Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 25 december 2023

Vår julafton

Av Neta - 25 december 2023 01:16

Jag sov länge, L var redan vaken och påklädd när jag vaknade strax före 11. Jag duschade så blev en sen frukost. Men det var ju så vi ville ha vår jul, avslappnad utan krav.
En fantastiskt fin julafton, det är massor av snö, blå himmel, sol och rimfrost påalla träd. Så otroligt fint ute. Men -9. Vi fick omfördela maten vi hade ute till förråd och garage. Musten var redan halvfrusen.

Satt och mös framför TVn, fick instruktioner av C att öppna ett gemensamt paket tidigt.


En burk, stor som en brödburk full av praliner och kolor. Ojoj!

Efter Kalle började vi bli sugna på mat igen. Värmde på Jansson, jag gjorde en halv sats omelett med kantarellstuvning. Stekte på köttbullar och prinskorv. Vi gjorde 2 tallrikar, en fiskig och en med mer varmt.


Som vanligt orkade jag inte äta upp. Jansson saknas på bilderna men den va så klart med. Brödet vi gjorde igår blev jättebra. Brukar ju alltid skippa bröd och potatis men inte idag.

Ja sen hamnade vi soffan igen, tanken var en spanish coffee efter maten men vi var för mätta för det.

Så småningom tog L på sig tomteluvan och vi öppnade julklapparna.

Jag fick en kasse med en fl bubbel, ett runt glas, en virkad ros och lite ätbart, en urgullig snögubbe ca 40 cm hög av C och Markus. Av L fick jag ett nytt läderfodral till paddan från Sandstrøm. Mitt gamla var ju jättetrasigt.


L blev nöjd med sina klappar och det var C och M också! Ls tofflor va precis så sköna som jag trott och avfrostaren laddades direkt.

Vi kollade på en konsert från Luleå och Åsa-Nisse. Tog en fika med egengjord punchglass.


Lutfisken ligger nu i blöt till i morgon kväll. På dan kommer C och M hit och tar en fika och en skinkmacka. Vi ska också fixa lite till knytet på tisd. på kvällen.

Nu ligger jag i sängen med rent nattlinne och renbäddat. Sover nog som en prinsessa i natt.

Ha fortsatt fin jul.

 
 
Ingen bild

Anne

25 december 2023 05:44

Vad trevligt ni verkar ha haft. God Jul!

Neta

25 december 2023 15:34

Tack! Ja lugnt och skönt! God Jul själv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Måndag 29 april 01:01

Idag var det dags. Körsbärsblommans dag i Kungsträdgården. Blev till slut bara C och jag som åkte. Hon var i Sthlm igår också Haha! Hon hämtade mig mitt på dan. Kom några stänk på vägen ner men då vi parkerat var det uppehåll och tidvis sol. Blås...

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards