Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 10 april 2024

Biff med bambuskott

Av Neta - Onsdag 10 april 16:38

Varit sugen så länge. Idag la Johanna ut ett recept som passar mig.

Biff med bambuskott, wokade grönsaker och nudlar
4 port?

ca 500 gram nudlar?ca 400 gram lövbiff eller ryggbiff. Jag körde lövbiff?1 stor broccolihuvud?1 gul paprika?1 röd paprika?1 stor schalottenlök?2 vitlöksklyftor?1 stor burk bambuskott?3 msk soja?3 msk sweet chili, för sötman och lite hetta?2 tsk sambal oelek (ta mindre om du inte vill ha starkt)?1 msk röd currypasta?2 tsk krossade limeblad (finns på asiatiska hyllan)?1  lime, saften?1/2 dl oystersås (står på asiatiska hyllan)?1/2 msk fisksås (står på asiatiska hyllan)?salt och svartpeppar?ev hackade jordnötter?eller häll i 1 dl cashewnötter i hela rätten?lite olivolja till stekning

Gör så här: 
Koka nudlarna enligt förpackningen. Ta fram köttet en stund innan, strimla i tunna skivor ca 1 cm breda, ca 3-5 cm långa. Stek köttet i en panna med lite olivolja några minuter på hög värme, salta och peppra. Ta åt sidan.?Skär löken i båtar, skär vitlöken i små bitar. Skär paprikorna i mindre bitar, dela broccolin, fräs alla grönsaker ihop med löken på hög värme i olja, det ska vara hög värme så du wokar, grönsakerna ska inte bli för mjuka så kör detta snabbt. Häll av vattnet på bambuskotten och vänd ner i pannan.
Häll i soja, oystersås, sweet chilisås, röd currypasta, pressad lime, finkrossade limblad, sambal oelek, fisksås, svartpeppar och lite salt. Vänd runt allt, häll på lite vatten och rör ihop, smaka av om du vill ha mer smaker tex soja eller sweet chili.?Vänd ner nudlar i pannan och vänd försiktig runt allt. Servera rykande varmt och njut av din hemmagjorda asiatiska wok!?(Har du hackade jordnötter strösslar du på det på tallriken)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards