Mina ord och tankar

Alla inlägg den 27 november 2015

Av Neta - 27 november 2015 00:21

I förskolans läroplan står det att vi ska värna om och lära barn om våra traditioner. Den största av dom kommer ju nu snart och föregås av både advent och lucia som i sig också har tradition i vårt land sen evigheter.
Julen är en kristen tradition och alla invandrare som kommer hit är inte kristna, många firar inte ens jul.
Men ska vi inte erbjuda dom att delta i traditionen ändå? Bjuda in dom till den ist för att "inte våga" fira den på t.ex förskolan, rädd för att kränka någon som inte är kristen. Berätta för familjerna att så här gör vi i Sverige och ni är välkomna att delta. Är det någon som inte vill så varsågod att avstå.

En förälder i Enköping har fotat av en lapp hon fått från sonens dagis.


" Visionen i vår likabehandling" o.s.v den texten gör mig lite rädd. Vart är vi på väg? Rör inte min lucia!
Jag har jobbat med barn på förskolor mm i över 40 år, många från invandrarfamiljer. Inte en enda gång har barn varit hemma från luciafirandet för att det har en annan "etnisk, kulturell eller religiös" bakgrund. Tvärtom! Dom kanske inte varit stjärngossar eller lucior allihop men på något sätt har dom ändå deltagit. Som tomtar, snögubbar eller granar. ( Jo det är sant) Inte någon har känt sig kränkt av att vi gör lite spektakel av det där ibland, varken gamla eller nya svenskar. Dom har tagit det till sig. De allra flesta har också tyckt att det varit en fin stund och njutit av stämningen.
Lucia är också det som firas mest av utlandssvenskar, svägerskan i Barcelona firar den alltid.
I Svenska kyrkan i London är det det största evenemanget på året och inte bara svenskar kommer.

Jag har suttit där tidiga luciamornar och tittat på mina egna barns luciatåg, ätit peppisar och myst.. Jag saknar det jättemycket.
Numera går vi till kyrkan eller kollar luciatåget på stan för det hör till, en av dom finaste traditioner vi har i juletid.

Det är viktigt att vi fortsätter med våra traditioner. Det skapar ett slags trygghet i livet. Jag tror det är viktigt att vi delar med oss av den också, det får oss själva att påminnas om varför vi firar jul egentligen. Sen ser traditioner och firande kanske inte lika ut i varje familj, för vissa är skinka, klappar och gran kanske viktigare än Jesu födelse men det är ju ändå en tradition som finns hos så gott som alla.

Så låt oss fira både advent och lucia i väntan på julen! Vi behöver ljuset i mörkret!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards