilken flotte, stadig som få med tak, skovelhjul och allt. Blir ju sugen på att åka och titta på den nästa sommar. Dom ska ju ha dans o grejer på den.

Inte blivit så mkt idag, E va in till Willys men allt vi ville ha fanns inte. Skulle behöva till Maxi men behöver nog hjälp i butiken. Har ju ingen ledsagare nu.
Köpte iaf grejer så jag kan koka egen ärtsoppa blev så sugen på det när jag såg Cowboybåten.

I morgon är det loppis här om det inte regnar, jag hade tänkt stå och sälja lite väskor men med den här armen klarar jag nog inte det. E ska stå med sina smycken iaf.
Idag har vi fått en rejäl rotblöta och det behövdes, kanske det blir lite svamp igen, den torkade ju bort. Lingonen i min backe på baksidan är små och ynkliga. Blåbären torkade. Så gör egentligen inget om det regnar i morgon också.

Ja det var lite för nu, börjar bli lite gäspigt.





Av Neta - 29 augusti 2020 12:01


En korv med bröd är aldrig fel!
Räddar många barn och vuxna med blodsockret i tårna, eller många lite "fyllehungriga"
Tog själv en Oxgrillare från Andersson & Tillman på GC häromdan. Godaste korven.
Det kan vara kul att variera med en korv.
En lite lyxigare variant på korv med bröd är väl denna?

Wienerkorvcroissanter

4 wienerkorvar
1 förp utkavlad smördeg
4 skivor bacon
2 tsk dijonsenap
4 dl riven ost, gärna gruyére
1 äggula

Sätt ugnen på 225 gr
Rulla ut smördegen, dela i två delar på bredden
Dela varje bit i två trekanter
Slå en baconskiva runt varje korv
Placera korvarna på kortsidorna av degtrekanterna
Bred korvarna med senap och fördela osten över
Rulla hop croissanterna från kortsidan och lägg dom på pappersklädd plåt
Pensla med äggulan och grädda i nedre delen av ugnen 12-15 min tills de är gyllengula
Servera med sallad.

Eller så lyxar vi till korven med hembakt bröd och egna tillbehör.

Korvbröd

32 st, ½ sats i matberedare med kniv.
150 g smör
5 dl mjölk
½ pkt jäst
1 ägg
2 msk strösocker
2 tsk salt
12-14 dl mjöl + 1-2 till utbakning

1 litet ägg
Sesamfrö
Flingsalt

Smält smöret
Ta från värmen och häll i mjölken
Häll det i assistenten med degkroken monterad
Blanda i ägg, salt och socker under gång
Låt det svalna till 37 gr
Smula ner jästen och kör tills den löst sig
Tillsätt mjöl och kör till en mjk deg
Knåda i maskinen ca 5 min
Jäs 45 min under duk
Ta upp degen på mjölat bord och dela i 4 bitar
Rulla ut varje del och skär i 8 bitar
Forma bitarna till bollar och rulla sen varje bulle till ett avlångt korvbröd
Lägg bröden på pappersklädd plåt och pensla med uppvispat ägg
Toppa med sesamfrö och flingsalt
Jäs utan duk i ca 30 min
Sätt ugnen på 250 gr
Grädda ca 8 min
Svalna på galler under duk.

Gul Ketchup


5 gula medelstora tomater
1 dl mango, i bitar
0.5 dl socker
1 msk ättika 12 %
1-1.5 msk tomatpuré
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk worchestershiresås
1 tsk salt
1 krm svartpeppar


Röd Ketchup

6-8 st röda tomater
0.5 dl farin
1 msk ättika 12 %
1-1½ msk tomatpuré
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tskworchestershiresås
1 tsk salt
1krm sv.peppar
3-6 droppar tabasco

Kryssa tomaterna i botten med en kniv Lägg tomaterna i kokande vatten, räkna till 16 och ta sedan upp tomaterna.
Lägg tomaterna i kallt vatten direkt.
Skala tomaterna.
Skär dem i bitar.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Lägg tomater, puré, (mango) lök, vitlök, ättika, socker i en kastrull.
Koka upp och låt allting sjuda i lite mer än 20 minuter.
Mixa ketchupen slät i en matberedare eller med mixerstav.
Smaksätt med worcestersås, salt och peppar.
Låt sedan ketchupen kallna. Häll upp på flaska, i kylskåp håller den sig ca 2 i veckor.
Det är samma procedur för både röd och gul ketchup, byt bara ut de väsentliga ingredienserna som står angivna.


Rostad lök

7 schalottenlökar
1 msk majsena
3 dl neutral matolja

Skala, dela och skiva löken
Blanda lök och majsena
Värm oljan
Lägg i 2-3 skivor lök, när det börjar fräsa är oljan lagom varm
Fritera i 3-4 omgångar tills löken blivit fint gyllenbrun
Rör om löken då och då
Ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper.


Bostongurka ca 2 kg




500 gr gul lök
500 gr slanggurka
500 gr paprika i olika färger
500 gr syrliga äpplen
vatten

Ättikslag:
3 dl vatten
3 dl ättikssprit
3 dl socker
1 msk salt
1 msk gula senapsfrön

Ansa, skölj och tärna lök, grönsakerna och äpple men blanda bara lök och paprikan.
Lägg lök och paprika i en bunke.
Koka upp vattnet och häll det över.
Låt det stå 10 min och sila sen bort vattnet.
Blanda ingredienserna till lagen och koka upp den.
Lägg i grönsaker, lök och äpple.
Låt alltsammans koka i 10 min. utan lock tills allt är mjukt och lite simmigt-
Häll det hett på varma burkar. Tillslut väl.

Hållbart ca 1 år i kylen.

Tips: vill man hetta till den lite så tillsätt lite chili.
Efter smak kan man också minska socker eller öka ättiksmängden.


Potatis & paprikatopping:

4 kokta, kalla potatisar
1 inlagd paprika från burk
2 dl majonnäs eller annat kladd???
1 dl riven västerbottenost
Salt &sv.peppar

Skala och tärna potatisen
Skär paprikan i småbitar
Blanda majjo och ost
Vänd ner potatis och paprika
Smaka av.

Räktopping:

200 g rensade räkor
1 dl majonnäs ev blandat med ½-1 krm rödbetsspad för finare färg
1-2 krm citronsaft eller worcestersås, alt ett krm av varje?
Salt & vitpeppar

Grovhacka räkorna
Blanda majonnäs med citron eller worcestersås i en skål
Vänd ner räkorna
Täck med plastfilm och låt stå kallt minst 1 timme, gärna över natten
Smaka av.

Av Neta - 29 augusti 2020 01:02

Natten som var slog jag nog rekord. När jag la mig bläddrade jag i en tidning, rätt som det var kände jag bara att nej jag orkar inte. Så jag gjorde som jag brukar, la ifrån mig tidningen, la glasögonen på sängbordet och släckte. Å där tvärsomnade jag nog.
Brukar sen dra ner läskudden och vända ett halvt varv på den innan jag lägger mig på sidan och så småningom somnar. Nu vaknade jag efter 6 timmar, ja ni läste rätt Haha! Låg fortf på läskudden, hade alltså legat still på rygg och sovit i 6 timmar.
På 6 timmar brukar jag ha varit upp och kissat 2 ggr annars. Jag var nog rätt trött, och kissnödig när jag vaknade så det kluckade i öronen. Haha! Tror jag halvsov på toa med.
Somnade sen om och sov som jag brukar, på sida i 4 tim till, vaknade 10.30

Trött har jag varit ändå idag konstigt nog men inte så frusen som jag var igår iaf. Tagit det lugnt inne. Suttit och kollat på batteriladdare. Bittade en som det ingick batterier i med.

Fick bli den. Fick godkänt av L med.

E åkte upp till affären en sväng men hon har varit trött hon också. Hon handlade lite åt mig med och så köpte vi lite sallad till lunch.

Blev bakpotatis ikväll m kryddsmör jag gjorde själv av en krydda jag köpte på Krusmynta. Havssalt och örter. Lite hackad rödlök med och så färdig kyckling till, bara att värma. Lagom mat att fixa när vi båda var trötta.

Betalt räkningarna idag. Skönt när det är gjort och har ju väldigt lite utgifter nu. Fick en hyreshöjning på 102 kr och det var ju inte så farligt.

Min säng har börjat knarra så konstigt, sen åker mellanmadrassen liksom av. Tror den behöver skruvas åt men madrasserna är så tunga så vet inte om jag fixar det. Otympligt också med 120 cm. Får väl be om hjälp.

Men nu är det nog sovdags va. Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards