Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 november 2020

Av Neta - 8 november 2020 23:50

Recept på vår gryta vi gjorde ikväll.

700 g kycklingfilé, skuren i bitar
1 rödlök, grovhackad
Ca 100 g champinjoner, skivade
1 riven vitlöksklyfta
1 röd spetspaprika, kvartad och strimlad
1 brk skivade vattenkastanjer, dela på skivorna
1 msk riven ingefära
1-2 krm sambal oelek
1 msk fisksås
1 msk ostronsås
ca 2 tsk jap soja
1 bulj.tärning, gärna kyckling thai
1 brk kokosmjölk
ca 1 dl vatten + 3 msk maizenamjöl

Fräs kyckling, lök och svamp tills svampen säckat
Tillsätt vitlök, paprika och vattenkastanjer, fräs ett par min
Blanda resten utom vatten och maizena, tillsätt det och koka upp, koka 3-4 min
Rör ut maizena i vattnet tillsätt det under omrörning, koka 3 min
Smaka ev av med mer soja.
Servera med ris och sallad.

Koka gärna riset i micron
2 1/2 dl ris, 5 dl vatten och en smulad buljongtärning alt 3/4 tsk salt (då behöver man inte röra om,) i microsäkert kärl med lock som rymmer minst 1 lit
Kör på full effekt i 5 min
Rör om och kör på halv effekt i 15-20 min.
Går inte fortare, men man slipper diska en riskastrull, så här fastnar inte ett riskorn i botten.
Jag har en microsäker burk från Tupperware i plast. Trevlig att servera ur också.




Här blev det en väldigt konstig Fars dag idag. Ingen pappa R och en frånvarande pappa till tjejerna. Visserligen kom L strax före 20 men hade sagt ifrån tidigare att han inte ville ha mat. Hade varit och ätit middag i Strängnäs på em. Med vem kan vi väl bara gissa Haha!
Synd om tjejerna, E sa inget men hon var lite besviken, det syndes. Tror kanske att han fick pkt inne hos henne sen men gick in före henne och skulle sova. Före kl 21.
Nu ska han till C och byta bil i morgon, få se om hon gör något.
E och jag spelade bingolotto, ingen vann nåt. Vi gjorde det i våras och tänkte att vi kunde ta upp det igen nu när kvällarna ändå är mörka. Lite spänning i tillvaron iaf.

Här ser det ut som en tornado dragit fram, har ju varit dålig i veckan och inte orkat. Får väl ta lite i taget nu. Fortf trött dock! Viktigast är väl att ta in dynorna från altan. Låta dom torka ordentligt inomhus för fuktiga lär dom vara även om dom ligger under tak.

Nu avvecklar vi den här dagen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards