Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 februari 2024

Av Neta - Måndag 5 feb 00:05

Tvättat och hängt en maskin m lakan, värmt en tallrik med rester av ravioli i micron det är väl det enda vettiga jag gjort idag. Lite mör i kroppen efter nästan en hel dag i rullstol igår. Måste hitta nåt polstrat till handtagen, C får ont i händerna. Vet inte om cykelhandtag kan hjälpa, finns ju skumgummifodrade sånna. Får gå in på Varsam och kolla. Har för mig att L har påpekat det där nån gång med.


Fick tips om dom här nitarna från Temu, har varit skeptisk till den sidan men efter att ha letat och inte hittat några andra beställde jag 2 10-p med svarta. Även en ny dosett för att komma upp i minsta beställningssumma.


Ser ut ungefär som min resedosett, men smart med olika färger. Den jag har från apotea är en stapelvariant men dom hålls inte på plats, så irriterande.

Ute på baksidan en stund i solen. Den värmer verkligen nu. Tänkte åka ut en sväng men hur kul är det ensam. Vi var till graven igår så kändes inte så angeläget ändå.

Hittade ett nattjäst bröd jag blev sugen att prova.



Med en TW mugg kan man ju ta och snurra till en fralla utan att ta i degen. Sätter mjölad degskrapa under muggen och lyfter till plåten. Länge sen jag gjorde det nu. Måste testa det på den här. Ost på låter väl gott. Köpte två prästostar igår och tänker riva den ena. Fryser i 100 g påsar. 1/2 lit fryspåsar finns på Lerox.

Jag gör ju mest ett annat nattjäst bröd som man gör helt klart och jäser i kylen på natten. Sätter in i kall ugn och gräddar medans tevattnet kokar.






GOD MORGON BULLAR

25 gr jäst

5 dl kallt vatten

2,5 tsk salt

0,5 dl olja

6 dl rågsikt

6 dl vetemjöl

eller

2 dl grahamsmjöl

1 l vetemjöl



Smula jästen i en bunke

Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.

Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.

Arbeta degen smidig.

Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.

Skåra ca 5 cm långa bitar rakt igenom

Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.

På morgonen sätts ugnen på 225gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.

Klart efter ca 20-25 min.



Kan göras med nästan vilken mjölkombo som helst bara hälften är vetemjöl, gärna special, ta reda på slattarna!

Ja ni det blir inte mer idag. Blev nästan lite hungrig. Haha! Marschi säng!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards