Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 oktober 2016

Av Neta - 5 oktober 2016 23:41

Det är nog dags att ta fram vintertäcket snart. Så kalla nätter nu. Vi har satt på värmen men det verkar ta några dygn innan de blir som vi ställer in den. Har ju varit avstängd sen i maj.

Nu har vi bänkar i köket, så fina men måste sågas av både här o där för att passa detta sneda och vinda hus. Ska fota i morgon. C fortsätter med gröna färgen, nu är alla lådor målade.

En del skåp borde målas en gång till inuti. Och vi kom på att vi ska måla in Billyhyllan som nu är i björk i väggfärgen med, den är full av kokböcker som är nerpackade nu så klart. L är lite orolig för kaklingen, jag är den enda som gjort det innan. Hittade en jättebra sida om att kakla ovanför diskbänken på en byggsida nu ikväll med bilder steg för steg. Hoppas han blir lite mindre orolig då han läst det. Drog ut det så klart.
Det som inte stod där men som vi gjort är att rita upp ytan på täckpapper på ett bord och lägga ut kaklet med kryssen emellan, då ser man hur det ska vara, vilka som ska kapas och kan slipa dom och göra allt klart rad för rad sen är det bara smacka upp dom. Börja i ett hörn och jobba sig utåt.
Funkar ju inte så klart om man ska kakla hela väggar.

Vi har inte börjat med de skåp som ska stå som vitrinskåp heller men det är nära nu. C jobbar i morgon men sen är hon ledig hela helgen. L dröp i säng vid 22 ikväll, va helt slut då jag väckte han i morse och skickade in dom efter bänkskivan. Den är nu 3 st. Han hade knappt sovit natten innan.

E kom idag, trodde inte det men det var kul att hon gjorde det. Var lite piggare idag och tog över markservicen då jag har en djävulusisk värk i min högra arm och axel. Är väl kylan som den behöver vänja sig vid. Försökte sova med nattlinne i natt för att hålla den varm då den oftast hamnar utanför täcket men jag bara snor in kroppen i det och vaknar av att jag inte kan röra mig.
Får gräva fram en sovtröja ist tror jag.

Har ju en paradhandukshängare jag tänkt måla och sätta upp igen


Men så var jag in på Jysks sida och såg den här. Den är bara 17 cm djup. Borde väl funka att hänga handukar mm där, vet inte varför dom hängt dit en galge knappast en hallmöbel ju. Lådorna kan man ju ha frystejp, etiketter, gummisnoddar o sånt småkrafs i och sen får man 3 hyllor att kanske ställa fina burkar eller nåt på. Den ska sitta på murstocken så kryddor funkar inte. Vad tror ni? Kul med nåt nytt, ska iaf åka och titta på den. 54 cm hög så ingen jätte heller ju. Ska ju sitta hyfsat lågt isf.

Nu ska jag bädda ner mig och min onda axel. Sov gott!



Av Neta - 5 oktober 2016 00:56

Igår kom fläkten på plats

Idag skulle den monteras. Han kunde använda de gamla grejerna men behövde ett plaströr. Kollade en yoghurthink och efter lite modifiering hade han de dimensioner han behövde, olika i båda ändar så klart. Så nu har jag en fungerande fläkt som inte låter som ett tröskverk som den gamla gjorde.
Slut på att använda gasolen på altanen alltså. Tjänade nog en slant på den där yoghurthinken med ;-D

Idag har dom strukit över taket en gång till, va inte planerat men såg lite konstigt ut i skarvarna vid vissa plattor och vi hade färg så det räckte.

Christine har målat stommar och fronter med väggkulören fast en lite blankare färg och börjat måla luckorna. Provade på en låda först.

Bara struken en gång där, lådan över där är en fejklåda där skärbrädan är som ett lock. Blir nog också målad.

Ser ni den smarta grejen hon målar med? Gör att ytan blir slät.

Vi har inte köpt hem bänkskivan vi ska ha för att den helt enkelt är för stor och vi inte haft plats. Det är ju intryckt grejer överallt. Nu när jag kollade står det "osäker tillgång" i Uppsala men en etta över. 1 kvar alltså! Nu får han åka in och kolla i morgon, hänga på låset. Bara hålla tummen.
Vore ju för dj-igt om vi ska behöva åka nån annanstans och köpa en så otymplig sak. Måste ju köra med skuffen öppen.

Småfixat lite i mitt rum idag, men det är liksom ingen ide' att försöka städa. Dammar men så slipar han nåt så ligger det en hinna igen. Ser fram mot en riktig storstädning snart, till och med fönsterrutornas insida i köket är dammiga.
Blev lite ledsen idag med när jag upptäckte att Rusta slutat med tavellister i ek. Hade ju räknat ut det så bra. Åhle'ns har men 249kr för samma strl som Rusta tog 79kr för. Det är skillnad det!
Blev lite förtjust i olika livsmedelstavlor idag.

Mest i ost och stora äppeltavlan.

Elle har inte varit här idag, hon orkade helt enkelt inte tror jag. Jag har inte pratat med henne, bara skrivit lite på Messenger men C hade och då hade hon berättat att hon börjar bli förkyld. Är väl vi som får laga mat och åka dit med nu då.
Tomt som 17 blev det iaf, så van att hon sitter här nu ju.

Ja det var dagens rapport! Nu avveckling och sömn.
Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards