Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 februari 2024

Av Neta - Torsdag 15 feb 20:59

Enkelt och gott! Basen utan räkorna, apelsinjuice och vatten kan frysas, det tillsätts då vid upptining. Räkorna rörs i när grytan tagits av värmen.

Räkgryta

2 hackade gula lökar
200 g champinjoner, ansade och skivade
1 msk smör
1 msk mjöl
1 strimlad röd paprika
2 dl vispgrädde
1 dl chilisås
1 tsk salt
1 krm sv.peppar
1 krm cayenne
3-4 hg skalade räkor
½ dl konc. apelsinjuice
1 dl vatten

Fräs lök och svamp i smöret, strö över mjöl, rör om.
Tillsätt paprika, chilisås, kryddor, grädde och salt.
Koka 8-10 min.
Hit kan du förbereda, även frysa den här basen.
Tillsätt juice och vatten och låt det bli varmt.
Ta av från värmen och rör ner räkorna.
Servera med ris eller pasta, och sallad.



Idag har jag småplockat och vikt in tvätt. Känns i armarna. Då har jag 4 lakan kvar att vika in.
Städ i morgon. Kört en röd maskin med lite röda tröjor och en blus.

I morgon kommer L, vi ska fira Cs födelsedag på lörd. Hon fyller i morgon men då är det ju arbetsdag för alla. Mamma 92 ska med. Det tycker vi alla ska bli jättekul. Med den åldern kan det ju vara sista gången. Hon åker ut med L och mig. Det är bara vi som åker ut då och J så klart. Fler blir för jobbigt för henne, mamma alltså inte C. Haha!

Idag blev jag sugen på kokt falukorv igen. Kokade en potatis och ett par morötter i micron. Kokade korven i buljong med lagerblad och kryddpeppar. Fiskade upp korvskivorna och kryddburken och redde såsen med lite mjöl och mjölkpulver i. Valde smaksättning mellan senap och pepparrot, blev det senare.


Såsens färg beror då på buljongen. Så fina smaker ihop med pepparroten.

Nu lite TV.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards