Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 november 2023

Av Neta - 24 november 2023 23:07

Inga mängder men mer är det helt klart. Bra för julstämningen, mindre bra för leder och så. Blåst som 17 med men tror det lugnat sig lite nu.
Massa julmarknader i helgen men jag kom inte iväg på en enda i fjol, få se hur det blir i år. Är ju rullstol som gäller då och bättre väder. Synd på Ulva nu i helgen men dit kommer jag inte. Synd för hon med ostkakorna står ju där. Skulle jättegärna vilja åka till Sigtuna. Det värsta där är att parkeringarna tar slut så fort.

L har iaf köpt både kyckling och smör åt mig idag. Ett helt kg smör, länge sen jag såg en sån förpackning här. Vi delar på en 2-pack med kycklingfiléer, så då får vi varsitt kilo under hundringen. Tipsade honom om att ugnssteka för han skulle ändå använda ugnen. Jag gör så och fryser dom sen. Så bekvämt att ha skivat i frysen, gör ett par portiner per filé om dom är stora då. Kokar t.ex ris, gör sås och värmer skivorna i såsen. Kyckling är ju bra som kallskuret på olika vis med.

I morgon ska jag göra en ansjovispaj, ska bli kul och se hur den blir, gör den på färdig pajdeg.

Håller på diskar lite otympliga saker nu. Lätt att dom blir stående bara avsköljda annars. Tycker det låter som min maskin tar in dåligt m vatten tror nån varit på lilla kranen. Jag kan tyvärr inte rubba den.

Plockat lite idag. Mest i köket. Det tornar upp sig så lätt på bordet där. Är rätt trött. Svårt att sova när det blåser, låter som det är nån på altanen.


Såg att jag har en köttbit i frysen och köpte ju lövbiff med. Blev så sugen på den här Strudelpotatisen. Den är så god, tror vi pressade i en vitlöksklyfta med.


Strudelpotatis

1 arksmördeg ca 30 x 30, tinad
600 g potatis, skalade och rivna
5 st vårlök, strimlad
2 msk vita sesamfrön
1 st ägg, uppvispat
Lite salt och peppar



Sätt ugnen på ca 180 gr
Stek den rivna potatisen samt vårlöken lite lätt i smör, salta och peppra. Låt svalna.
Rulla ut ett smördegsark och fördela potatis/lökröran på ena kortsidan, rulla ihop till en rulle.
Pensla rullen med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
Tillaga i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Skär i 5 cm tjocka bitar vid servering.

Har gjort den till både nöt o fläskkött, med bearnaise, men även med rödvinssås.




Den måste ni testa. Lätt att göra 2 åt gången med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards