Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 december 2023

Av Neta - 11 december 2023 01:36

Hade ont både igår natt och natten som var. Hade ju både knådat och kavlat lite deg. Inte mkt alls men tydligen tillräckligt, hade ju dessutom hängt en tvätt. Det tär också. Behövs så lite. Men jag har både matbröd och bullar i frysen och det betyder så mkt att äntligen fått baka. Nåt jag verkligen saknat. Om några dar ska jag försöka göra lite knäckflarn och några hallonsyltkakor med. Tror det går bättre. Hoppas det iaf.

Granen är inne men ser jättekonstig ut, som det saknas grenar och dom upptill är som en klump. Tror inte mina armar fixar det heller. Så den är inte klädd än. Egentligen är den fin oklädd också, lyser ju eftersom belysningen är inbyggd eller vad man säger.



[Bild]


Ni ser ju hur den ser ut. Som en topp sen 2 uppehåll liksom.

Idag har jag röjt under soffbordet, hade blivit lite mkt där. Har ju både förra årets och årets ÅR olästa, kan ju inte läsa längre texter sen E dog. Har förstått att det är ett vanligt fenomen och kan ta lång tid innan det släpper. Just nu har dom en julroman så tänker att jag ska prova lite med den. Hälften av tidningarna låg under bordet på hyllan + att jag slängde gamla kataloger och reklam. Lite mindre vikt på hyllan nu.

Ska också försöka få upp tomtarna. Börjar lite försiktigt i morgon.

Mest vila idag. Låg länge och åt frukost till reprisen på SMB. Orkade aldrig sätta på TVn igår. Förberedde nån thaiaktig gryta men åt 2 knäcke med räkröra till lunch. Hade färska i burk jag behövde äta men köpte frysta skalade på Willys igår så jag har till julägghalvorna. Hoppas det blir nåt bra pris på stenbitsrom.

Grytan gjorde jag på en skiva lövbiff som jag strimlade och fräste med lök lät det koka hop lite med oxfond och sen hade jag i böngroddar, bambuskott och paprika. Gjorde Es sås med sesamolja, ljus soja, ostronsås, lime, vitlök och ingefära och hällde i.

[Bild]


Åt med äggnudlar och har kvar lite. Varit sugen på böngroddar så länge.

Provsmakade bullarna idag med och vad bra det blev med fyllningen och riven mörk choklad. Trots arrak ist för rom. Mitt luktsinne gjorde dock att jag inte kände så mkt saffran trots att vi dubblade mängden men jädrans va gula dom blev. Saffranspastan, hade 2 sånna, innehöll ju bara 4% saffran så tog 1 gram, dvs 2 påsar också. Det där gula är ju billigt här och var nu så ska köpa upp mig lite till fisk och så framöver. Så gott med saffranspasta med räkor, hummer och lite annat gott i. Funderar på om jag ska göra den till nyår.

[Bild]


Dessert framför Nobel. Haha!

Klockan ränner iväg, så ska släcka ner och gå och sova nu.

 
Av Neta - 11 december 2023 01:34

Hade ont både igår natt och natten som var. Hade ju både knådat och kavlat lite deg. Inte mkt alls men tydligen tillräckligt, hade ju dessutom hängt en tvätt. Det tär också. Behövs så lite. Men jag har både matbröd och bullar i frysen och det betyder så mkt att äntligen fått baka. Nåt jag verkligen saknat. Om några dar ska jag försöka göra lite knäckflarn och några hallonsyltkakor med. Tror det går bättre. Hoppas det iaf.

Granen är inne men ser jättekonstig ut, som det saknas grenar och dom upptill är som en klump. Tror inte mina armar fixar det heller. Så den är inte klädd än. Egentligen är den fin oklädd också, lyser ju eftersom belysningen är inbyggd eller vad man säger.



[Bild]


Ni ser ju hur den ser ut. Som en topp sen 2 uppehåll liksom.

Idag har jag röjt under soffbordet, hade blivit lite mkt där. Har ju både förra årets och årets ÅR olästa, kan ju inte läsa längre texter sen E dog. Har förstått att det är ett vanligt fenomen och kan ta lång tid innan det släpper. Just nu har dom en julroman så tänker att jag ska prova lite med den. Hälften av tidningarna låg under bordet på hyllan + att jag slängde gamla kataloger och reklam. Lite mindre vikt på hyllan nu.

Ska också försöka få upp tomtarna. Börjar lite försiktigt i morgon.

Mest vila idag. Låg länge och åt frukost till reprisen på SMB. Orkade aldrig sätta på TVn igår. Förberedde nån thaiaktig gryta men åt 2 knäcke med räkröra till lunch. Hade färska i burk jag behövde äta men köpte frysta skalade på Willys igår så jag har till julägghalvorna. Hoppas det blir nåt bra pris på stenbitsrom.

Grytan gjorde jag på en skiva lövbiff som jag strimlade och fräste med lök lät det koka hop lite med oxfond och sen hade jag i böngroddar, bambuskott och paprika. Gjorde Es sås med sesamolja, ljus soja, ostronsås, lime, vitlök och ingefära och hällde i.

[Bild]


Åt med äggnudlar och har kvar lite. Varit sugen på böngroddar så länge.

Provsmakade bullarna idag med och vad bra det blev med fyllningen och riven mörk choklad. Trots arrak ist för rom. Mitt luktsinne gjorde dock att jag inte kände så mkt saffran trots att vi dubblade mängden men jädrans va gula dom blev. Saffranspastan, hade 2 sånna, innehöll ju bara 4% saffran så tog 1 gram, dvs 2 påsar också. Det där gula är ju billigt här och var nu så ska köpa upp mig lite till fisk och så framöver. Så gott med saffranspasta med räkor, hummer och lite annat gott i. Funderar på om jag ska göra den till nyår.

[Bild]


Dessert framför Nobel. Haha!

Klockan ränner iväg, så ska släcka ner och gå och sova nu.

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards