Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 februari 2024

Av Neta - Onsdag 7 feb 22:46

En person som hela tiden pratar om sig själv och vad han gjort.
Som trots att du t.ex talar om att du ramlat och gjort illa dig inte ens frågar hur du mår fast han ringer dan efter.
När det kan gå dagar upp till veckan utan att han hör av sig trots att du gjort det och när han gör det är det för att han vill något som gagnar honom.
När han inte svarar på meddelande på messenger trots direkta frågor om nåt som berör oss båda.

När han på en direkt fråga säger att han visst kan presentera dig för andra kompisar, men sen inte gör ett dugg för att göra det när ni är på samma ställe som dom.
Hände 2 ggr var av han den ena gången ursäktade att jag var med men att det inte skulle påverka den verksamhet vi var på för den personen, är nog bland det värsta jag varit med om.

För mig känns allt det där jättekonstigt och är ingen vänskap alls. För mig är vänskap också omtanke, och åt båda håll.
Vänskap ska ju aldrig besvära eller vara nåt man måste ursäkta, har man den känslan ska man nog inte ses.


Känner mig lite bättre idag, bara trött och snorig. Tog nässpray till natten så hade ingen värk i örat. Tar ju alvedon med nu så huvudvärken känns inte heller.

Hade rester jag kunde äta och har bara kört en tvätt och fyllt dosetten idag. Skulle vilja upp och handla lite, bröd o nån färs med hälften kött och hälften grönfoder jag är lite nyfiken på. Lite bra priser på annat med. Kom ett paket idag med. Men orkar ju inte det nu. Klarar mig och har hårt bröd.






Tog den här bilden i morse, sen kom det lite flingor och eftersom vi har ett par minusgrader ligger det kvar. Täcker inte ens blåbärsriset så inte så länge hoppas jag, den som kom idag kan ju försvinna och ta lite mer med sig.

Tack för fina kommentarer om smörgåstårta och flarn. Är inte så märkvärdigt egentligen som jag skrev så kan man bre en macka kan man göra en smörgåstårta. Det knepiga är väl att få jämna bottnar. Men finns ju att köpa färdiga skurna bottnar om man vill även till smörgåstårta, oftast i frysdisken.


En sån här är då smart att ha. 129kr på Bagaren o kocken, ställbar. Sen är det bara såga. Från hörn till hörn på fyrkantiga och bara rakt av på runda och avlånga. Funkar till både vanliga tårtbottnar och smörgåsbröden.

Sett nåt nytt renoveringsprogram och om de glada gänget i Köping ikväll. Dom firade midsommar, gissa om jag längtar till den årstiden. Vår och sommar men det ligger ju framför oss.

Nu ska jag försöka hänga lite tvätt, delar ibland upp det på 2 dar. Få se hur jag fixar det idag.

Av Neta - Onsdag 7 feb 01:36

Kroknade i natt. Snorig, huvudvärk och ont i ett öra. Helt slut och tröttheten gjorde att jag inte orkade ur sängen förrän vid 14-tiden, då hade jag ändå sovit halvbra på alvedon. Kanske skulle stannat i den.
Masade mig upp, fick i mig ett rostat bröd och en kopp te.
Sen hamnade jag i soffan. Hängde där hela em
Fick i mig lite pytt o ett stekt ägg till middag. Hävde i hälften i en burk till i morgon. Ingen matlust alls.
Ringde mamma, där var det fullt hus så pratade just inget, hon ringde sen ikväll. Hon hade blivit rejält uppvaktad. Hon spelar ju boule, dom är fler tanter där som blivit änkor och umgås lite.
Kollade Renée och stugfixare i Norge, mkt imponerad av det dom gjorde.
Försökt dricka mycket, drar mig lite för att lägga mig ner, har ju ett öra som krånglar och blir värre när jag ligger ner vid förkylning. Behöver nog sitta och sova i natt alt bulla upp med extra kuddar.


Fick i mig en enkel räkmacka, blev sugen när C och jag pratade smörgåstårtor i kväll. Få se om hon vill ha nån hjälp.

Hittade en bild på en jag gjort


Krossade ostbågar på kanten blir så gott. Räkorna har nån av tjejerna lagt dit så konstfullt.
Fyller med nåt som lyfter lite. Se nedan.

Kan man bre en macka kan man göra en smörgåstårta brukar jag säga.


Netas smörgåstårta

2 RUNDA BRÖD (dubbel sats i långpanna)

7 ½ dl mjölk, eller mjölk & vatten
75 g jäst
1 ½ tsk salt
1 ½ tsk socker
¾ dl olja
400 g rågsikt
700 g vetemjöl special

Lös jästen i vätskan, tillsätt salt, socker + olja, blanda och arbeta sen in mjölsorterna.
Spar lite vetemjöl spec till utbakningen.

Arbeta den smidig, jäs 30 min.

Sätt ugnen på 250 gr

Ta upp och knåda degen smidig, dela den i 2 delar och forma till runda bröd, som läggs i 2, 2l formar (ca 22 cm)

Jäs i 30 min under duk.

Pensla med kallt vatten, grädda i 10 min. Stäng av ugnen och låt bröden eftergrädda ytterligare 20 min. Låt kallna under duk.

Dela bröden, helst med en tårtbottenskärare, i 5-7 bottnar. Kan frysas med gladpack mellan, för att sedan användas till smörgåstårtor, kvarnhjul eller pizzabottnar.


Till smörgåstårta används 4 bottnar, kantskurna.

Ex på fyllning och garnering:

Bredbar leverpastej, bostongurka och flytande smörolja rörs till en smidig pasta, ta ca 50 g av vardera leverpastej och gurka med 1 msk flytande smörolja.

Mjukost, gärna smaksatt typ ?Bonjour? 1 st 125 g burk.

Finskuret rökt kött kan blandas med pepparrotsvisp, använd hela tuben 125 g till ca 50 g kött.

Kaviar + hackat ägg o lite gräddfil



Bred därefter hela tårtan med:

2 dl majonnäs

Alt. blandat 2 dl gräddfil med 1 msk majonnäs eller

Alt. blanda 1 avokado, citronsaft och 2 dl gräddfil.



Klä kanterna med kryddgrönt, gurkskivor, krossade ostbågar eller ?stjärnor? (carambole).

Börja garnera utifrån med t.ex

Halverade oliver, snittytan upp och mandarinklyftor,

fortsätt med skivade körsbärstomater, därefter halverade blå vindruvor.

Lägg en stjärna i mitten, och på den en klick caviar och ev en dillvippa, fyll på med skalade räkor runt.

Pytsa svart caviar i fina små högar i tomrummen mellan tomater m.m

Åtgången här är ca 10 st oliver, 20 mandarinklyftor och 12-15 tomater beroende på storlek. 3-dubbelt till stor rektangulär

En 50 g burk med caviar räcker mer än väl.

500 g oskalade räkor


Här är en variant, en smördeg, gräddad som det sen bres färskost med gräslök, dill och kryddor i, sen sparris, sockerärtor, salladslök och rädisor. Skinka på halva och räkor på den andra halvan.
Det där är i mitt kök i Tierp, tror vi gjorde den på påsken.

Nu har nog tabletten börjat verka så nu ska jag ta nässpray och krypa i säng.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards