Mina ord och tankar

Alla inlägg den 26 oktober 2017

Av Neta - 26 oktober 2017 18:07

Om den bara firades 31 okt, men nej den gör ju inte det. Recept på hur man bakar avhuggna fingrar, gör blodiga snacks och klä ut sig till döingar! Nej tack!
Tycker det blir värre för varje år och skymmer Alla Helgons dag mer och mer.
Förra året var det föräldrar som hade utklädda barn med sig vid Stillhetens kapells minneslund, som bland ljuständande människor for omkring och lekte monster. En vaktmästare med ryggrad avvisade dom med sina föräldrar vänligt men bestämt men de ord han och alla andra fick höra från den pappan hörde inte hemma på den platsen heller.
Tyvärr var det nog inte sista gången något sådant hände.

Det här var så nytt när Elle var liten, minns inte att det fanns ens när Johnny var det.
Vi har haft lite pumpasaker till tjejerna, ett sött litet spöke som bär på 2 pumpor som är en ljusstake och nån duk med pumpor.
Aldrig käkat nån speciell mat, har eller har iaf haft en kakform som är en pumpa, vet inte ens om den är kvar. Det var det godis dom fick.
Grejerna och duken har inte varit framme på många år, öppnar inte ens dörren längre då dom kommer med sina hinkar och tigger godis. Funderar på om jag helt enkelt ska köra iväg grejerna till nån loppis.

Vi har däremot en tradition på Alla Helgons dag. Då gör vi en gryta eller liknande som man snabbt kan värma då vi kommer hem.
Åker då det skymmer ut till Danmarks kyrka där Ls föräldrar ligger. Tänder ljus för farmor som älskade levande ljus. Farfar däremot gillade inte det alls så när farmor levde gjorde hon en egen krans och lade på graven men inget ljus fick tändas. Kändes lite underligt för mig, men jag hann ju aldrig träffa honom.

Efter det åker vi till Gamla kyrkogården i Uppsala. Där ligger min lillebror, 2 morbröder, min faster och farbror och där hade farmor och farfar sin grav. Då faster inte ville ligga i den utan i minneslunden där så sa vi till slut upp den graven då jag blev ensam kvar på den sidan. Syrran hade ju inte mkt kontakt med dom så ansvaret låg på mig, eller som det blev i praktiken på Leif när jag blev skruttig. Ohållbart i längden då han ju aldrig träffat dom heller.
Så i minneslunden tänder vi för alla utom brorsan, där gör vi det så klart vid graven, mamma vill ju att dom ska ligga där sen så den blir ju kvar. Vi går förbi och tittar till morbrödernas gravar att allt lyser och så. Vi brukar även gå upp till Estonias minnesplats.
Något som aldrig skulle falla mig in heller är att tända röda ljus. Röda ljus är fest och jul. Hör inte hemma på en kyrkogård tycker jag.
Brukar vara så otroligt fint där med marchaller endes alla huvudgångar. Alla tusentals ljus vid minnesplatserna och på gravarna. Eldkorgar och Stadsmissionen står vid levande ljus och säljer kaffe, hamburgare o korv. Brukar dock oftast vara slut då vi kommer.

Sen har vi senare år avslutat vid vår kyrka där vi har en vän som ligger och på vår egen domän där vi minns en kanin, ett marsvin och en hamster. Blir ett litet ljus inne på altanen för dom.

Sen är det skönt att komma in i värmen och få lite mat i magen. Kan bli ett värmande glas rött med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards