Mina ord och tankar

Alla inlägg under augusti 2015

Av Neta - 16 augusti 2015 14:04

Ja det hade vi igår, bestämde oss för att packa med middagen och åka in tidigt. Det var American car show i stan och jag ville se perennlådorna i stadsparken, vi hade sån tur att det fanns bänkar lediga där med.
Hamnområdet och området runt där var fulla av Amerikanska bilar. Ja i centrum också såg vi när vi åkte i genom. När vi kom in var utställningen precis över men det var ett par timmar kvar till cruisingen skulle börja. Alltså passade de flesta på att få något i sig. På den lilla böjen utanför Länsstyrelsen entre stod 5 bilar och ett stort gäng satt på trappen och åt. På gräsmattan mella Ö Ågatan och huset hade en bil backat upp och en hel familj satt i gräset och åt.
Nere vid tullparkeringen, där vi hade turen att få sista parkeringen, stod 15 bilar varav bara några få på parkeringsplatser. Men dom stod inte i vägen på något sett och ägarna var strax bredvid. Många som passade på att få kika lite och prata bil av dom som passerade.
Restaurang Skeppet som är en båt, hade Raggarmeny för 100 spänn. Hamburgare, strips, räksallad och en öl.

Vi gick bakvägen förbi dansbanan in i parken och hade sån tur att vi hittade en bänk som var ledig vid perennlådorna

Vi kunde alltså äta med den här utsikten

Och precis som i Öregrund kunde vi använda rullstolen som picknickbord när jag kunde sitta på bänken. E hade sin rullator som bord.
Ingen av oss tre sitter gärna på marken och äter. Jag hade gjort en pastasallad och tinat färdiggrillade kycklingklubbor och lite bröd. Dricka och kaffe var med också.
Funkar hur bra som helst och maten är lite skyddad med.

Det börjar bli lite utblommat och det var mest vallmo och klint i olika färger. Den här tyckte jag var otroligt fin. Har aldrig haft nån vallmo i trädgården, mest för jag inte gillar att så, vill ha blommor på en gång. Köper därför mest plantor och har lite perenner.

Hittade flera som jag inte kände igen. Har ju kommit många hybrider och nya sorter kommer hela tiden. Den uppe till vä är inte lejongap, mycket tynnre och högre. Den nere till hö är en Glim av någon sort, egentligen en stenpartiväxt.

Vi gick sen genom portalen och det var betydligt finare där tyvärr fick jag ingen bild. Vi gick aldrig ner till Lycksalighetens ö men det blir kanske i veckan.
Som vanligt en fin sommarkväll var det mkt folk i parken, folk har picknick, spelar kub, strosar omkring eller bara njuter. Lekplatsen och serveringen i Gula huset var fulla med folk.

Vi drog oss så småningom ner till tullhuset och satt oss mot väggen i kvällssolen. Tog en fika och tittade på båtar, bilar och folk. Hade underhållning av trubaduren På Skeppet.



Såna här stora bollar av petunior finns i hamnen, säkert över metern i diameter.


När kl började närma sig 20.00 åkte vi ner till Willys vid Kungsgatan och satt oss på gräsrimpan ut mot gatan där. Herre jösses va folk det var. Båda sidorna, utanför volvo och på mackområdet var det många som ställt upp sina bilar, lika på Blomsterhallens parkering. En familj hade sin husbil där och flera vuxna och tre barn satt utanför. Såg så mysigt ut med bord och stolar, ljus mm. Många fotografer var där med.



Svårt att fota fordon i farten men den här bussen har man ju åkt med i hela sin uppväxt. Man gick in i bak, betalade 80 öre till konduktören som när alla klivit på gav signal till chauffören att han kunde köra. Konduktören hjälpte också till med att bära upp ev barnvagnar. Dom hjälpte även på och av äldre personer med käpp t.ex
Allt var inte bättre förr men det här var väl det iaf. Var ett tag tillsammans med en busskonduktör och då åkte man ibland med några varv. Linje 6 som det stod på den här gick mellan Årsta eller om det kanske var Johannesbäck då och Eriksberg.

Vid 21 började det bli mörkt, då upptäckte vi att det inte var några gatlyktor tända där vi stod. Svårt att se då och lite synd då det tillkom nya ekipage hela tiden. Folk började muttra och flyttade sig längre upp på stan. Många gjorde som vi och åkte hem. Började bli lite svalt också. Tråkigt för arrangörerna. Vi hade nog stannat längre om det inte blivit så mörkt.
Reflekterade över en sak till. Det här arrangemanget är en gång per år, det pågår under en begränsad tid, kvällstid en lördag. Varför inte helt enkelt omdirigera annan trafik dom här timmarna som crusingen pågår den enda kvällen. Nu kom bussar i linjetrafik, länsbussar, taxi och vanliga trafikanter mitt i.
Vet att det cruisades en del på fred kväll också men den här är den enda officiella.

Mitt kusinbarn gifte sig igår. Det här hade hans syster lagt ut. Jag snodde bilden av henne.

Det är Ekoln ni ser i bakgrunden och dom gifte sig vid Hammarskog. Snacka om att dom hade tur med vädret! Grattis Jimmy och Julia, nu har ni båda initialerna JA, som var precis vad ni sa här. Välkommen inte bara till familjen utan också till släkten Aveholt Julia!

Av Neta - 14 augusti 2015 00:50

Sol och friska ljumma vindar, håll i det här nu!
Äntligen står Elles garage på plats, tog bara 2 1/2 månad.
Dom kom i morse och la plattorna innan dom hämtade garaget. Grävde för elen men det måste komma en elektriker och koppla. Hoppas han kommer snart. Och det står där hon vill ha det, bara en sån sak.
I morgon ska jag träffa ytterligare en person som sökt som min ledsagare, hon kommer hit, dom andra har jag träffat på kontoret. Sen ska man välja.....

Fick ett ryck och messade Annika i morse " Är ni hemma? Har ni lust att komma hit och grilla i all enkelhet ikväll?" Det hade dom :-)

Trodde väl att dom varit hemma sen helgen iaf men det visade sig att dom pga en massa strul kommit 01.30 i natt, kommit i säng 04 och Annika hade jobbat, eller iaf varit där som hon sa :-)
Hade jag vetat det hade jag nog inte frågat, men hon tyckte det var skönt att slippa laga mat. Nu grillade vi kyckling och champinjoner och åt med tzatsiki, ja sallad och potatis med förstås. C hade gjort en blåbärspaj med lite mandelmjöl i som blev kanon.

Inte gjorde dom sig någon större brådska heller utan vi satt länge och åt, pratade om våra somrar, visade bilder och så.
När dom kom lämnade Bosse över en kartong Toblerone med orden " Det här är en födelsedagspresent! Har du redan fyllt är den i efterskott, annars i förskott" :-D knäppgök!
Han hade varit lite rasslig i sommar, t.o.m fått åka ambulans stackarn. Han ville inte åka hem igår berättade A, kunde nog tänka sig vara kvar men det funkar ju tyvärr inte utan bil där.
Dom visade bilder uppifrån Kalix där dom också varit, jösses så vackert. Vi planerade en dagskryss lite senare här med, men vi ska ha med några till. Ni vet vilka ni är :-p

A som ju är sjukgymnast visade mig också hur jag kan göra för rörelser med fötterna när jag sitter eller ligger för att öka cirkulationen, allt för att slippa bli så svälld. I gengäld fixade L en grej på deras takbox som dom inte fått av. Skönt när man kan hjälpa varandra och gott att ha sånna vänner.

Bosse och jag är ju barndomskamrater, då var han skolans tönt ;-D det är han ju inte idag precis. Vi brukar skratta åt det ibland. Vi gick och läste ihop med och sen kom vi att bli grannar i Årsta och var ju mkt ute och dansade båda två. Blev ju att vi åkte tillsammans, käkade ihop, ja vi har till och med firat en jul ihop han och jag med en annan kompis också. Jag åkte hem till Björkis senare den julafton, kompisen jobbade kväll om jag inte minns fel, men han var kvar i min lägenhet och jag tror hon kom tillbaka också, så vi fortsatte när jag kom hem igen. Den roligaste julafton jag har haft :-) Den varade hela natten....
Den kompisen som var med då, bor idag granne med dom och dom umgås jättemycket. Hon bodde för övrigt på Mi o Mas gård. Deras dotter och Christine är jättebra kompisar precis som C är med Bosse o Annikas grabbar, det är lite mysigt tycker jag!
Vi var ett stort kompisgäng som åkte ut och dansade, som bodde där i Årsta då. Vi cyklade bl.a ut hit flera midsommardagar, täljde sälgpipor på vägen ut och hade oss. ? cykla 2 mil t.o.r för en dans, vi måtte vart skvatt galna! ;-D Fast det var ju Roynes som spelade förstås, med Micke Ahlgren på bas.
Idag är det dansgänget utspridda, en bor t.o.m utomlands. Orkestern lever dock har jag hört ;-D Ja Micke har ju eget nu, men Roynes finns också.

När Bosse sen träffade Annika fick man ju som en kompis till och så har det nu varit i över 30 år. Vi har inte umgåtts nära hela tiden men dom har ju alltid funnits där, precis som Mi o Ma. Härligt med folk som man bara kan ta upp tråden med, där man duger som man är!

Nu har kl blivit mycket igen, ska träffa den ev ledsagaren kl 11 i morgon. Borde nog sova nu!

Kram kram alla människobarn!


Av Neta - 12 augusti 2015 21:08

Varit en helt underbar dag här idag. Sol och runt 23 gr.
Blev rejält förbannad i morse, jag har tydligen haft två pers på min vänlista som inte tålde att jag skrev som jag gjorde. Anade väl att det var dom jag menade.
Innan det blev känt att förövarna i Västerås var från Eritrea skrev dom att " svartskallarna som gjort detta i Västerås ska styckas levande" och liknande kommentarer omsvartskallar som dom uttryckte det. Triggade kanske varandra.
Senare delade dom en sida där man hyllade dom som misshandlat tösen i Karlskrona till döds förra året, för det gjorde ju att hon inte fanns längre och kunde sätta fler svartskallar till världen + att förövarna också försvann från landet.
Sen visar dom en bild på en svensk med en öl i handen som skålade för att båtflyktingar på medelhavet drunknat och tack och lov aldrig skulle kunna komma hit.

Har sett liknande tidigare, mest hos en av dom men inte så grovt. Efter Västeråsdåden spårade det ur fullständigt. Jag anmälde till FB och dom är vad jag kunde se borta därifrån nu, jag blockade för säkerhets skull.

Men som sagt det är den typen som startade det som pågick i Tyskland under kriget. Lågintelligenta varelser som inte klarar av att tänka alls. Spärra in dom med invandrare som är kriminella..... Nej så lågt tänker jag inte egentligen men....

I en av kvällstidningarna idag visas ett dokument som visar att en av förövarna i Västerås hade en utvisningsdom med omedelbar verkan den 16 juli. Dokumentet skulle vara från migrationsverket men saknade både logga och stämpel. Osäkert om det var äkta men OM så har det begåtts grova tjänstefel med fruktansvärda konsekvenser.

Nog om detta nu! Jag scootrade ner till Elle idag, hjälpte henne med lite blomfix. L kom och klippte lite runt en buske och en sten på hennes baksida och planterade Daggsalvian vi gav henne i helgen.
Tog bort ogräs och lite vanligt gräs, sånt som blommar. Blev jättebra och lite prydligare än innan. Hoppas blomman trivs där med så den kommer fler år. Nu ska hon skaffa lite fler solcellslampor och sätta där med.
Dom har äntligen varit och mätt för hennes garage och den killen var helt på Es linje att det skulle ner en bit från köksfönstret så det inte tog bort ljus. Eftersom det är han som hämtar det på gamla stället och fixar både installation och lägger nya plattor känns det bra både hos mig och henne. Rötägget vi träffade först från kommunen har vi inte hört mer från. Bara hoppas att inte U-hem lägger sig i och ändrar nu.

Nu är kl nästan 21 och jag sitter fortf ute. Ska bli så här hela helgen nu och en bit in på nästa vecka. Hoppas det stämmer med så ingen vind vänder eller så. Nu ska jag iaf gå in och duscha, tvättat sängkläderna och dom har fått torka ute, doftar så gott så jag kommer nog att sova bra inatt.

Ha det gott alla!

Av Neta - 12 augusti 2015 00:45

Så mycket ondska i världen nu och även i vårt land.
Tösen på Kinnekulle, 2 barn i uppländska småorterna Bro och Bålsta, joggerskan i Väsby och nu sist det tragiska som hände på Ikea i Västerås igår. Ja listan kan ju bli längre tyvärr!
Alla föll offer för mördare.

Sen finns det anhängare av SD som just nu spyr ut sitt hat över de utländska killarna som greps vid Ikeamorden. Ni är inte ett dugg bättre, det var sånna som ni som stödde nazismen och som gjorde att det i Tyskland kunde hända under kriget. Jag likställer många av er med personer som utfört brotten ovan. Ni är som sagt inte ett dugg bättre!
Kan inte låta bli att undra vad ni skrivit om det varit en Lasse Pettersson eller Pelle Jansson som gjort detta i Västerås?

Rötäggen finns bland alla nationaliteter precis som de goda människorna finns där. Människors lika värde oavsett nationallitet borde år 2015 vara självklar!
Jag har många kyrkliga personer på min lista på FB där om någonstans borde väl åsikterna om allas lika värde vara självklar. Men nej, där skrevs i prideveckan om att homosexualitet var syndigt och onormalt! Onormalt och syndigt för vem? Inte för 2 människor som älskar varandra iaf.
Guds kärlek finns för alla till och med för mördare och homosexuella.
Bland dom personerna hittar jag också SD-sympatisörer och det skrämmer mig mycket. Det finns bara ett ord för det, HYCKLERI!
Utge er inte för att vara sanna kristna om ni inte kan inse alla människors lika värde och inte kan låta bli att smutskasta kärlek mellan två lika kön!

Jag sympatiserar inte med personerna som utfört de här morden. Inte det minsta! Men det är pga den gärning dom gjort inte pga vem som fött dom eller vart dom råkat födas. Jag tycker det här är fruktansvärda gärningar och är mycket orolig över att det kan hända i mitt land. Jag är mamma och farmor och om något skulle hända dom barnen skulle jag bli tokig!

Jag är glad att jag föddes med så mycket intelligens att jag inte är utlänningshatare eller homofob.
Däremot tycker jag invandringspolitiken har många brister. Migrationsverket är ibland ett stort skämt. Byråkratin i det här landet skulle behöva lite mer empati, och jobba lite mer effektivt i sådana här frågor och sålla agnarna från vetet lite tidigare. Straffad för våldsbrott i sitt hemland eller medlemskap i våldsorganisationer ska helt enkelt aldrig få komma in i det här landet förrän dom klart kan visa att så inte är fallet längre. Mer samarbete mellan länder skulle förenkla det. Svårt, jag vet därför är samarbetet viktigt! Med den regeln skulle vi kanske undvika att liv spills till ingen nytta.

Dom människor som kommer hit är ofta välbeställda, kan betala dyrt för att få hjälp att fly. Är ofta högutbildade men i stället för att ta hand om dom och se till att dom snabbt får lära sig språket och integreras med oss infödda så vi kan dra nytta av deras proffesion så får dom ofta bo på asylboenden länge under usla förhållanden. När dom väl får uppehållstillståndet är det inte ovanligt att både läkare och andra yrken som vi har brist på här i landet i stället får städa, dela ut tidningar eller köra taxi.
Ge dom jobben till lata ungdomar som inte har lust att jobba ist som ett villkor att få arbetslöshetsförsäkring eller andra bidrag. Då kommer dom iaf ut på arbetsmarknaden. Det skulle alla tjäna på.
Kanske skulle det även göra det lättare för de som verkligen vill ut på arbetsmarknaden också.
Skapa ett lärlingssystem igen och låt invandrare och svenskar jobba tillsammans. Lära sig ett hederligt yrke dom kan leva på. Den utbildningen är väl lika god som höga studier? Yrken som effektiviserats bort kanske kan uppstå igen och folk må bättre. Tror vår ekonomi kan tjäna på det med och fler bostäder kan byggas som ungdomar fick råd med.

Jag tänker också på alla barnfamiljer som aldrig har råd att ta sig från sina krigshärjade hemländer. Hur kan vi hjälpa dom? INGET barn ska behöva leva i ett krig! Säkert långt dit men vi måste jobba för det vi som "slipper" det eländet. Kommer det nånsin att kunna hända? Den frågan skulle jag vilja ställa till regeringen.

Jag är orolig för hatet som finns, hatet som driver ondskan och vad det kan göra med mitt land. Personer som är födda här och inte vet vad lidande och och helvete är. Som sitter där och hatar, trygga, mätta, varma och torra!
Gå ett par mil i en persons skor, en som upplevt krig och våld på nära håll! Döm aldrig förrän ni vet vad ni talar om och kalla er inte troende förrän hatet och föraktet flyttat ut från era hjärtan.
Jag skäms över att vara svensk när jag ser era inskränkta tankar och oempatiska kommentarer! Vad ska folk egentligen tro när dom kommer hit och märker att det finns slikt folk här?

Jag vill bo i ett land där jag kan känna mig stolt!

Av Neta - 11 augusti 2015 02:04

Vaknade 4 i morse och kunde inte somna om. Låg där flera timmar och vred och vände på mig, axeln värkte och det gick inte att sova. Till slut måste jag ha somnat iaf för sen vaknade jag strax före 10 av ett brak och skrammel. Förstod direkt att det hänt nåt på vägen.
En traktor hade tappat ett boogiesläp fyllt med ved. En svetsfog på draget hade släppt. Dåligt gjort enligt L som såg det. Som tur var kom ingen i vägen för det utan det for ner i diket och tog stopp mot en tall. Tog med sig ett elskåp så hela Sjöhagen blev strömlöst. Han kom norrifrån så släpet for över vägen och ner i motsatt dike. Tur för oss, hade det hänt på den här sidan hade vi haft det i trädgården.

Här är när dom drar upp det. Vi har ju många träd på baksidan men det röda ni anar till vä i bild strax ovanför Ls huvud är en av bärgarna. Bilden är tagen ut från vår bakdörr på altanen.

Tänk om det kommit en bil i vägen, eller ännu värre nån som cyklat eller gått. Tur att tallen tog emot det annars hade det hamnat på pizzerians parkering och krossat bilarna som stod där.
Både S-grannen och L sprang ut, en äldre man som kört och han var nog lite chockad. Hade kört ner traktorn på parkeringen och satt bara kvar. Men han kvicknade till sen när dom började prata med honom och ringde efter en kkompis med hjullastare ( tror jag det heter) och bärgare.
Bärgningen var inte helt enkel, hjullastaren hade som gafflar på ena sidan och när dom väl vinchat upp släpet på vägen, vilket tog sin tid fick han lyfta upp den ände som varit mot trädet för dom skulle kunna fästa kättingar runt axlarna och få det till bärgaren. Hjulen där stod åt fel håll, syns på bilden. Va två bärgare här och båda jobbade.

S- grannen jobbar ju på elverket och ringde väl förmodligen kollegorna så när dom åkte iväg med släpet och alla fordon försvann så var dom redan på plats och började gräva direkt. Bytte elskåpet och det var gjort på nån timme bara. Vi led inte så mycket under tiden vi var utan el, vi gjorde kaffet på lilla gasolplattan.

Det jag tycker är lite läskigt är att ingen kollade tallen, ett så stort släp, som till en lastbil, fylld med ved ca 1 m ovanför sidorna väger väl en del. Tycker elkillarna som ju har sånna resurser skulle tagit ner den. Annars kanske den ramlar över vägen vid nästa storm, ja den hamnar nog över vår altan med isf. Kan ta i bra från sjön. Tur också att veden var så bra surrad, rörde sig inte alls vad jag kunde se. Hade ju kunnat rasa ur och blockerat vägen.

Retade mig också på bilarna som bara skulle fram trots varningsskyltar. Hade ju varit ganska enkelt att köra runt kvarteret och låta dom jobba i fred. Tar väl 3 min på sin höjd.
Sen folk med sina mobiler, ok jag fotade också men jag låg inte på mage under släpet och fotade där. Och jag var defenitivt inte mellan bärgaren och släpet. Hörde dom sa till folk flera ggr.

Ja det var länge sen det hände nåt precis här och vi var hemma. Har hänt grejer då vi varit borta både olyckor och avåkningar. På den tiden det var E4 var det incidenter titt som tätt här. Vägen gör en liten krök precis utanför oss och vi har haft åtskilliga bilar i diket på vår sida med. Ligger en stor sten i diket med som mosat några underreden.

Resten av dagen har varit odramatisk. L har fixat med mammas xa fotsteg till altantrappan och varit och skruvat upp nåt i köket hos E. C var ledig, hon och A var i stan på em.
Jag har läst, började på en ny bok idag. Då är jag inte kontaktbar ?

Nu ska jag iaf försöka sova, godnatt!

Av Neta - 10 augusti 2015 02:00

Ja inte för svampen då men annars är det sol, halvklart och "inte jättevarmt" de närmaste 10 dygnen om man får tro Smhi. 25 gr i morgon men sen under det. Passar mig bra.
Jag trivs ju bäst på altanen när det är så här, är inte så mkt för att sola men är ändå brunast. Christine blir lite frustrerad över Elles och mina pigment medans hon är betydligt blekare. Hon jobbar ju dessutom så mkt nu, men dom åker ju på utflykter och så med sina boende. Har en egen minibuss där.

Fötterna har varit otäckt svällda ett par dar och även vristerna så jag får verkligen gå med stöd inne. Har svårt att hålla balansen. Legat med dom i högläge på em eftersom vi skulle på Eldfesten och där hade jag ju fått sitta i rullen. Nu avstod jag ikväll kändes inte riktigt ok. Kollade på After Shaves 30- årsjubileumsshow som sändes häromkvällen ist. Benen i högläge även i soffan och jag tycker att det känns lite bättre.

C visade mig att det fanns stödstrumpor med öppen tå, tyvärr bara mörka. Men jag fixar ju inte ens vanliga strumpor på sommaren. Så länge jag inte är så här jämt och så länge det hjälper med högläge avstår jag stödisar. Jag har ju sånna om det skulle bli under lång tid.

Lider med alla som börjat jobba efter semestern nu. Ändå har ju vi haft hyfsat väder om man jämför med t.ex Jönköpingstrakten. Hoppas på fina kvällar och fint i helgen och det ser ut att bli så faktiskt.
Vi har inga direkta planer för nästa vecka. Ska försöka få L att börja med golv och målning, sen har vi pratat om nån utflykt. Få se vart det blir.

Ska försöka sova nu, ha det bra alla!

Av Neta - 8 augusti 2015 01:22

Ja att äta frukost eller frunch som det mest blir i vårt fall på altanen och sen bli kvar därute. Att kunna äta middag där och kunna stanna kvar längre än till kl 20-21.
Synd att det kommer så sent på säsongen bara. Men just en sån kväll har vi haft hos Elle ikväll. Vi var bjudna till kl 18 och gick vägen om affären för att köpa med oss en blomma och lite jordgubbar. Blommor hade dom men jordgubbarna var tvärslut. Det fick bli 2 blommor ist, en daggsalvia som ju faktiskt är perenn och en rosa krukros som hon ju också kan plantera ut om hon vill. Ni anar dom på bilden nedan.

Vi fick en välkomstdrink med vitt vin och citroncider från Brunneby, attans vad fräsch den var. Så god så vi körde på det till maten med.
Den härliga jordgubbsduken köpte jag på coop för några år sedan men den är för kort för våra bord, men på hennes blev den bra. Är en sån som känns som en vanlig duk men är avtorkbar och tål regn.

Vi grillade på nya grillen och det blev så himla gott. Lite sugen på gasolgrill själv nu, är ju väldigt liten skillnad smakmässigt egentligen. Så smidigt med två element med, då kan man ju ha olika effekt på dom.
Vi grillade på framsidan men satt på altanen. Så skönt där och hennes hus har ju klart bästa läget, så skönt med längan mellan huset och parkeringen men ändå är den så låg så man ser träden bakom. Hennes solcellslampor i slänten lyser så mysigt med.
Fläskfile', nypotatis, majs, champinjoner och vitlökssmör, sååå gott! Kaffe och kaka på det sen.

Rosen hamnade i en finkruka direkt och hon hade ställt ut sina smålyktor. Jag har lika, står på en vit hylla ovanför soffan och jag tror aldrig jag tänt dom. Ser dom knappt. Visst har hon en fin duk med? Så härligt somrig.

Dom här lyktorna fick hon av oss i inflyttningspresent, blev ju så fina där. Mellan blompallen och dom lyktorna hamnade salvian så länge, i en rosa plåtkruka.

Vi satt kvar bra länge och det var mörkt då vi åkte hem, inte ofta jag har använt lyset på scootern men idag eller rättare sagt ikväll fick jag göra det.
Då vi svängde in på vår gata mötte vi C och A som var på väg till Holmen och dans till Jontez. Tur var väl det för A hade glömt att sätta på billyset. Tänk om dom åkt in så. C hade jobbat till 21 så dom var lite sena.
Vi kollade på Ernst då vi kom hem, missade ju det igår.

Ska bli lika fint i morgon tvärt emot vad dom lovade i början av veckan, bra när det är på det hållet. Händer mycket i helgen, Roslagsloppet, Eldfesten i Österbybruk med Loreen ena dagen och Magnus Carlsson den andra. Flytscen i vattnet och massor av eld och vackra skapelser som lyser på vattnet, fackelsim mm.

Få se vad vi hamnar på. Jag ska iaf unna mig fler sånna här om det blir varmt. Kaffe fryst i ispåsar, 6 tärningar i 2 dl mjölk. Lite glass och chokladsås om man vill, fast det hoppar jag för det mesta. Iskaffe helt enkelt. Låt det stå en stund till "isen" börjar smälta.

Nu ska jag iaf sova! Godnatt!

Av Neta - 7 augusti 2015 08:56

Igår kom vi äntligen iväg till Öregrund, denna sommarpärla som jag gillar bäst av kuststäderna i Uppland. Så liten men naggande god. I min familj har Öregrund och Gräsö alltid varit sommar och semester. Mormor och morfar bodde på Gräsö från april till oktober. Vi hade stuga mellan Öregrund och Östhammar och även husvagnen på Klackskär några somrar när jag var liten, innan vi tog över Gotland. När mamma och pappa skildes köpte han sommarstuga på Kavarö. Öregrund är sommar helt enkelt och jag bara måste dit några gånger varje år.

Vi åkte dit mitt på dan, var lite moln då vi kom men varmt och skönt. Solen fanns där hela tiden vilket jag såg sen igår. Den tar rätt bra där vid vattnet.



Så mysigt mitt inne i stan.
Vi hittade en bra parkering, hade precis börjat nåt race med stora båtar då vi kom och det var så mycket folk ute. Vi gick ner till piren men såg inte mkt där så vi gick upp till nästa parkering. Där såg vi allt.

Många båtar som låg och tittade på första parkett också. Mycket vattenscootrar med.
Vi gick ner till piren igen sen när det här första racet var över, vi hade mat med oss och satt oss på bänken där, då hade vi lunchunderhållning med av en trubadur från tältet rakt över viken.
Jag vred in fotstöden under min rullstol och vände på dynan och vi hade ett perfekt bord ;-D
Åt tacos på våfflor, hade med tacofärs, majs och färdigblandad tacosås med gräddfil i en dressingflaska, smidigt som 17. Övriga grönsaker småtomater, gurka och paprikaringar åt vi som det var. Men färs o majs gick att limma fast med dressingen på våfflan, salladsblad på så vek man bara och åt.
Satt en familj bredvid som tyckte det var en bra matsäck och som skulle sno ide'n.

Vi hade ju första parkett över inloppet där och det kom även båtar som la till där vi satt. Blev kvar där en stund innan nästa tävling som var race med snöscooter på vattnet. Tre deltagare och det gick inte så bra för något. Vi gick tillbaka där vi sett så bra. Den första scotern kom väl halvvägs, den aandra kanske 15 m

Den tredje kom bara precis ut i vattnet innan den dök. :-D här bogserar dom upp den sista och han kom just dit. Men inga sura miner för det.

Det blev lite varmt och jobbigt för E så vi satt oss i skuggan vid hamnkontoret mitt emot båten " Carl Gustaf" som normalt trafikerar Uppsala -Skokloster men som denna vecka, som kallas Båtveckan ligger vid kaj i Öregrund med servering ombord. Grillen på fördäck och igår satt folk på övre däck och drack en öl eller tog ett glas vin och kollade folklivet.

Vi gick ett varv runt viken sen, kollade lite vagnar med lotterier och krafs. Har förut aldrig tänkt på att lotterivagnarna har en bodel med utdragbar altan bakom utrymmet där dom säljer lotter och har vinsterna. Fick ju till o med plats med möbler på altandelen.
Vi köpte lite rökt makrill och tog en glass vid färjeläget innan vi strosade ner på stan igen. Blev lite sugen på langos då vi såg den vagnen men efter matsäck och glass hade vi inte fått ner nån.

Det hade blivit kväll och vi började fundera på hemfärd, gick ner till piren för toabesök och en kopp kaffe (Medhavd) med den här utsikten

Kolla in den 2- mastade träbåten. Det är nåt visst med båtar i trä.
Båtveckans baksida visade sig i form av lite överföffriskade personer. Vi pratade lite med hamnvärdinnanoch både hon och vi blev oroliga för en man som var bra på trycket och vinglade omkring längst ut på muren vid piren. Hon visste att han gillade båtar och där hade han ju sitt esse. Hoppas han inte ramlade i sen.
Vi for hem vid 20- tiden. Väl hemma tog vi lite vickning på altanen med tunnbröd och makrillen vi köpt, gjorde en röra av majjo, gr.fil, smaksatt dijonsenap och en fiskkrydda med kräftsmak och klickade på.


Gott blev det och vi satt ute en bra stund, petade i oss lite ost med. Sen sov iaf jag ganska gott.
En härlig dag att spara minnet av.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards