Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 1 november 2020

Söndagsmiddag

Av Neta - 1 november 2020 23:13

Xet kom, ska sova hos E och skjutsa henne till o från jobbet i morgon. Sen åker han upp till Tierp och ska hjälpa C forsla bort en madrass och byta lite bromsljus och allt var det var på hennes bil. Dit tänker jag följa med, inte varit hos C sen jag flyttade.

Vi gjorde en riktig söndagsmiddag idag E och jag så han hade tur också.

E köpte nåt surdegstunnbröd här uppe på affären. Vi gjorde en färskost med ca 1 msk pepparrot i som vi bredde på, sen rökt lax på det, en skiva diagonalt i 2 hörnor. Rullade hop från långsidan, skivade och fick några goda snittar. Åts före maten med en Marinella, fick ju en sån i present när jag fyllde.
2 skivor gurka i ett glas, is, 1/3 Marinella och 2/3 delar fruktsoda blandade vi idag för Es skull. När jag gör annars blir det 50/50.

Vi hade en färdig potatisgratäng och till den körde vi en skinkstek i stekpåse

ca 1,5 kg skinkstek, idag var min 1.170 kg

2 gula lökar, i klyftor
2-3 äpplen, i klyftor
3-4 morötter i bitar
10 hela färska brysselkål, rensade
1 solovitlök halverad i skivor, kan uteslutas.

Marinad:
3 msk smörolja
1, 5 msk kinesisk soja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 krm malen eller 1 dryg tsk färskriven ingefära
1 tsk torkad rosmarin (3 tsk färsk)

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda marinaden
Lägg köttet i stekpåsen och häll över marinaden, se till att den täcker alla sidor på köttet.
Lägg i grönsaker och äpplen
Förslut, lägg på sen på en ugnsform och stek i ugnen ca 1 timme eller tills köttet är 75 gr.

Ta upp kött, morötter och brysselkål, håll det varmt.
Sila resten, tryck med baksidan av en sked så får ni med alla smaker. Sila sen igen så ni får med bara vätskan ner i en kastrull.
Tillsätt 1 dl grädde, ca 1 dl vatten och 2-3 msk idealmjöl
Koka upp och låt puttra 3 min späd mer om det behövs. Jag behövde inte krydda min någonting men smaka av den.

Skiva köttet tunt, ät med potatis i någon form, morötter, brysselkålen, sås och gelé



Dagen har annars varit lugn. Kollat lite repriser. Efter maten tog vi en fika. Såg på Frusna Vägar, sen gick dom in till E och jag såg Hellenius hörna med ett halvt öga. Skrev lite med folk under tiden.

Tittar på ett gravljus vi tände igår kväll E och jag och ställde ut på spaljehyllan. Det lyser fortf visade sig att brinntiden är 36 timmar. L hjälpte oss med att komma in i och fylla facklan. Tänds väl till advent.

Ska plocka i ordning glas som han ska hjälpa mig kasta i morgon. Skämmer kanske bort honom med en matlåda med Jansson också. Hjälper han mig kan ju jag hjälpa honom med det. Får ju komma till C med.

Mer om det i morgon.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Av Neta - Måndag 13 maj 00:14

Ja Den stora älgvandringen alltså. 87 älgar har summit över. L tror det är rekord. Det roliga tycker jag också är alla andra djur man får se liksom på köpet. Järv, björn, lo, ren, grodor, örnar, orrar, svanar, änder, ejder och en massa andra fåglar...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards