Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 november 2020

Av Neta - 1 november 2020 23:13

Xet kom, ska sova hos E och skjutsa henne till o från jobbet i morgon. Sen åker han upp till Tierp och ska hjälpa C forsla bort en madrass och byta lite bromsljus och allt var det var på hennes bil. Dit tänker jag följa med, inte varit hos C sen jag flyttade.

Vi gjorde en riktig söndagsmiddag idag E och jag så han hade tur också.

E köpte nåt surdegstunnbröd här uppe på affären. Vi gjorde en färskost med ca 1 msk pepparrot i som vi bredde på, sen rökt lax på det, en skiva diagonalt i 2 hörnor. Rullade hop från långsidan, skivade och fick några goda snittar. Åts före maten med en Marinella, fick ju en sån i present när jag fyllde.
2 skivor gurka i ett glas, is, 1/3 Marinella och 2/3 delar fruktsoda blandade vi idag för Es skull. När jag gör annars blir det 50/50.

Vi hade en färdig potatisgratäng och till den körde vi en skinkstek i stekpåse

ca 1,5 kg skinkstek, idag var min 1.170 kg

2 gula lökar, i klyftor
2-3 äpplen, i klyftor
3-4 morötter i bitar
10 hela färska brysselkål, rensade
1 solovitlök halverad i skivor, kan uteslutas.

Marinad:
3 msk smörolja
1, 5 msk kinesisk soja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 krm malen eller 1 dryg tsk färskriven ingefära
1 tsk torkad rosmarin (3 tsk färsk)

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda marinaden
Lägg köttet i stekpåsen och häll över marinaden, se till att den täcker alla sidor på köttet.
Lägg i grönsaker och äpplen
Förslut, lägg på sen på en ugnsform och stek i ugnen ca 1 timme eller tills köttet är 75 gr.

Ta upp kött, morötter och brysselkål, håll det varmt.
Sila resten, tryck med baksidan av en sked så får ni med alla smaker. Sila sen igen så ni får med bara vätskan ner i en kastrull.
Tillsätt 1 dl grädde, ca 1 dl vatten och 2-3 msk idealmjöl
Koka upp och låt puttra 3 min späd mer om det behövs. Jag behövde inte krydda min någonting men smaka av den.

Skiva köttet tunt, ät med potatis i någon form, morötter, brysselkålen, sås och gelé



Dagen har annars varit lugn. Kollat lite repriser. Efter maten tog vi en fika. Såg på Frusna Vägar, sen gick dom in till E och jag såg Hellenius hörna med ett halvt öga. Skrev lite med folk under tiden.

Tittar på ett gravljus vi tände igår kväll E och jag och ställde ut på spaljehyllan. Det lyser fortf visade sig att brinntiden är 36 timmar. L hjälpte oss med att komma in i och fylla facklan. Tänds väl till advent.

Ska plocka i ordning glas som han ska hjälpa mig kasta i morgon. Skämmer kanske bort honom med en matlåda med Jansson också. Hjälper han mig kan ju jag hjälpa honom med det. Får ju komma till C med.

Mer om det i morgon.

Av Neta - 1 november 2020 08:50

Eller är ljuset lyser en mer korrekt beskrivning? Iaf så kom vi inte iväg nånstans igår. E var lite ledsen för det. Men det var även grått, fuktigt och dimmigt så man va inte jättesugen heller. Vi tänkte först tända den rostfria facklan jag fick när jag fyllde förra året på baksidan. Men vi kom inte in i den. Ingen mindes hur man gjorde. Kallt var det med så vi lät det vara och ställde ut och tände ett gravljus ist. Det lyser ännu nu då kl strax är 8 på morgonen.

E var till kyrkogården här, hon svängde in när hon var till affären, så hon tände iaf ett ljus i minneslunden. Men hon gillade inte den, svårt att veta var hon skulle ställa ljuset och minneslunden här är tydligen omysig. Hon tyckte väl att hon var van med annat.

Annars slöade vi på varsitt håll igår, sågs först mot kvällningen. Jag hade haft en jobbig natt och var trött. Trodde jag skulle sova som en stock nu i natt då, men har haft ont, mest i knäna och axeln, hade svårt att somna med. Vaknade efter 3 timmar och hade svårt att somna om. Vaknade sen strax före 7. Sitter i sängen med paddan nu, få se om jag somnar om.

Vi gjorde en Jansson igår, stekte lite prinskorv och köttbullar med. Tog ett havretunnbröd till. Såg på Fb att det var massor som skulle göra Jansson igår. Verkar bli en ny Allhelgonarätt Haha! Men är man lite småfrusen då man kommer hem från kyrkogården så är det ju perfekt.

Blev så där otäckt mätt dock, vi orkade inte ens efterrätt, chokladmousse som hon köpt Haha! Då är det illa. Vi har den kvar till idag ist.
Blir skinkstek och potgratäng idag ist för kalkonfilé som var slut i affären. Synd men får bli en annan gång. Tur jag hade skinksteken i frysen. Gör den nog i lergrytan, blir så himla bra. Såsen blir så bra på den vätska som blir med. Ev kan vi lura ner C på middag.

Gjorde jansson på mitt nya sätt med. Köper tvättad potatis och struntar i att skala. Sköljer den så klart. Det nyttiga på en potatis sitter ju under skalet. Det är ju väldigt liten procent på en potatis som är skal egentligen och det som är försvinner i ugnen. Ser ni nåt skal på bilden? Känns inget heller. Jag kan ju inte stå och skala längre, har svårt med fingrarna med så testade detta efter ett tips på reumatikerförbundets sida förra julen. Kommer att fortsätta göra den så här.

Apropå jul så köpte jag julskinka igår, den kallas ju helgskinka nu och kostar 49kr, det gör den inte sen. Vi behöver inte så stor heller. Den här var på drygt 2 kilo. Men behöver man större kan man ju köpa fler ist. Brukar köpa en till i mellandagarna sen då dom sätter ner den och gör pålägg av. Köper alltid Nybergs deli färdigkokt. Gjort i säkert 10 år. Aldrig blivit besviken. Griljerar den till jul. Den här hade sista datum till nyår så behöver inte ens frysa den.

Börjat bli småhostig, mest på mornarna. Lite småsnorig med men känner mig inte sjuk och har ingen feber. Ska göra mig en kopp te nu tror jag, med honung så kanske jag iaf kan vila en stund till.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards