Mina ord och tankar

Alla inlägg den 22 december 2023

Av Neta - 22 december 2023 01:04

Vet inte hur mkt rödlök jag skurit idag. Lika ett gäng äpplen. Gjort rödlöksost, laxröra och tunnbrödsrullar. Vill ju ha en burk med hackad rödlök i kylen med. Ändå sparde jag julsalladen med rödkål, rödlök och äpple och dressing med både vinegrett och gräddfil till i morgon. Sen har vi slagit in julklappar. Tror L håller på med min nu.


Skar upp en rulle efter förrättat värv tillsammans med lite blåbärsglögg. Gjorde inte ont alls. Det är färskost med färskriven pepparrot och kallrökt lax i rullarna. Ledsnar aldrig på dom och dom måste vara med vid mathelger och födelsedagar. Det går åt ca 50 g färskost och en rejäl matsked pepparrot per rulle (rörs ihop) på mjukt tunnbröd, sen 2 skivor lax en i 2 diagonala hörn så det täcker hela brödet innan man rullar från långsidan. Gjorde 3 rullar idag.
Från början körde vi med Cantando pepparrotsost men blir godare så här. Funkar med pepparrot från tub med. Men bäst med färskt. Man kan frysa pepparrot i folie och plast sen riva det man behöver och lägga tbx i frysen.

Blev hemgjort mos med kokt varmkorv till middag, bra mat när man *håller på*, rev morötter till. Blev så sugen på lasange när jag såg en sån på Fb. Kanhända vi gör en i morgon. Ska iaf använda ugnen till julköttbullarna.

Ovädret som skulle komma tog nog en omväg för det såg vi inte. Snö fick vi men dom hotar med 30 cm till och vindar på 25-30 skm. Få se om det kommer i natt. Såg på nyheterna att det tydligen kommer på några min när der väl sker.

Tomtarna och snögubben kom ut idag också. Så mysigt. Förankrade med tunn floristtråd mot stormen. Gjorde en ny fräsch hyacintgrupp och satte en amaryllis i en röd kruka med mossa och lite pynt runt stjälken.


Ska pryda matbordet i vardagsrummet. Känns som vi fick en del gjort idag. L var dessutom till affären, hade ju glömt en del. Haha! .

Nu ska jag försöka sova, premedicinerat för ev träningsvärk i axeln.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards