Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 30 september 2021

Svamp och krabba

Av Neta - 30 september 2021 01:26

Igår ringde Mi och frågade om jag ville ha lite svamp. Dum fråga Haha! Klart jag ville!


Lite svamp visade sig vara 7 liter, mest gulingar men även lite trattar och nån taggsvamp och svart trumpet. Elle hjälpte mig att rensa så delade med mig till henne.


Blir nog ett svampflarn till helgen.

Idag var mamma här för första gången. Jag flyttade ju hit just när pandemieländet satte fart. Mamma blev ju änka under pandemin och det har varit en stor omställning. Bo ensam i det stora huset, men hon har ju bott där i 70 år och vill inte flytta. Hon fyller 90 i februari, klarar sig själv utan hemtjänst men börjar fundera på städhjälp nu.


Hon gillar krabba så vi åt det hon, jag och Elle. E kan ju inte dricka så mkt alkohol så hon drack alkoholfritt medans mamma och jag drack vitt vin.
Jag har ätit krabba förut men det är inte mitt favoritskaldjur, tycker det är torrt och smuligt. Klorna går väl an ändå. Men kul att vi kunde göra det idag, 3 generationer. Hade vitlöksbröd också och Elle hade gjort en röra på lättfraiche, dill och citron.

Jag bakade en pärontosca till fikat, gjorde på burkpäron och den blev jättegod. Hittade receptet på Allt om mat!


Jag skippade dock citronen.
Mamma åkte hem vid 22. Elle va kvar en stund till. Jag plockade undan lite och plockade i diskmaskinen och nu ligger jag och ska försöka sova.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Av Neta - Måndag 13 maj 00:14

Ja Den stora älgvandringen alltså. 87 älgar har summit över. L tror det är rekord. Det roliga tycker jag också är alla andra djur man får se liksom på köpet. Järv, björn, lo, ren, grodor, örnar, orrar, svanar, änder, ejder och en massa andra fåglar...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards