Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 november 2023

Av Neta - 13 november 2023 23:00

Nu kanske man kan tänka lite på det. Jag har ingen aning om hur julen ser ut. Hoppas jag slipper va själv iaf. Vill ju helst slippa färdtjänsten då så jag blir nog hemma. C vill fira med Marcus familj, verkar som storhelgerna drar henne dit, hon var ju med dom i midsomras med. Säger att hon kommer hit om jag blir ensam men i allts värsta fall överlever jag nog det med.
Om L kommer eller inte beror väl på ekonomi och sånt. Det är långt hit från honom det kände man ju i lördags.
Men kommer dom inte julafton kommer dom väl juldagen eller nåt.

Jag kör väl på som jag brukar. Sen får vi ju knyta. Men jag har alltid dragit det största lasset ändå, jag som tjänar minst av alla. Har iaf en skinka och en burk ansjovis i kylen redan. Haha! Förra året köpte jag en vörtlimpa på citygross, vet inte hur den var gjord men den godaste jag ätit iaf så i år kan det bli två. Sen inga äckliga russin i.

Såg att trisskelendrarna kommit, brukar ha en sån, köper den för 150 och hittills har jag alltid gått med vinst. Vunnit på flera dagar.


Laddade ner den här också, gillar hennes böcker och har läst alla. Så kul att det kommer en ny till advent nu. Blir som en liten rutin att lyssna under frukosten, sen ta en bit från chokladkalendern till fmkaffet och skrapa då.
TVkalendern i år blir ju en höjdare. Brukar se den på kvällen. Trolltider.

Mysigt med jul ändå. Förra året var jag ju ensam på nyår och det var väl inte jättekul men det är samma sak där. Vill inte åka färdtjänst man måste beställa veckor i förväg. Sen vill jag se TV från Skansen, det hör liksom till.
Minns inte vad jag åt i fjol men gjorde mig väl till lite iaf även om jag var själv. Kan ha varit skaldjur. Drack säkert bara vatten, men lyxvarianten med bubblor då.
Nyår var ju min o Elles kväll, blev lite jobbigt.

Hoppas ju kunna kryssa på lucia, C var osäker på om hon skulle få semester, är nåt bokslut i faggorna. J har ju ansvar för flera kyrkor och det är tydligen lucia i alla dom byarna.
Jag skulle inte ha nåt problem med att åka med bara L, är väl inte värre att dela hytt än att han sover här. Vi har väl gjort det tusen ggr redan, minst. Men blir ju lite mer passande med mig så klart. Kan ju inte dra rullen själv på mattorna på båten. Men dansa kan han ju, det är ju inga problem. Men behöver jag på toa måste jag ha hjälp dit.
Såg att båten går redan kl 14 nu, är ju jättetidigt. Förr kunde man ju jobba halvdag fast man skulle åka. Jaja vi får väl se!

L fyller ju idag. Fick en del gratulationer på Fb men dom flesta hade väl skickat en filmsnutt till C iaf dom som gick att få tag på. Var ju nån av hans dansdonnor som vi inte ens kunde skicka meddelanden till. Så jäkla löjligt. Är en tjej som tidvis bettett sig jättekonstigt. Haft åsikter om sånt hon absolut inte har att göra med. Och konstigt är väl en block på oss också. C har hon träffat, men mig har hon ingen aning om vem jag är. Lika löjligt som hon som inte ens sa hej. Han vill ju inte heller ha nån av dom hävdar han ju men är iaf bra danskär i en av dom.
En av tjejerna från Flen hade iaf varit normal och skickat en jättegullig filmsnutt. Henne kunde han väl lägga in en stöt på tycker jag Haha! Står nog med fötterna på jorden. Men nej han vill vara ensam och inte *hålla på med sånt* Haha! Men vi älskar honom ändå! Jag mer som en brorsa då.

Jag slog iaf på stort och skickade blommor idag. Han har hälften av våra vaser, men tror ni han vet var dom är? Nejdå! Satt dom i en alldeles för låg och smal.








Knäppskalle! Tur han är som han är. Hade det varit före skilsmässan hade jag nog gått i taket. Haha!

Men om man nu då skulle göra nåt så nyttigt som att plocka ur diskmaskinen. Kanske rentav bege sig mot sängen.
Sov gott!

Av Neta - 13 november 2023 14:35


Från köket.se

Väldigt god!




300 g grytbitar av nöt
½ gul lök
½ msk smör
salt och peppar
1 msk tomatpuré
3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
1 lagerblad
1 tsk torkad timjan
¾ dl vispgrädde 40%
1 msk vetemjöl, till redning

Tillbehör
300 g skalad potatis
150 g broccoli
färsk timjan


Bryn kött och grovhackad lök i smör i en stekpanna, salta och peppra under stekningen.
Lägg över det i en gryta.
Tillsätt tomatpuré, vatten, buljongtärning, soja, lagerblad och timjan till köttet i grytan.

Låt grytan sjuda under lock tills köttet är mört, ca 30-60 minuter.
Tiden kan variera beroende på storlek på grytbitarna samt vilken styckningsdetalj som använts.

Häll på grädden, red av med mjöl utrört i lite vatten och sjud 3?5 minuter.
Smaka av med salt och peppar.

Koka potatisen i saltat vatten tills den är mjuk.
Koka broccolin mjuk i saltat vatten.

Krossa potatisen grovt och servera den och broccolin till grytan.
Garnera gärna med färsk timjan.


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards