Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 november 2015

Av Neta - 24 november 2015 23:04

Idag har jag hängt med Erna, pratat, varit runt och shoppat lite småsaker, pratat, ätit lunch, pratat, gått i småbutikerna på GC, pratat, fikat och pratat. Lägg sen till en massa fniss och skratt också.
Timmarna går så himla fort.

Hittat lite småsaker till julklappar, köpt ett gäng vita hyacinter i knopp. Handlat lite mat och förundrat konstaterat att det snart är påsk. Måste väl det eftersom semlorna finns redan. :-D

Var trött när jag kom hem, L och jag åkte och köpte ett ljusnät till baksidan innan vi åkte och hämtade C på jobb i grannbyn.
Såg att kyrkan var öppen p.g.a Yxrånet igår. Fortf inget spår. Kom på mig själv med att kolla på folk då vi åkte igenom.

Halv 8 den här veckan är från stan. Idag var det en Ubss-dansare och frisör från B Ehlin med. LS fick lite reklam och Ölandsveckan också.
Från grannbyn fast åt det andra hållet ska årets julkalender i TV spelats in också. På Salsta slott. Den är kanske inte så julig, iaf inte i början, men lite intressant historia på ett lekfullt sätt kommer både barn och vuxna att få lära sig en del av.

Idag hittades en kropp i ån vid Flustret, någon hade sett en hjälm och en moped och efter en stund hittades en livlös kropp. Man undrar ju om det var en olycka eller något annat. Om det var en ungdom eller äldre. Finns ju inget naturligt sätt att köra ner i ån där precis. Står väl i bladet i morgon kanske.

Skäms lite över att vara svensk idag med. Har i verkligen tömt alla resurser vi har för att ta emot fler flyktingar? Läskigast tycker jag att dom ska begränsa anhöriginvandringen. Kommer ju vara barn som förlorar föräldrar. Nog hade man kunnat lösa det där på ett annat vis!

Kollat på Halv 8, Timell och GW ikväll. Det senare hade jag mest på. C hade kör så hon drog iväg. E börjar bli rasslig igen så hon badade inte ens idag. Jag hostar fast mest på nätterna. Upptäckte till min glädje idag att TGR hade lakritsrot i itar. Har kvar av mina hela pinnar men ska köpa iaf.





Skulle ha fler både burkar och skålar av dom här på TGR hade jag tänkt mig, fanns massor av båda kvar i lördags, idag var det soprent.
Däremot hittade jag en sån hederlig gammal nätkasse som jag genast köpte för 10kr, vi pratade om en sån bara häromdan. Ska ha lök i den, då kan den hänga luftigt.

Nu kom C från kören så nu ska jag vara lite social med henne.

Av Neta - 24 november 2015 00:04

I morse hände något strax utanför vår tätort som gjort de flesta som bor här ganska beklämda och många äldre oroliga.
Vid 7.30 fick ett äldre par " besök" av ett par som hotade dom med yxa, stal vapen, fasta telefonen och deras mobiler. Kanske kontanter också. Dom bor lantligt som i en egen dunge med några km till grannen. Dom blev inte fysiskt skadade.
Dom kunde ju inte larma utan var tvungna att i 10 gr kyla och halka cykla till grannen och slå larm. Det gjorde att tjuvarna som ju så klart hade bil fick ett rejält försprång.
Kan ni tänka er deras känsla, det är ju knappt ljust kl 8, att då cyklandes i den kylan ta sig i väg utan att veta om rånarna fortf är i närheten eller inte. Dom måste ju varit skiträdda! Bara traumat av att bli hotad med yxa i sitt eget hem, kanske väckta av det med var väl tillräckligt.
Ska ha varit två yngre personer en tjej och en kille, tjejen helt klädd i svart med huvtröja och killen med bockskägg.
Det signalementet kommer man ju inte långt med.

Vi har haft lite varningar på vår Fb-sida om underliga bilar och folk som snokat i gårdar och runt hus i samhället. Bara hoppas att dom inte gör det på fler ställen.
Händer något sånt här dras ju mattan bort under fötterna, hur ska man nånsin känna sig trygg i sitt hem igen? Törs man sova?
Länge har vi känt lite oro för en "underlig kille" som spanar in i hus, gömd bakom bodar eller soptunnor. Kan sitta långa stunder. Vi har därför kört tjejerna även här hemma ett tag nu. C jobbar ju på precis andra änden av bynoch E har ju inte en chans om hon skulle bli antastad eller överfallen. Jag är inte gärna ensam hemma på nätterna. Nu har jag gömt undan en kontantkortstelefon efter det här som hände idag.

Det är väl själva f-n att man inte ska kunna få känna sig trygg i sitt eget hem i en liten håla som den här.
Tur det är Ernadag i morgon så man har nåt kul att se fram mot.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards