Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 november 2015

Av Neta - 3 november 2015 23:52

Hon har rätt kul åt att jag kallar dom så :-) Men det är ju så det är.
Det blev Thuns i Faringe idag. Visste ni förresten att Albert och Anna Thun möttes på 30-talet i Stockholm? Hon arbetade som hembiträde i en familj som anlitade en elektriker. Det var Albert och deras första projekt tillsammans var en lumpbod. Sen har dom utökat succesivt men också drabbats av brand 2 ggr och fått börja om från början.
Dom har nog haft sin glanstid, när mina barn var små var det dit man åkte och handlade t.ex overaller till vintern. Då var det väldigt mycket billigare än i stan, det är det nog inte längre.
Deras hemtextilavd och avd för köksgrejer var ju gigantisk, dom hade typ allt. Leksaksavd lika så. Idag är det halverat eller kanske ännu mindre men det dom har var bra. Mycket kul julsaker, så fina juldukar och kuddar och en fyrkantig klocka jag ska skriva på min önskelista. 30 x 30 cm bör till och med jag se.
Erna köpte en kul snörhållare hon skulle ge någon i julklapp, hållaren är en platta med sax nerstucken i snörnystanet fast en fusksax. Allt i smide.
Jag upplevde att dom har mer kläder dock, men inget som jag föll för.
Men jag handlade först det här

Pärlemoljus, långa i spiralform till min höga 3-armade kristalljusstake och lite högre formar som helt plötsligt blir ljusmanchetter. ;-) Har använt knäckformar till ljusen i alla år och fortsätter nog med det. Men dom här var lite kul och kostade en guldpeng så ska prova.
En plåtskrapa i stål med trähandtag åkte med också, visste att Elle letat efter en sån riktig, men hon hade redan köpt så jag smög ner den i Cs " flytta hemifrånlåda" i stället.

Det var väldigt nära att jag köpte dom här :-), "Sköna Marie" för bara 199kr var ju billigt faktiskt. Ångrar mig nästan.

Vi käkade lunch där, nån Rotfruktsgratäng med skinka för 89kr, var väl inte jättebilligt på ett s.k lågprisvaruhus. Men mat måste man ju ha.
Hade tittat på en plåthink för potatis och bestämde mig för att fundera under tiden vi åt. Vi har en gammal kartong längst ner i skafferiet, tror det är en blöjkartong vi skurit till så det blev lock på den. Då kan ni ju tänka er att den inte precis var från igår. ;-D, tror inte ens det fanns blöjor i kartong när Christine var liten. Den var inne på sista versen sen länge och vi pratade bara häromdan om att göra något nytt där.
Ringde Leif och beskrev den och han tyckte jag skulle slå till.

Den rymmer nog lätt en 10- kg påse, 5 kg sa dom i butiken men den är större än så. Lufthål nertill och lock. 149kr, ska klippa till en gammal tidning och lägga i botten.
Erna som bor lite mer på landet än jag gör var också sugen på den, men har problem med möss inne i perioder och vågade inte p.g.a hålen. Vi har ju inte haft några inne på flera år sen jag börjat lägga vitlök på strategiska ställen. L blandar också färskt enris, fast såpa och krossat glas och stoppar i nån garageventil. Han lägger också enris vid stuprören och vid ventilationen utvändigt till bastun.

Gjorde av med totalt 230 kr + maten idag, så lite var det länge sen jag handlade för där. ;-D, men så är jag där typ vart tredje år eller nåt sånt med. Synd att jag inte hittade nån bågkappa till köket bara. Någon som vet var det finns?

Elle och Kiwi är här nu och ska sova kvar. L åkte till sin brorsa i Strängnäs, ska byta vinterdäck på fälgarna och lägga på dom. Sen skulle han hjälpa till med nån dator det var problem med. Tror iofs han ville hälsa på brorsan mest och få lite " grabbtid" ;-D. Är kanske inte alltid så kul att vara ensam tupp i den här hönsgården. :-D

Elle stickar och jag bloggar, C jobbar natt så för övrigt är det tyst och fridfullt i huset. Frasar lite av halmen hos djuren som är instängda för natten.

Blåser ute och kalldrar lite från dom stora rutorna här i vardagsrummet. Vi har ju som en list över rutan ca 30 cm upp från nederkanten.


Syns här. Funderar på ett tips jag såg på TV där dom tipsade om energibesparning, att sätta bubbelplast på insidan av rutan. Skulle göra englas till tvåglas o.s.v Tänkte om jag gör det från listen och neråt så drar det ju inte på oss i soffan.
Borde ju funka som insynsskydd med för er som behöver det. Bara en tanke som slog mig precis nu.
Tror ni blommorna tar stryk av det? Tar det bort för mycket ljus?

Tål att fnula på! Ska göra det i sängen, ska lägga mig och bläddra i nya Året Runt, dregla lite över pajer.
Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards