Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 november 2020

Av Neta - 25 november 2020 11:45


Julköttbullar

1 kg nötfärs
3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk
4-5 skivor vitt formbröd, dagsgammalt (ev 1 msk potatismjöl)
1-2 tsk svensk senap
2 mkt finhackade rödlökar
1 tsk av vardera, kryddpeppar, kanel o kardemumma
2½ tsk salt
2 ägg
smör till stekning

Skär bort kanterna och smula sönder brödet, häll över grädde o mjölk, låt det svälla 10 min, ser det mkt tunt ut tillsätt pot.mjöl o vänta 5 min.
Tillsätt senap, rödlöken o kryddorna utom salt, rör till senapen är upplöst.
Blanda köttfärs o salt o rör i det, tillsätt äggen, smaka av o tillsätt ev mer salt.

Stek på medelvärme i stekpanna eller på 250 gr i ugn på välsmord panna i mitten 8 min, skaka plåt/panna lite då och då. Vänd dem och kör lika länge, alltså ca 8 min till högre upp.
Serveras m sås potatis o sallad

Den här salladen är god till


Råsallad med äpple

1/2 l strimlad röd eller vitkål
2 rivna äpplen
1/2 finhackad rödlök

Rörs ner i en sås av:

1 msk vinäger, ex. äppelcidervinäger
2 krm salt
lite sv.peppar
2 msk olja
1 msk vatten
1/2 dl gräddfil



Av Neta - 25 november 2020 00:27

Och mer får jag i morgon. Klarar inte att hålla på gå med tunga kartonger längre. Tänker börja pynta så smått. L tänkte sätta upp min snöstjärneslinga på uteplatsen igår. Men jag hittade inte min rostfria tråd, nackdelen när andra måste bära undan saker och ni ska ju inte inbilla er att dom kommer ihåg va dom la mina saker sen. Vi testade med nåt växtsnöre jag hade men det gick av. Han satte iaf upp stjärnan på framsidan men vi tände den inte.

Tog ström från permobilgaraget och idag hände något underligt. Jag skulle åka in till stan och gick ut några min innan taxin skulle vara här. Satt en stund och väntade i garaget eftersom det regnade, under den tiden hann belysningen slockna. Den gör så efter några min och jag tänkte väl inte så mkt på det. Jag öppnar och stänger garagedörrarna med en fjärrkontroll. Inne finns det en knappanel och ett par strömbrytare som jag aldrig rör.
Idag när jag stängde dörrarna med fjärrisen såg jag att både utebelysningen på garaget och stjärnan lyste. Blev jätteförvånad för jag hade ju inte rört nånting, det lyser fortf. Elfel? Eller utlöste dörröppnandet detta? Skumt är det!

Ja jag åkte in till Maxi idag, där var det betydligt luftigare än i vår affär. Där är det alltid mkt folk och inte bryr man sig så mkt om avstånd heller.
Men så ovan jag var att handla, glömde en hel del kan jag säga. Elle som var med sa lika. Vi åkte idag eftersom det är 25e och lönedag i morgon. Vi åkte mitt på dan och det var nästan ödsligt i butiken. Handlade coronasäkert, hade med antiseptiska och bakteriedödande våtservetter så vi torkade våra händer, handtagen på scotrarna och skaftet på scannern. Gjorde om processen efteråt. Våra scootrar gör ju också att det automatiskt blir avstånd.
Fick hem lite till advent, hyacinter, mossa, glögg och lite mat. Funderar på lite glöggmys på sönd om dom andra två kan komma då.

Hade bestämt mig för att göra dom här då, och det ska jag, men missade både smördeg, fraiche och salladslök.

Janssonsnurror

Rulla ut en rektangulär, färsk smördeg.
Bred på 2 dl creme fraiche
Hacka 1/2 rödlök och strimla 2 stjälkar salladslök, fördela det på fraichen
Skär ner i mindre bitar, en burk, 125 g väl avrunnen ansjovis och fördela på det
Strö över riven ost
Rulla hop från långsidan och skär "rulltårtsbitar", lägg på pappersklädd plåt.
Grädda i 200 gr tills de får fin färg, ca 15 min.

Dom är vansinnigt goda till glögg, tror jag kan ha en smördeg i frysen men det andra får jag skaffa.
Ska också göra brieostkuber med physallishalvor på. Och så klart peppisar med ädelost.
Glöggen är alltid Blossas alkoholfria, den är absolut godast. Köpte en fl idag och tror jag har en oöppnad från förra året med så vi har ett tag.

Längtar efter snö nu. Så man kommer lite i stämning. Hoppas kan man ju alltid.

Nu ska jag dock försöka komma i sömnstämning. Ska bara kolla runt lite först.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards