Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 17 november 2015

När ett öde griper tag

Av Neta - 17 november 2015 11:56

Jag har en bekant som hjälper hemlösa. Hon står på fredagskvällarna och brer mackor, steker ägg till dessa, och har även ost och skinka på. Köper även med frukt och godis och så åker hon ner till Vaksala torg på lörd.fm Där delar hon ut till hemlösa och andra som har det lite knapert.
Vi är alla unika sägs det men den här personen är extra unik i mina ögon. Hon får också ta del av många öden. Det här skrev hon till mig igår om en tjej i min ålder efter att jag köpt en överlevnadsfilt jag ville att hon skulle skänka till någon som behövde den.

"Den här stackars kvinnan (inte helt ung) sover utomhus någonstans i närheten av ----. Hon är otroligt gullig och tacksam. Har tidigare råkat illa ut när hon sovit på ett ställe för "uteliggare" så hon är lite ängslig av sig.. Alltid hungrig trots att hon får frukost i kyrkan"

Där kan jag ju relatera till mig själv, att sova ute, ensam, året om.
I min ålder får man ju ofta gå upp och kissa på natten t.ex Hur löser man det om man sover utomhus?
Att tassa upp ur sängen och gå de få stegen till ett varmt badrum, kissa och sen krypa ner i en varm säng igen. Hur kan jag någonsin kunnat gnällt över att det varit jobbigt? Skäms!
För hur sover en uteliggerska? I kläder och skor, kanske på kartonger, i bästa fall i en sovsäck men mest troligt med gamla filtar över sig. Den sängen är inte speciellt varm när man kommer tillbaka med häcken blåfrusen.

Det behövs nog fler överlevnadsfiltar, och fler pressenningar som döljer reflexerna i folien. En överlevnadsfilt kostar 25kr. En pressenning i rätt strl 160 x 185 kostar 24.90
Får nog bli några omgångar till. Kan du hjälpa till? Jag kan isf förmedla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards