Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 februari 2024

Av Neta - Lördag 10 feb 22:35

Idag för 2 år sen idag var vi till Elle på sjh, sista gången hon kunde prata med oss.
Under tiden vi var där ökade magsmärtorna och dom beslöt sig för att operera och hittade tumören i njuren, en av dom hon haft länge och som var ofarlig, nu hade en av 6 tumörer spruckit. Dom tömde buken på massor av liter blod.
Dom fick operera 2 ggr till de dygnet av samma orsak och vi blev uppringda kl 2 på natten för det var kritiskt.
Ilfart in!
Sen blev det aldrig mer sig likt, sövd i nästan en vecka, sen med respirator, sond och njursvikt med dialys.
I 6 veckor kämpade hon, 6 veckor jag gärna varit utan och önskar hon sluppit när utgången ändå blev som den blev.
Op nästan varannan dag. Organ efter organ blev påverkad. Blodförgiftning i hela systemet.

Undrar vad hon tänkte, undrar vad hon hade velat säga mer än att nicka, skaka på huvudet och rycka på axlarna.
Dom försökte med talventil och då orkade hon viska enstaka ord. Bara känslan när hon kunde viska hejdå när vi gick.
Sen orkade hon inte det heller.
Allt detta för hon inte fick vård i tid för en infektion som inte gav sig pga sitt nedsatta immunförsvar pga hormonbristen. Satans pandemi!

Älskade unge som jag saknar dig! ??


Att vara ensam gör det ju extra jobbigt. Alla andra har ju nån som kan stödja eller dom kan få sällskap av. Dom är ju också rörliga på ett annat sätt än jag.
Prioriteringslistan är jag ju sist på, det blev extra tydligt igår.
Ingen har ju henne som prioriterng heller, jag hade velat att hon fick ett litet roshjärta och ett ljus på onsdag men kan ju inte fixa dit ett själv. Köpa rosor kan jag ju men vill ju inte precis kasta upp dom.

Åt lax med räkor och sås med både prickar och streck ikväll. Broccoli och potatis till.
Pricksås - romsås
Strecksås - dillsås




Gjorde mig 2 minisemlor också. Gott till kaffet.


Hade sönder munstycket till sprutgrädden, det gick av. Få se om jag får ut nåt mer. Hände senast jag hade sån också, den funkade inte sen. Får väl vispa eget annars.

Kollade på Strömstedt ikväll, dom var hos Anders Borg och Domininqa. Stavas det så?
Gillar dom programmen. Vet att det är nån repris på Så mkt bättre också. Men den är lite väl lång.

Nu ska jag lösa korsord ett tag.

Av Neta - Lördag 10 feb 00:43

Bilden på blomskäraren kom inte med igår



Så ser dom ut.

Småpysslat lite idag, kört en maskin med julhanddukarna. Bättre sent än aldrig.


Skar och frös in purjo. Hade ju köpt när det kostade 15kr för två. Så nu har jag 4 påsar i frysen iaf. Paprika frös jag in för nån vecka sen. Skönt att bara kunna ta fram och hälla i grytan eller va man nu gör. Tinar ju på nolltid.
Har en ost jag ska riva också, samma där om man ska ha på en gratängeller i nån sås. Bara ha på eller i det fryst. Hittade ju prästost för 59, så köpte 2 på drygt 600 g. Färdigriven ost är i 150 g påsar, ungefär 4 dl och har ett kilopris på 130 kr. Jag fryser en näve i varje påse, kan väl va ett par dl. Då kan jag använda allt i samma rätt. Köper ju 1/2 dl påsar på lerox. Perfekt till ost o paprika. Purjon har jag nog 2 nävar av per påse så då blir det literpåsar.

Vet dom som fryser hackad vanlig lök med, det har jag inte provat än.

I Bergfeldts program ikväll var det en läkare som pratade om processad mat och tillsatser. Bl.a omsötningsmedel. Han hade en enkel regel, läs innehållsförteckningen, står det nåt där som du inte kan ha i kyl eller skafferi så köp det inte.
Jag har ju när mina ungar var små försökt att laga mat från grunden. Sötningsmedel har vi aldrig ätit, ingen funlight t.ex det hade vi bara för att utrota myror med. Haha! Effektivt var det.

Nu när jag är ensam fuskar jag med halvfabrikat ibland, tänkt att jag har ju alltid varit så duktig så nu kan jag fuska lite. Men ska nog inte göra det.

Festade till det lite ikväll


Hade ju 3 raggmunkar kvar, tänkte att det är ju inte såå stor skillnad mot rårakor så åt med gräddfil, rödlök, rom och räkor.


Tog ett glas vitt till. Äntligen kom jag ihåg vindruvorna jag fryst. Det är som C säger, frysta vindruvor smakar piggelin. Gott i vinet. Men tror jag ska dela dom om jag fryser igen. Ha en burk i frysen. Får ju ut mer smak då.

Måste köpa mer vitt vin med. Köpte den här jag hade i somras o den har räckt till nu. Vitt vin i 1 lit tetra för typ 70kr. Så fräscht.


Finns rosé i 1 lit tetra med.

Men nu ska jag avveckla den här dagen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards