Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2023

Fryser

Av Neta - 17 oktober 2023 20:53

Idag kröp jag ner i sängen efter frukosten. Lederna värker, fingrarna lyder inte, iskallt i lägenheten och 5 gr på baksidan. Somnade inte men låg med täcket över hela kroppen och lyssnade på boken.
Får väl skärpa till mig och leta reda på en tjockare långärmad tröja. Att man ska behöva bylta på sig inomhus. Visserligen 20 gr men jag fryser, sånna kalldrag från fönstren. Kommer att göra det till i mars eller så.

Så sugen på att baka men vet att det inte blir bra. Kan inte ens knåda. Men sugen på hembakt, rågsiktskakor, kardemummabullar, kakor. Men får väl sponsra pågens ist. Klarar inte ens att sätta ihop assistenten.

Tycker det som hände i Bryssel igår är så otäckt men där har vi för att sunt förnuft inte finns hos vissa. Tryckfrihet är en sak, kränkning nåt helt annat, man bränner inte heliga skrifter och en av deras ledare gick ju ut med att dom skulle döda svenskar. Nu har det börjat och det är inte slut med det här. Han som gjorde det är död men dom är många. Han startade det bara. Blir nog hyllad som hjälte. Snart händer det här i landet också

Sen den lille pojken som blev dödad för att han var muslim. Ett barn!

Var slutar det med OM det gör det!

Jag brukar ju inte skriva om sånt här men den här händelsen gick rakt in i hjärtat. Så rädd för att det ska bli krig, handikappad, inga anhöriga nära och inga skyddsrum här. Vad gör man?

Har iaf tvättat idag, hängt lite mörka kläder. Har en ljus 60 med men hänger lite i taget.




Fixade bara inte att laga mat så gjorde nudlar med lite grejer från kyl o frys. Tinade paprika och kantareller. Kokade en halv hackad rödlök med nudlarna. Pimpade buljongen med soja och lite oxfond. Blandade i svamp, paprika och ett tärnat hårdkokt ägg. Blev ju som en soppa. Blir väl kanske hungrig ikväll men finns ju bröd o ost. Saknade mozzarella, måste köpa det.

Den lite tjockare långärmade tröjan hjälpte inte. Lika mkt kalldrag som sätter sig över ryggen. Har en öppen poncho i tunt ylle på ryggen och över axlarna. Blir lite förbannad. Jag är ju *gammal* jobbat och betalt skatt hela livet, ja det gör man ju ännu. Ska slippa frysa tycker jag. Vaknar ibland av att jag fryser. Värken blir ju knappast bättre heller.

Nästan varje dag nu får jag samtal från nr jag inte känner igen. Svarar aldrig, kollar nr på Google och hittills har det varning på alla. Blockerar alltid nr. Lika har jag slutat öppna när det ringer på dörren. Många bedrägerier kommer ju där med. Har en kod med grannarna. Resten får ringa.

Läste också att det här med att kriminella skriver sig på andra adresser ökar så kollade på skatteverket men jag har min adr spärrad sen 2016. Varnade familjen.
Gå in på skatteverket med ditt bank id. Sök på *spärra obehörig adressändring* klicka i rutan med samma text, tryck på spara. Klart! Se till att era äldre anhöriga gör det också för det är främst dom som blir drabbade men man går inte säker som ung för det. Tycker det är märkligt att det ska behövas. Se till att era äldre har bank id, börjar bli nödvändigt.

Nu ska jag fortsätta kolla på kockarnas kamp, gör det med ett öga. Gör lika med Ernst sen och startar om *Husköp i blindo* på trean sen. Fattar inte att folk törs köpa hus så. Men har inte dom som varit med hittills varit *lite egna?*






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Måndag 29 april 01:01

Idag var det dags. Körsbärsblommans dag i Kungsträdgården. Blev till slut bara C och jag som åkte. Hon var i Sthlm igår också Haha! Hon hämtade mig mitt på dan. Kom några stänk på vägen ner men då vi parkerat var det uppehåll och tidvis sol. Blås...

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards