Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 november 2015

Av Neta - 8 november 2015 14:46

Det är riktigt svart på kvällarna nu. Märktes extra mycket då vi åkte hem i dimman igår kväll. Men det finns dom som redan satt upp ljusslingor. Vi har ju t.ex en i taket på altan året om, ingen julig utan bara ljus. Som glödlampor fast mindre och i plast. Annars skulle altanen bara ses som ett svart hål utanför vardagsrumsfönstren.
På ett ställe hade dom bågar av en ljusslinga på ett staket runt tomten. Många hade satt upp på takkanterna, på verandor eller ett nät på en vägg. Här hemma såg jag en som satt upp en lika som vi har. Es granne har ett ljusnät på balkongsidan mot gångvägen.

Förut har jag aldrig satt upp något före första advent. Men nu har jag tänkt om, varför inte ha ljusslingor från All helgona ist? Det är ju då det börjar bli riktigt svart på kvällarna. Inga tomtar eller annan julbelysning men slingor med bara ljus och lampor. För att lätta upp i det mörka liksom.
Vad tycker ni om det? Sen behöver det ju inte tas ner förrän i mars då ljuset kommer tillbaka.
Julslingor, tomtar, julstjärnor m.m kan man ju sätta upp som vanligt ändå både ute och inne.

Trött idag, har inte varit utanför dörren. Solen lös en stund men nu är den borta igen.

Det blir inga fiskbullar ikväll. Vi kör på kebab enl önskemål. Strax ska jag kolla reprisen av Downton.
OM jag håller mig vaken ??

Av Neta - 8 november 2015 00:16

Kryssar nog fred nästa gång.
Grått och trist har det varit, rullade rejält på sjön med men bara en stund i vardera riktning som tur var.
Många bekanta som åkte både sånna man brukar prata med och sånna man känner igen för att dom åker ofta.
Ett gäng från buggklubben varav några som var på Johnny och Matildas fest kom fram och pratade lite. Lilla Mats och hans tjej och så en 54 kg lättare Robban från Hofors. Farbror Hasse och Johanna från 08. Kul att få morsa på alla dom. Sen var det en del som inte hälsade alls, märkligt tycker jag. Kan man inte ta sina friska ben och gå 3-4 m och säga hej? Dom vet ju att jag sitter där jag sitter när jag kliver ur rullen.
Kul att höra grabbarna och låtarna iaf. Dom hade lite liveinspelning med.

På slutet efter att vi varit uppe och ätit stökade det till ordentligt vid bordet bredvid oss, vi var kvar lite längre för Christine mådde illa när det rullade som värst så hon klarade inte av att äta. Satt och tog små klunkar av mineralvatten och vilade emellan.
Jag var också så känslig när jag var yngre så jag vet hur det är.

Iaf när vi kom ner till Leif så höll en av personalen på sopade glas bredvid vårt bord. Satt ett gäng där, ett par med en bebis som vi kollade rätt mkt på för han var så söt med slips och hatt. En riktig svart minihatt. Dom hade 2 par till med sig och jag tror att 2 av killarna var bröder till en tjej som blev otäckt mycket berusad. Hon ville dansa men sopade ju till allt och alla för hon var så full och hon fattade inte att hon inte kunde dansa just där. Därav glasen som gått sönder.
Hon blev brutalt nertryckt av en av bröderna, pappan till bebisen, hon försökte hela tiden resa sig men benen bara vek sig, hon kunde inte ens sitta själv i stolen så full var hon.
Mamman till bebisen gick iväg med den och då började stora fyllylet "Hon hatar mig" o.s.v dom som var kvar försökte förklara varför hon gick men det gick inte in.
Efter en stund kom dom iaf tillbaka och dom kunde prata med varandra också medans en av dom andra tog lillkillen.
Vet inte när jag såg en så berusad person sist. Jag fattar inte heller att brorsan kunde ha sånt tålamod och sitta och upprepa det han sa hela tiden samtidigt som han måste hålla i henne vare sig hon satt, stod eller försökte gå iväg. Höll sig så lugn. Jag kan inte låta bli att undra hur dom fick av henne från båten.
Satt ett annat gäng gubbar bakom oss också kanske 2-3 bord bort som blev väldigt högljudda och gapiga på slutet.
När vi kom av båten och ut från hissen, den kommer ner lite bakom entren då står det en kille på knä på marken och håller sig i en stolpe, försöker resa sig mot den men kan inte. Kompisen står bredvid och försöker förklara att han ska gå och hämta hjälp. Dom skulle till Åkersberga hörde jag sen

När vi ska gå till bilen kommer vi inte dit för bussarna har ställt sig precis där man kan gå med rullstolar och barnvagnar. En chaufför stod där så jag frågade om hon köpt busskortet på Åhlens, otrevligt jag vet men det är jättehöga trottoarkanter som är urläskiga att bli körd nerför. Hon försökte backa sin buss men kunde inte det (!).
Som tur var kom Leif då så han och Christine kunde hjälpas åt att lyfta och hjälpa Elle, sen gick vi runt 4 bussar i nästa rad. Känns livsfarligt, dom ser ju inte oss.
Så här har det ju aldrig varit då vi åkt vardagar men det är ju knappt nån dans då nu. Testar fredag nästa gång, och är det lika stökigt så skiter vi i att åka med Rosella helt enkelt.

Hem i mörker och tjocka via Norrtälje och Donken då C måste få nåt i sig. Läskigt att åka när det är noll sikt och man inte kan ha helljuset på. Bitvis kröp han i 40 där det är kurvor. Lite bättre på motorvägen sen, men till och med i dimmstråken där ska folk bara om, verkar som dom kör med eld i baken. I stan var det klart och fint men sen kom dimman vid Gränby igen. Riktigt läskigt var det på lilla vägen från motorvägen, där är det ju inga viltstängsel heller.
Hem kom vi iaf, L var ganska slut och gick och lade sig nästan direkt. C strax efter, eller hon ligger och kollar på nån film.
Elle och jag sitter här och filosoferar, Fars dag i morgon. Hon funderar på vad hon ska baka till kaffet. När man frågar L vad han vill äta så svarar han alltid "fiskbullar", inte för han gillar det så jag vet inte varför och han vet att vi inte gör det heller, tror det är för att slippa tänka. Han vet att vi fixar det där ändå.
Men nu funderar vi på om han inte ska få det ändå ;-D för att få igen käften på han. Vi gör ju ofta fiskgratäng på söndagar, riktiga med vinsås och grejer. Tänker kanske göra det men ist för fisk och nåt skaldjur, göra på fiskbullar och räkor :-D Vad tror ni om det? Kanske det blir slut på dom svaren.
Han fyller år på fredag så då ska han få nåt han gillar.

I morgon blir det blåsigt, inte storm som neråt i landet men vi lär nog få lite vindar vi med. Fortsatt grått, blir nog brunch framför Tv:n och programmen vi missat ikväll. Moreus, Downton och så klart, Så mycket bättre! Tar 3,45 tim. Slö Fars dag men det passar nog den här pappan.

Lutar mot sängen nu! Läsa lite kanske så man somnar. :-)
God natt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards