Mina ord och tankar

Alla inlägg under september 2019

RUT

Av Neta - 11 september 2019 23:54

Jag har tydligen en piga enligt nån vänstervriden person på twitter. Hon spydde ut sin galla över RUT avdraget menar att det bara är rika personer som utnyttjar systemet och billig arbetskraft som har det. Och att det är underbetalda fattiga som utför då.

Jag kollade upp hemtjänst först och fick då veta att jag skulle få betala 762kr för den, då betalar jag ju för hjälpmedel utom det och jag kände att jag inte ville sponsra kommunen med det. Hemtjänststäd här innebär att 2 pers från samhall kommer och dom utför en städ ien lika lägenhet som min på ca 20 min. Ja jag har efter att grannen berättat det klockat vid ett par tillfällen och det stämmer. Då är det ju inte mkt dom får göra. Dom torkar t.ex bara målning och tar ut mattor vid storstäd som man får betala extra för.

Så jag slängde ut en fråga i vår Tierpsgrupp om städ och fick tips om ett lokalt företag. Samma som jag anlitat för min fönsterputs. Med min strl på lägenhet och med RUT skulle jag få betala 750kr själv om jag tog 1 gång per månad. Lite kan jag ju fibbla själv emellan men ville ha en ?riktig? städ så ofta.
Då får jag också samma person varje gång, och det enda hon använder av mina saker är dammsugaren, å ja vatten då om man ska vara petig. Haha! Resten har hon med sig, riktiga proffsprodukter.
Hon torkar allt i målning och vitvaror, gör ren spis och ugn om det behövs, tar ut mattor, torkar väggar i badrum, torkar fönsterbrädor och dammar varenda pryl. Hon är här mellan 5 o 6 timmar. Lägenheten skiner när hon går och det finns inte en smula nånstans.
Jag är supernöjd både med utförandet, en tjej som är infödd Tierpsbo och ger mig massa tips om köpingen om jag behöver, och med det jag får betala.

Så tack till oss alla skattebetalare inkl mig själv som gör det här möjligt, tack också till oss alla dito som subvensionerar barnbidrag, studiebidrag, skola, läkarvård, tandvård m.m Men det senare är tydligen lite ?finare? för det ifrågasätts inte.

I kritiken sägs ju då som nämnts att det är underbetalda mest kvinnor som utför de här jobben. Frågade på kul sist vad hon tjänade. Hon jobbar 75% av egen vilja för hon har barn. Tjänar 23000 i månaden och har gratis gymkort som förmån. Finns ett avtal mellan vårt gym och det här företaget.
Ja det är väl ingen direktörslön direkt men hon tycker det är en ok lön och jag som numera har en pension där jag får ut drygt 12000 tycker det är mycket pengar. Haha!

Tror inte hon känner sig utnyttjad och jag anser att jag köper en tjänst efter mina behov. Får ju lite mer för pengarna än om jag ?bara? skulle ha hemtjänststäd. Det gör inte ont nånstans.

Kan rekommendera alla att utnyttja RUT för mig har det gjort livet lite lättare. Jag känner som jag fått en trevlig bekant som kommer, datum bokade året ut, fikar med henne så hon får en liten rast också så klart. För mig är det bara vinst och då pratar jag inte bara om ekonomi. En lyx jag unnar mig.

Av Neta - 10 september 2019 00:44

Idag var exet och Elle här. Mest för att hon skulle hämta en garnkasse jag köpt åt henne av en granne. Men iom att L var med blev jag av med lite elgrejer jag inte ville eller kunde ha. Fick också hjälp att ta in dynorna från uteplatsen så nu är sommarn slut. Närå kan sitta där än, känns bara så fuktigt ute nu så var rädd för att dom kan mögla.

Hostan fortsätter, värst på nätterna. Men är väl bara att vänta ut, orkade iaf tvätta o hänga en maskin idag då jag även fick hjälp att bädda rent. Så nu ligger jag här nyduschad i rena lakan. Så skönt!
Vi hjälptes åt att laga mat alla tre. Fräste kycklingfärs med salladslök och tärnad squash. Hällde i lite strimlad paprika och en brk kokosmjölk och kryddade med jap.soja, ostronsås, fisksås och riven ingefära. Lite vitlök gick i med. E tål ju inte tomat så det här blev en god sås till pastan. Finns kvar till mig i morgon med. Mysigt att ha dom här.

Måste visa er den här från Fb. Så klockren ? Har ni nån ni kan tipsa? Haha!

Sån tjocka här ikväll, ser inte ens kyrkan. Riktigt spöklikt. Kallt inne med eller snarare rått. Rätt skönt att ligga här med några tända ljuslyktor o mysa. Ska strax krypa ner och släcka!

Av Neta - 8 september 2019 15:38

Det får gärna vara den sista också. Haha! Men har varit väldigt hängig, legat till lunch och sen flyttat in i soffan. Sett en massa repriser och konstiga serier jag väl aldrig skulle sett annars. Idag känner jag mig lite bättre, mkt för att jag sov hela 5 tim i sträck i natt och sen några småskvättar på det. Hostan är dock jobbig och värst på natten. Men det verkar ju gå framåt.

Funderar på att kurera mig med ovanstående soppa idag. Om jag orkar åka och köpa morötter. Regnet har kommit till stan och är på väg hit så kanske gör jag nån variant utan morötter, vi får se.
Sen har jag varit vansinnigt sugen på stekt fläsk ett tag. Måste köpa både det och paltbröd så jag har, funkar ju med löksås o potatis med så klart.

Såg den här sötnosen på nätet med uppmaningen att äta mer grönt. Försöker göra det. Hellre det än människokött och insekter iaf.

Sonen är på Gotland med sin familj och det skapade ett sug och en längtan i mig. Har ju varit där väldigt mycket. C och jag pratade om att kanske är det dit vi ska försöka åka på syskon-mammaresan. I maj - juni isf. Åka typ torsd-månd då det är billigare biljetter, hyra bil och verkligen göra ön. Jag vet ju många smultronställen som inte turister vet. Sen vill jag plocka ramslök. Bo på hotell och gå ut och äta gott. Guteglass får man ju inte missa. Haha! Saffranspannkaka kan jag göra själv, har Stigs mammas recept. Men lite bökigt så då kan man ju njuta på plats. S är den vi bodde hos senaste gångerna vi var där J o jag. En gympalärare och hästtränare/ ägare från ön som numera bor i Klintehamn.

C har farit iväg på sin andra kursvecka i Sala, idag via Sthlm för att fira nåns födelsedag. Tar sig sen först med bil med en kompis till Enköping, sen buss till Heby o vidare därifrån till Sala och vår kompis som hon bor hos. Jag träffade henne en snabbis på byn i fredags men sen inte på hela helgen.

E har varit ute och luftat sig också. I lördags var hon i Västerås med sina jobbarkompisar på nån garnbutik, sen var dom till Skultunalagårn, men inte på dans utan på garnbingo. Vann gjorde hon också, 4 nystan hon kan göra nåt kul med.

Nu ska jag se vad som kan lindra hostan lite, fortf trött så tar det lugnt.


Av Neta - 4 september 2019 13:59

Började känna mig krasslig igår när jag varit ute ett tag. Kände mig väl lite rosslig i halsen redan på morgonen men det kan jag göra ibland ändå. Har ju nedsatt andningskapacitet och blir lätt slemmig i halsen. Vanligt bland rullstolsanvändare. Men igår på dan och igår kväll och i morse gjorde det ont. Drack isvatten för att svälla av och tog cold zyme när jag la mig. Var lite frusen också både igår kväll och i morse men vet inte om jag verkligen har feber eller för att det är kallt i lägenheten nu när det börjar bli kyliga nätter och mornar, värmen är ju inte på än. Känner lite i halsen nu med och tänker ta det lugnt idag.

Jag tittade som säkert många andra Uppsalabor på programmet om vår förra polischef igår. Göran Lindberg, även kallad Kapten Klänning.
Man förstår ju inte riktigt dom där drifterna. All skit som ändå finns runt det, va kommer det ifrån? Jag fattar inte hur man är funtad. Det är ju långt från kärlek iaf. Jag har nog levt och lever rätt skyddat jag, träffat bara schyssta killar.
Sen blev jag lite beklämd när tjejerna i programmet var i samma ålder som mina. Vad får dom att ta steget? Pengar? Självförakt? Missbruk?
Kommer nog att se alltihop iaf. Det har ju skrivits en del i vår lokala press, han har ju suttit av sitt straff och är ute sen länge. Undrar om den sjukdomen går över, eller om han håller på fortf.

Nog om det. Nu ska jag göra i ordning lite förkylningste jag fått i julklapp av E. Sen sjunka ner framför TVn och kolla om det finns nåt att glo på.

Av Neta - 1 september 2019 22:51

Idag har jag haft en sån där härligt lat dag igen. Suttit i soffan hela dan. Jag har inte ens läst eller löst korsord.
Började i morse då jag såg början på Kroner och slutet på klassfesten som jag missat. Då var det soligt o varmt ute men blåste 22 skm i byarna. Kvavt som 17 var det. En av mina största pelargoner i lerkruka blåste ner o krukan gick sönder. Som tur var hade jag en likadan tom. Vid 15-tiden började himlen mörkna och strax efter 16 vardet så mörkt inne att jag fick tända en lampa.

Sen kom det ett monsunregn, såg inte ens kyrkan och så åska på det. Slog ner i ett träd vid bäcken här bakom. Sen har det fortsatt skura lite då och då ikväll.

C har åkt till Sala idag, ska gå en kurs där ett par veckor och bor hos en kompis till oss. Hon kommer hem över helgen men blir tomt i veckorna.
E börjar jobba i morgon så sen är hennes vardag igång också. Hon jobbar just nu mkt med parasportförbundet och deras provapådag med.
J har jag inte sett på hela sommaren. Jo jag vinkade åt honom på Digiloo. Märks att vi bor långt ifrån varandra.

Ska iaf bli hyfsat väder i morgon, lite svalt på fm bara. Men nu ska jag avveckla dagen. Lyssna på regnets smattrande mot mitt tak. Sövande ljud det!

Av Neta - 1 september 2019 00:31

Idag kom dom hjältarna från Årsunda och hjälpte mig med lite fix. Satt upp en hylla i badrummet till tvättmedel och sånt. Krokar i klädkammaren där jag ju har förråd, A-B gjorde dessutom ett hästjobb därinne, så nu är det lite mer ordning. Björn skruvade hop en serveringsvagn och tog av slangen så den blir lättare att hantera, ja förutom hylla och krokar då.

Vi åt rislåda med kyckling som är lite lagom latmat så där. Man kokar ris och lägger i en smord ugnsform, gärna med lite lök i, jag tog 2 salladslök idag. Lägger på färdigt kycklingkött från grillad eller om man har rester. Pudrar över curry. Rör ihop en 3a grädde med en burk tomatsoppa och häller över. Riven ost på toppen. Sen in i 225 gr ugn tills den får fin färg, tar 20-25 min.

När C och jag var och handlade tidigare idag gjorde jag ett fynd.

Mjuka ballerina som inneskor. Om du tänker dig att du lägger ett sånt gammeldags diskunderlägg av skumplast i en t-shirt som är lagom mjuksliten så får du kvaliten ungefär. Så sköna! Halkfri sula och den sitter kvar även på min vä fot. Bara en sån sak. Haha!

Unnade mig även en orkide, funderat på det länge. Mina gröna växter från Bjkl trivs inte i dom här ljusa och soliga fönstren. Tror det här går bättre. Blir kanske fler. Mina hibiskusar har väl aldrig blommat så mkt som dom gör i år, dom trivs iaf, lika alla julkaktusar.
Så nöjd med dagen, fick även hjälp att gå iväg med sopor och kartonger och vi packade upp mina nya resväskor i 3 strl och dom bar A-B ut i uteförrådet i tvättstugan.

Det är synd om dom som inte har en A-B o Björn i sitt liv. :-)

September är i intågande, det är nog en av mina favoritmånader. Ofta rätt solig och varm, men med den höga o klara luften.

Nu dags för lite vila! Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards