Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 november 2023

Av Neta - 15 november 2023 17:22

Väldigt tidig för att vara jag. Raglade ur sängen vid 8. Då hade jag som alltid när det är något sovit ganska lätt.
Jag önskar att jag vore mer morgonpigg, tycker det låter så mysigt när dom tassar upp medans det är mörkt, tänder ljus och frukosterar i lugn o ro. Det händer 2 ggr om året här om det inte är nåt särskilt. Vasaloppet och då är det inte ens mörkt, och Lucia.
Annars slår jag sällan upp mina gröna före 9. Sen sitter jag i sängen ett par timmar, kollar nyheterna, läser tidningen, kollar sociala medier, rensar bloggen från dumma kommentarer t.ex
sen är jag så vaken att jag kan äta.

Dom senaste arbetsåren innan jag gick i pension vid 63 gick jag upp 5.45, taxin kom 7. Då hände det att jag kräktes om mornarna för kroppen var inte ok så tidigt. Jag tvingade i mig en kopp te och i bästa fall en smörgås. Frukost åt jag på jobbet på förvaltningen på 9- rasten, då intog jag också dagens första kopp kaffe.
Under förskoletidens öppningsmornar åt jag frukost med barnen.

På slutet jobbade jag ju bara 5 timmar i 4 dar. Då tog jag en frukt när dom andra gick på lunch vid 12. Sen åkte jag hem 12.30 och åt lunch hemma. Då var jag hungrig.

I morse skulle jag upp och handla, skicka tbx och hämta paket samt byta scooter. Har ju haft min sen 2010. Valde en begagnad men renoverad med nya batterier. Hade jag fått en ny kostade det lite pengar varje månad, det slipper jag nu. Den är i stort sätt lika den jag haft, samma märke, 3 hjul men nu en digital display.


Så kul att kunna se hur fort jag åker, hur långt det är, och dessutom aldrig behöva komma ihåg att sätta på lyset. Finns en nackdel, den piper när jag backar. Ute går det väl an men i affären kan det nog bli irritation. Förvaring med värme och laddstation har jag ju. En sån här scooter bör ju inte stå klallare än 4-5 grader, displayen ska skyddas från väta, sol och damm, laddaren ska alltid vara i när den är parkerad. Många som köper själva får inte den upplysningen. Och det är därför vi undrar varför man inte får garaget med laddstation som bostadsanpassning längre. Man är alltså tvungen att ta in den i bostaden eller på en frostfri plats. Då har det ändå hänt nån enstaka gång att dom brinner, precis som en elbil gör ibland. Jag har ett MC överdrag till min som jag använder om den står ute hos någon när det regnar eller snöar.
Låter man den stå ute i regn, snö och kyla fungerar den snart inte. Man ser ju att dom gör det ibland. Till och med arbetsterapeuten som gick med mig hem idag påpekade det. Det finns begagnade garage på blocket nästan jämt. Dom är det ju värme i. Men dom kostar som regel runt 10 000 det var vad vi fick för Es också. Sen ska den kopplas in på den egna elen av en elektriker och det kostar väl minst lika mkt. Så förstår att många tar in den i hallen och sätter laddaren i ett vanligt uttag, alla har ju inte jordat heller. Lite läskigt är det!

Ringde L idag, han börjar väl hämta sig nu Haha! Så kul att ha fått överraska honom så här. I vår ålder är ju upplevelser bättre än kristallvaser, även om han fick några presenter också. ( Å en vas hade han ju behövt! Haha! )

Nu har vi ju satt ribban för min 75-årsdag med. Hinthint!

Tog in några äpplen idag. Dom är fortf ganska fina. Vi har lite snö men är nog inget som kommer att ligga kvar. Så mkt ljusare det blir ändå.

Ska strax gå och steka ett isterband och stuva lite vitkål. Åt ingen lunch bara lite ostkaka till mellis. Många koppar kaffe har det blivit idag också. Blir nog bara varmt vatten ikväll.

Kanske skriver nåt mer senare. Vi får se!





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards