Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 oktober 2017

Av Neta - 12 oktober 2017 23:44

Sitter och lyssnar på regnet, det fullkomligen öser ner. Kommer vindbyar som nästan trycker in vinterfönstren på altan, man ser hur plasten bågnar. Då har vi ju ett hus bara 8 m därifrån som man tycker ska läa lite. Men vinden kommer från sydost tror jag, lite snett på.
Kontraster mot igår då det var strålande sol hela dan. Vi satt ute en stund på Gränby med näsorna i solen, så skönt. Glad att jag inte kryssar ikväll.

Idag har jag skurit purjo, försökte göra det i matberedaren först men det gick bara med det vita. Jag vill ju ta reda på allt. Fick hjälp av gubben på slutet. Köpte 4 st igår och det blev 8 påsar a? 150 g. Lite längst ner och ofräscha blast tar jag bort o skär av nån cm på toppen. Bra iaf. Enligt kokbokens vikttabell ska en purjo väga 150-200 g. Så jag kör en påse för 1 st.

Frös 7 påsar och resten fick hoppa med i potatis o purjosoppan ikväll. Gjorde med färsk hackad dill och knaperstekt bacon i.
Hade tänkt o göra en laddning ärtsoppa men glömde lägga i blöt. Har ni förresten tänkt på hur svårt det är att få tag på rimmat bogfläsk? Vi har en liten charkfirma här i stan som har det ibland men inte jämt. Gäller att bunkra när det finns. Vill helst koka med en hel sån bit med ärtorna. Ser färskt oftare, undrar hur svårt det är att rimma det själv? Då ska man väl ha salpeter har jag för mig. Var får man tag på det?

Satte L på att göra en smulpaj m äpplen, kollade inte så noga då jag höll på vid spisen. Först hittade han inte havregrynen ( dom stod längst in på en hylla) så han tog bara vetemjöl. Sen glömde han kanel o socker på äpplena så den blev lite annorlunda. Men det gick ner en bit till fikat på maten ändå. Skulle haft kanelglass till, men har inte sett det på länge. Fick bli vanilj.

Usch nu blåser det så det blir lite otäckt nästan. Tror jag går och lägger mig så jag slipper höra det.
Hörs i morgon!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards