Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 april 2023

Av Neta - 8 april 2023 07:37

Upp alldeles för tidigt.
Vi hade invigt påsken kvällen före med kaviarlåda, sill och gravlax. Såå gott och som vanligt får jag mkt frågor om kaviarlådan.
Men tänk er en Jansson där du rör ihop 3 dl ovispad vispgrädde med ca 200 g av ORÖKT kaviar (typ Ejderns eller slottskaviar) i stället för ansjovis. Skalar och skivar 750 g potatis, skalar, delar och skivar 2 lökar, lägger hälften av potatisen i formen, lägger på löken och hälften av grädd och kaviarröran, resten av potatisen och det sista av röran. Sen in i ugnen på 200 gr i 40-50 min.

Receptet fick jag av syrran för många år sen och vi har ätit den varenda skärtorsdag i flera år nu. Den ska ätas med kokta äggklyftor men har man som vi sill o lax till kan man ju skippa det.
Gör den INTE på *vanlig* mildrökt kaviar typ Kalles, det blir inte bra!
Vi var ju bara två så jag gjorde halv sats, blev hälften kvar. Risk för att det kan hamna kallt på en knäckemacka till frukosten idag.


Såå gott!

Iaf så åkte vi hemifrån mot norduppland redan vid 10-tiden igår. Christine och Marcus var med. Vi såg blå himmel här och var redan när vi åkte och innan vi var framme så var varenda molntuss borta.
Vi började hos smeden Mattsson i Ralbo som traditionen bjuder. Och mkt riktigt, när vi parkerade kom Mi o Ma. Haha!
Alltid trevligt där och dom bjöd på kaffe och hembakt. Så kul och se hantverket, dom börjar bli till åren men smida det kan dom. Jag har nu ett smitt toahjärta.


Efter det blev det glashyttan i Tobo. Ligger efter väg 292. Han höll på att göra en trekantig vas inför ett busslass när vi kom. Tittade en stund men gick sen och dreglade över allt fint i butiken.
Jag har sen tidigare en orange påskhare och en kyckling därifrån. Nu utökade jag med en aningens större påskhare med blå öron och en *prydnadsknapp* dom säljer dom för 30 kr och dom finns i fantastiska mönster i lite olika färger.


Nästa stopp var Österbybruk, nu var vi hungriga och det var dags för *lunch*, bökigt och svårt att hitta parkering vid stallängorna så vi åkte ner till Stordammen. Här var det plötsligt mulet med så vi åt våra lunchmackor och fikade i bilen. Struntade i begivenheterna där och åkte tbx till solen nu till Lövstabruk.


Marcus hade inte sett gruvorna i Dannemora, så dit var vi en snabbis också.


Lövstabruks hantverksllängor vid herrgården där bjöd på mkt hantverk, tror allt som finns i Uppland var representerat. Textil, målning, läderarbeten, smide, keramik och glas. Bryggeriet sålde öl, alkoholfri. Växthusen var öppna.


Himlen var återigen blå och jag satt ute i solen när dom andra var på bryggeriet.


Små påsknarcisser som försöker orka upp.


Gyllenlack, 2-åriga blommor som frösår sig och gärna blir perenna. Frosttåliga och kan stå ute redan nu. Jag köpte en hellila och en 2-färgad vit-lila. Ska grävas ner på baksidan sen men får bo tillsammans i en kruka först.

Från Lövsta är det inte långt till Forsmark. Där i solen vid dammen blev det eftermiddagskaffe. Ljuvligt, men inga folk alls, ovanligt för att vara där.


Lite trötta for vi hit och åt middag. Laxröra på kavring till förrätt. Citronmarinerad fläskfilé med potatisbakelse, marinerade champinjoner och sallad. Sen ett fruktfat med chokladdip.


Lite bubbligt i glasen till det. Öl för han som skulle köra hem och vin för oss andra.
Dom åkte hem redan vid 21, C jobbar på akuten hela påsken. Vi satte på Masked singers, tror vi missade en del för vi var så trötta.

Idag är det bara Mr X och jag. Blir nog en lugn dag med lite småfix. Altandynorna ska ut bl.a

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards