Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 september 2021

Av Neta - 2 september 2021 23:29

Så länge det nu varar. Är dålig på att komma ihåg att vattna. Men nu har jag ansat, delat st paulor, gett ett par st större krukor och planterat ett par ordentligt som stod i sina plastkrukor på jord i större krukor. Planterat några palettbladsticklingar som haft rötter ett bra tag.
Upptäckte också knoppar i båda jul/novemberkaktusarna. Dom rörde jag inte för dom gillar ju att stå trångt. Orkideerna missköter jag som 17 och därför blommar dom 3 ggr per år. Haha! Står bakom nerdragna persienner. Fick vatten idag, sist va i midsomras tror jag. Knopp i båda iaf.

Röjde lite bland krukorna på baksidan med. Lite ledsen över att min frösådda pysslingkrage dött, stod i vatten. Planterade Hortensian i en större kruka och fick loss en jättefin ytterkruka i grönt o rosa. Kanske skulle va snyggt med en grön växt i den.

Elle o jag knöt en middag, jag hade raggmunksmet, lingon o grönsaker och hon hade bogfläsk. Diskade en maskin och så detta ständiga plockande.

I morgon ska vi handla till lörd. Kom saker jag beställt från Delitea idag, köper ju tunga saker därifrån, och idag fick jag knappt in lådan. Står kvar i hallen, måste ha hjälp in i köket.


Var så skönt på baksidan när jag höll på. Slängde alla glöd idag med. Dom har blommat om allihop och vill ha lite plats för amaryllisarna sen. Dags att avveckla ute med och snart ska ju vissa växter in.

Satt i batterier i ljus ocg ljusslingor igår, E hjälpte mig. Lite mysigt med timer på det. 6 timmar lyser det och nu satt vi det på kl 19. Har ett ljus i en lykta utanför dörren påbänken där. Ett i en stor glaslykta och hängande bollar. Lite mysigt att komma hem när det lyser med.


Glaslyktan ser jag från sängen också.


Men nu värker min arm. Gjort lite för mkt med högern idag så nu blir det piller och sängen.

Av Neta - 2 september 2021 18:27


Ska du äta kräftor och vill ha nåt mer. Till glöggminglet, på en buffé, eller bara som fredagsmys. Dom här är försvinnande goda. Man kan inte göra för många. Vi gör dom ibland på dom små smördegskvadraterna 10 x 10 cm som vi delar i 4. Dom pirogerna blir som en munsbit. Det är sånna på bilden.

Spenatpirog

1 rödlök, skalad, i smala klyftor
1 msk olivolja
200 g färsk spenat
2 klyftor vitlök
100 g fetaost
1/2 dl pinjenötter, rostade
salt, nymalen svartpeppar
1 rulle (ā 250 g) smördeg på rulle
1 äggula

Sätt ugnen på 200 grader.
Mjukstek rödlöken i olivoljan, cirka 5 minuter.
Tillsätt spenaten och pressa eller riv i vitlöken.
Smula i fetaosten, häll i pinjenötter och smaka av med salt och peppar.
Rulla ut smördegen och dela i 8 rektanglar.
Fördela spenatfräset på degrutorna, pensla kanten med äggula och dubbelvik.
Förslut med en gaffel och pensla pirogerna med äggulan.
Grädda i cirka 15 minuter.

Av Neta - 2 september 2021 00:19

Vaknade snorig med feberkänsla i morse. Hade ingen feber men låg kvar i sängen halva dan. Inte varit ut och fixat blommorna heller. Å nej det är inte corona.
Vi höll oss mest för oss själva på Gotland, åt och fikade med dom vi var hos och träffade utomhus fast vi alla tagit båda sprutorna. Åt bara på uteserveringar eller utomhus. Va ju liksom sol o varmt hela tiden.
På grillfesten här satt vi iofs med ett yngre par men dom var också vaccinerade och friska. Jag var inte i närkontakt med några andra, åkte själv runt på tipspromenaden med.
Scootern hjälpte mig med avstånd i måndags.

Gick iaf upp framåt lunch och har sen i princip vilat i soffan hela dan. Åt kinamat med Elle.
Nu har jag farit som en tätting och letat efter en påse viktoriaplommon jag fick av mammas granne. Erbjöd E att ta några st, då hade hon tagit hela påsen. Några st var säkert 20 st. Haha!

Letar som en tok efter en sån här. Ica har haft men inte längre. Hittade en på nätet för 1700 kr. Haha! Vem köper det? Tror den på Ica kosta 79, duger bra till mina raggmunkar den.


Dags för sånt här igen på lörd nu med Mi o Ma. Vi knyter, ska bli så kul! Ska göra snittar med gotlansflundra i röran. Nåt annat med. Få se vad man hittar på.

Men nu ska jag försöka sova, har iaf inte feber nu heller och känner mig piggare. Inte snuvig heller. Jag kan få så där ibland om jag är trött. Sov också först 4 1/2 timme i sträck i natt och sen 5 timmar till så det stöder ju den teorin. Känner att J B är på gång nu med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards