Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 december 2023

Av Neta - 9 december 2023 00:57

Har 10 påsar á 8 skivor nybakt skivat bröd i frysen. Vi gjorde rågsiktsbröd idag med hel anis och fänkålfrö i. Mortlade med saltet. Blir så bra smak.


Gjorde på en liter, men hade bara 1/2 lit mjölk, så blev 3 dl gräddfil och resten mjölkpulver + vatten. Blev så bra. Vi skivade upp det med skärmaskinen. Gick bra att göra *limpor* av receptet för hålkakor, blir ju mer ekonomiskt. Penslade dom med en blandning av 1 msk grädde + 1/2 msk vatten när dom fortf var varma. Sen fick dom så klart svalna innan vi skivade. För mig är det här brödet med anis och fänkål jul.
Om ni undrar över det stora brödet så är det gjort i en dubbelform. Den är som två limpformar. Det delade vi på längden sen innan vi skivade. Vi invigde mitt nya bakbord av trä idag också, funkade bra, så glad att jag köpte det. Hade jag inte letat efter en korg med handtag att bära fika i mellan kök o vard.rum hade jag aldrig hittat bakbordet. Och innan ni frågar var jag köpte det så minns jag faktiskt inte vad företaget hette. Kom ju ett dödsfall här precis då. Men går säkert att söka på bakbord i trä. Billigt var det där iaf och korgen använder jag varje dag, på sommaren är den perfekt att bära saker ut och in igen med.

Vi hade soppa kvar så delade upp den till lunch. Sen hittade jag en påse med minipannkakor i frysen så vi hade pannkaksdip i nygjord hallonsylt efter soppan.


Värmde på en tallrik och hällde upp lite sylt i mindre skål. Sen varsin gaffel bara. Brukar blanda sylten med vispad grädde ibland men inte idag.

Gjorde i ordning en hyacintskål med.


Däremot gjorde vi inget på em som vi tänkt. Va så skönt att bara vara hemma. L har haft en del dom här dagarna.

Annika kom med ägg och tidningen som Rasmus var med i. Har ju läst på nätet men kul att få ha det kvar.

Varit runt nollan igen. Kom snö på morgonsidan och mer ska det komma i natt och i morgon. Sen ska visst snön töa bort och det ska bli regn på lucia.
Vi ska hämta C i stan i morgon fm. Sen skjutsar L hem henne i morgon kväll och sover där. Ska göra nåt med hennes bil tror jag.

Pratat lite om julen. Blir ju bara L och jag julafton och juldagen. Så vi tänker att vi kanske äter lutfisk på juldagen så man får njuta ordentligt. Han kommer någon eller några dar innan med så vi kan handla det sista. Sen bingolotto på uppesittarkvällen. Enda gången vi spelar på året. Hade en påse spenat o fetapiroger kvar som E gjort i frysen, blir nog bra med nåt mer lite plock den kvällen. L skulle köpa med sig en fl vin med då.

Men nu ska jag försöka sova. Han sover redan, somnar på typ 3 min när han lagt sig. Det är lite orättvist, jag ligger säkert en timme innan jag somnar.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards