Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 november 2023

Av Neta - 2 november 2023 00:26

Det var faktiskt vitt både på tak och mark i morse. Men det var ju så man fick gnugga sig i ögonen. Sen kom regn, fast det idag skulle vara en regnfri sån. Jag gjorde mig ingen brådska upp direkt. Va vaken mellan 5-8 nånting så tidningen va läst och så. Somnade om nån timme. Pratade i telefon med en kille som börjat ringa ibland igen. Hade liknande kontakt för några år sen. Inget som kommer bli nåt men kul ändå. Vi har pratat på twitter i flera år. Han hade kontakt med Elle också.

Alla räkningar är betalda nu så gjorde ett överslag och swishade L lite bensinpengar. Han åkte ju som 3 extragånger hit från stan o tvärtom.

Åt en kulinarisk middag.

Fiskbullar i hummersås. Gjorde bort mig och rev morötterna på tallriken innan jag värmt dom så fick lite *kokta* och lite råa morotsstrimlor. Haha!
Köper Bornholms fiskbullar för dom är godast och lite fastare än Abbas. Sen har dom ett folielock under ett plastlock så man kan spara den halva burken man inte äter i burken. Bra när man är ensam. *rosa fiskbullar* va Elles favorit när hon va riktigt liten. Helst med mos. På den tiden köpte jag frysta, det finns ju tyvärr inte längre. Gjorde egen hummersås av fond. Men det var då det. Duger med burk till mig nu. Hände väl att vi köpte nån burk då med, men då låg dom i buljong och jag gjorde iaf såsen själv. Hummer eller bara vit fisksås, ibland med dill i.

Då gjorde jag iband en hummersås med kött i till pasta med. Dom burkarna va nästan lika billiga som tonfisk då, det är dom inte nu. Men med purjo, dill och hackat ägg i blev det en himla god pastasås. Hummerköttet låg som i papper i burken i en buljong så blev himla bra smak.
Torskrom på burk köpte vi också. Man tog bort båda bottnarna på burken och tryckte ut torskrommen som man skivade och dubbelpanerade. Åt stekt med sås och potatis.
Bland de första L gjorde i matväg till oss var varma mackor med torskrom och bearnaisesås. Jag tyckte det lät jättekonstigt men oj så gott det var, frasigt bröd och tror det var nån tomatskiva med. Men ingen ost. Sen gjorde jag nån låda som man sa då, mosade torskrom och blandade med lök,och dill sen rörde man ner som en äggstanning. Gräddade i ugnen tills den var som fast. Mkt man gjorde förr som inte finns längre utom möjligen svindyrt i nån delidisk.

Det är ju som stångkorv med. Han som jobbar i charken på ett Citygross här i stan visste inte va det var. Pölsa gjorde ju butiker med självaktning egen med och man fick köpa över disk. Precis som egen sylta, mest runt jul just det kanske. Pressyltan från pappas jobb var ju en delikatess med.
Görs pressylta industriellt idag?

Nu blir man ju nästan hungrig, kom på att jag har ju inget matbröd till frukosten i morgon. Hade ju tänkt göra scones ikväll. Det glömde jag och nu är det nog försent. Smidigt i airfryern annars. 7 min på 180.

Vi fick lite tråkiga nyheter idag också. Mitt första X, ( av 2) Johnnys pappa hade somnat in igår kväll. Cancer!
Jag hade ingen relation alls till honom nu. Vi sågs ju så klart på födelsedagar och så. Men vi brukade sällan prata nåt närmre.
Blir ju skillnad om L dör. Får lite panik bara jag tänker så. Hoppas jag dör före honom.

Jobbigt för J att mista 2 nära så tätt, är ju inte ens 2 år sen Elle dog. Nog för att vi var förberedda både då och nu, mest nu kanske. Men när det väl händer blir det ju jobbigt ändå. Iaf om det är familj som det ju är för honom. Han har ju iaf 2 syskon där och jag tror att det fortf finns en fru med även om hon sällan var med. Syskonens mamma finns iaf.
Pappans faster bor granne med mig här också. Bara en balkong emellan. Ganska nyinflyttade.

Men den där jäkla sjukdomen med stort C. Fan va jag hatar den. Brorsan, indirekt Elle, Cs kompis, grannflickan och nu Thomas.

Märkligt att dom inte kommer på nåt botemedel där.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards