Mina ord och tankar

Alla inlägg den 17 november 2015

Av Neta - 17 november 2015 22:10

Och Sverige har sagt ja. Vi har ett försvar som nedrustats, vi har unga killar som inte gjort lumpen. Man får ju hoppas att det inte är direkt markstrid som vi ska hjälpa till med.
Flygvapnet har ju haft några flottiljer i gång, men jag hoppas piloterna får delta frivilligt. IS är inte att leka med och vårt försvar är utbildat i försvara och avvisa, inte att fälla bomber i krig i skarpt läge.
Fredsbevarande åtgärder heter det som svensk militär deltagit i, i mellanöstern t.ex Lite skillnad mot strid med IS.
På det sen så förklara Putin att dom ska krossa IS.
Jag vill då inte att sonen, eller sonsonen om 6 år då han fyller 18 ska delta i krig.
Är det bara jag som börjar bli orolig för att det ska bli krig på riktigt? Vi har hållt oss neutrala i 200 år tror jag det är. Enbart haft beredskap och det är väl illa nog om man tittar tillbaka på hur det var på 40- talet. Jag fanns inte då, men man har ju sett filmer och läst sin historia.

Nu tycker jag det känns ännu viktigare att sprida Syriens folk i Europa. Kanske även dom som inte är välbeställda och som hittills inte haft möjlighet att fly kan få komma därifrån. Dom behöver ju det lika mycket.
Nu medans jag skriver det här har man hittat sprängmedel i en ambulans i Tyskland. Det hann som tur var inte smälla. Vem eller vad som orsakat det vet man inte än.

Det är inte våra flyktingar som utför terrordåd, det är det dom flyr ifrån som orsakar det. Det är rätt viktigt att hålla isär det. Låt oss samtidigt hoppas och be för att vi inte ska behöva drabbas. Släpp inte in dom som varit och stridit för IS i Sverige igen. Konfiskera deras pass. Dom har inte rätt att vara svenskar längre.

Av Neta - 17 november 2015 11:56

Jag har en bekant som hjälper hemlösa. Hon står på fredagskvällarna och brer mackor, steker ägg till dessa, och har även ost och skinka på. Köper även med frukt och godis och så åker hon ner till Vaksala torg på lörd.fm Där delar hon ut till hemlösa och andra som har det lite knapert.
Vi är alla unika sägs det men den här personen är extra unik i mina ögon. Hon får också ta del av många öden. Det här skrev hon till mig igår om en tjej i min ålder efter att jag köpt en överlevnadsfilt jag ville att hon skulle skänka till någon som behövde den.

"Den här stackars kvinnan (inte helt ung) sover utomhus någonstans i närheten av ----. Hon är otroligt gullig och tacksam. Har tidigare råkat illa ut när hon sovit på ett ställe för "uteliggare" så hon är lite ängslig av sig.. Alltid hungrig trots att hon får frukost i kyrkan"

Där kan jag ju relatera till mig själv, att sova ute, ensam, året om.
I min ålder får man ju ofta gå upp och kissa på natten t.ex Hur löser man det om man sover utomhus?
Att tassa upp ur sängen och gå de få stegen till ett varmt badrum, kissa och sen krypa ner i en varm säng igen. Hur kan jag någonsin kunnat gnällt över att det varit jobbigt? Skäms!
För hur sover en uteliggerska? I kläder och skor, kanske på kartonger, i bästa fall i en sovsäck men mest troligt med gamla filtar över sig. Den sängen är inte speciellt varm när man kommer tillbaka med häcken blåfrusen.

Det behövs nog fler överlevnadsfiltar, och fler pressenningar som döljer reflexerna i folien. En överlevnadsfilt kostar 25kr. En pressenning i rätt strl 160 x 185 kostar 24.90
Får nog bli några omgångar till. Kan du hjälpa till? Jag kan isf förmedla.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards