Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 november 2015

Av Neta - 5 november 2015 03:07

Har inte orkat skriva om det här tidigare. Men E utreds nu för ytterligare en diagnos. En diagnos som är en indirekt seneffekt av tumören. En rätt allvarlig grej som kan bli besvärlig, nu är hon på gränsen men eftersom diagnosen finns även på Ls sida är risken stor.
En effekt i binjurarna som gör att hon måste lägga om kosten totalt. Bra så klart men hon behövde inte detta också kände jag.
Det är rätt skönt att ha henne här dom här dagarna, jag behöver också " utbildas", mycket att tänka på.
I morse gjorde hon smoothie och sina specialägg med mkt svartpeppar. Kändes lite lyx mot te o macka som jag vanligtvis får i mig.

När C kom hem från jobbet och precis fått av sig nobbarkläderna plingade det till i hennes lur, två ggr, två paket på Hemköp. Erbjöd mig att följa med, hade bara varit på tomten o grejat lite innan. Så det blev mörkerkörning idag, bara 6 gr ute. Trots dubbla brallor blev jag iskall.
Upptäckte att min panel är helt svart, fick känna mig fram för att kunna sätta på lyset. Inte tänkt på det innan, när lyset väl är på lyser det vid den knappen iaf.

Hade så fina blommor på HK, men mina fönster är fulla.

Hämtade Es gamla scooter, hon ska sälja den men än är den kvar. Sen hade vi race på Nordstigen, vilken syn va :-D två permobiler i bredd med full sula. 10 km eller va det kan bli....C är ju lätt också så hon körde ifrån mig den skitungen.
Vi eller C, lyckades med bedriften att få in båda i mitt garage med.

Nu så kanske jag kan sova iaf. Gonatt!

Av Neta - 5 november 2015 01:40

Är 24 500kr en låg lön? Ja det anser iaf frun till en polis i Expressen idag. Hon påstår att han snart måste sluta som polis trots att han både älskar och är stolt över sitt jobb för med 4 barn, radhus och bil så går inte ekonomin ihop.
Vi har inte ens den summan tillsammans L och jag. Vi har ju bara C hemma och hon betalar sin mat och bredbanden jag tyckte ändå att vi får det att gå runt hyfsat, inga utsvävningar direkt som jag skrev häromdan men iaf.

Om den här frun jobbar elller inte framgick inte men om vi tänker oss att hon jobbar halvtid och tjänar 10 000kr/ månad så har familjen med barnbidrag för 4 barn + flerbarnstillägg en inkomst på drygt 37 000kr före skatt. 34 500kr som ska beskattas.
Med maxtaxa på barnomsorg, en boendekostnad drygt 11 000kr inkl försäkring + fackavg och el för ca 110 kvm så har dom enl socilalstyrelsens beräkningsunderlag ett överskott på ca 1000 kr. Allt enligt ett genomsnitt för en 4- barnsfamilj.
Alltså går det ihop för där är ju en norm för varje ålder. Jag tog normer för 2 förskole och 2 skolbarn, om det stämmer vet jag ju inte riktigt. Så allt är ju ca.

Gjorde samma beräkning på oss och upptäckte att vi ligger under norm, med så mkt som ett par tusen faktiskt. Då tycker jag vi klarar oss hyfsat ändå. Upptäckte att vi har nog rätt till bostadsbidrag för pensionärer fast jag inte är där än. Funderar också på hur det blir när jag blir ålderspensionär. Om det försvinner lika mkt som för L kan vi nog inte bo kvar här tror jag. Vi har ingen direkt skuld på kåken kvar men ganska hög drift på vintern. Utslaget på ett år som för en hyrestrea härute.
Är det nu man ska ångra att man jobbat halvtid i långa perioder? Nej det gör jag inte, barnen har ju mått bra av det. Frågan är var man ska bo då för i stan är det ju lite dyrare. Blir nog att börja hugga ved igen! Nej visst ja, det var det ingen som kunde.....

Men jag tycker fortf inte att 24 500kr är en låg lön generellt. Men för den yrkesgruppen + några till i blåljusbranchen borde det vara mer så klart. Liksom för sjuksköterskor, undersköterskor, präster och förskolllärare/lärare m.fl
Sen borde det vara färre fantasilöner och fallskärmar, men det är väl en annan diskussion.

Jag skrev en kommentar till artikeln i tidningen och de flesta tycker som jag. De flesta tjänar inte så mycket. Vet att en sjsköt i min närhet efter ca 40 år sprängde 20 000kr gränsen. Hon har också 4 barn. Vet också att dom nya oerfarna som kommer nu har högre lön än henne....
Det här samhället är så jäkla sjukt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards