Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 november 2015

Av Neta - 11 november 2015 23:33

Elle skulle komma hit och käka kroppkakor idag, vi köpte ju på mässan.

Jag ser när hon kommer och funderar vad hon håller på med, ser reflexvästen som sitter på ryggstödet länge och funderar på om hon backar in.

Hon öppnar dörren och jag frågar "Drog du in den" Ja sa hon, sen inget mer. Klär av sig och säger "jag körde omkull"

Trodde jag skulle dö! Då har hon kört omkull i backen borta där den övre delen av vår gata går ner till stora vägen. Hände när hon skulle svänga.

En permobil ska inte kunna välta! Fattar inte ett dugg!

Hon hade tur för det kom 3 ungdomar i en Epa som reste både permobilen och henne. Hon hann inte ringa oss och det var nog tur. Vet inte hur jag reagerat, förmodligen tagit kryckorna och "sprungit" barfota. Iaf ut till min "grålle"   

Skrubbsår på benet som C skötte om, byxorna skitiga som 17 hon hade ju suttit på asfalten men dom kunde vi ju tvätta och tumla. Jackan var inte så farlig, den går nog att få ren med en trasa bara. Gäller ju att vara rädd om impregneringen.


Hon hade frikopplat och dragit hit permobilen som ju är en scooter hon fått kämpa lite för att få. Ville inte ringa arbetsterapeuten, rädd och bli av med den. "Jag får väl köra lite försiktigare i backar"sa hon.

Fast jag vill nog veta varför den välte. L stoppade i en kabel i en kabelsko som den åkt ur och så funkar den igen. Men jag vill att en reparatör går igenom den ändå. Tänk om den vickar igen och om hon då slår i skallen. Hon producerar ju inget kortison så tar hon inte extra när det händer att hon blir chockad på nåt vis så kan det värsta hända. Blir hon medvetslös måste det ju ges intravenöst inom 45 min tror jag det är.


Nu blev det ju rätt sent innan det var tvättat och torkat så idag åkte hon bil hem och scootern står kvar i mitt garage. Hon har ju sin gamla om hon måste iväg akut.

Kommer i morgon igen och ska ta hem den men då åker jag nog med en bit tror jag. Då får vi kolla ordentligt på den med.


Ja vilken pärs! men hon hade ju turen på sin sida och var ju nära här.


Nu ska jag gå och koka te åt C som varit på konsert i Sthlm.  Fast jag är lite hungrig och ställde en ledande fråga om jag ska vara ärlig   brukar inte serva mitt i nätterna.

Natti!

Av Neta - 11 november 2015 00:19

Det trodde jag inte igår då det var jämngrått större delen av dagen eller i natt då det tokregnade. Erna och jag hade ju planerat en innedag på Gränby men det ändrade vi på.
Elle skulle bada så L och jag hämtade henne i morse vid 8 och åkte in. Vid kyrka kom en ambulans från Ramsjö och körde först lugnt och fint framför oss. Ungefär vid Gränby by sen så drog den plötsligt på blåljusen och försvann i fjärran. Jag skämtade med L och sa att nu blev dom nog akut fikasugna syftandes på en gång då en ambulans från Tierp kom med fullt pådrag men sen saktade ner och slog av allt då dom kom in till stan. Då sa vi också så.
Kan ju så klart bero på avbrutna larm, eller idag nytt larm eller en patient som blir sämre. Man vet ju inte, men det där att dom är fikasugna är ett litet stående skämt hos oss. Kanske för att avdramatisera de ggr Elle och Leif brhövt blåljus.

Erna och jag bestämde iaf att vi åker ut till Skaris och strosar runt lite och så åkte vi till Ikea sen. Jag ville kolla in soffor.

Det blåste lite småsnålt vid Skaris, vi parkerade nedanför restaurangen och tänkte gå runt för stt kolla in en ny brygga.
Det gick inte med rullstol. Inte tillgängligt alls!
Då gick vi upp mot badet ist, därifrån tog vi den här bilden. Nästan spöklikt utan alla båtar ;-) låg nån enstaka kvar bara.


Vid badet var det iaf lä. Riktigt gassigt i solen. Slog oss i slang med en kille från kommunen, vi tyckte han hade en bra arbetsmiljö idag ;-) jo han höll med om det.
Kom en liten söt tant med en hund med, vi pratade en stund med både henne och hunden.
Jag är ju lite miljöskadad då det gäller kommunens tillgänglighet för rullstolar. Är ju testpilot hos HSO. Dom har skrutit lite över det dom fixat just vid Granebergsbadet och nu kunde vi inspektera. Jodå där finns en handikapptoa med jättefin ramp lite i uppförsbacke, och en dörr som går utåt..... Mellan rampen och gångvägen är det ca 10 m gräsmatta....
IG från mig alltså. Försök rulla er själv i en rullstol på gräs, det går inte!

På väg från badet såg vi lite tappert kämpande blommor, denna midsommarblomster, en rödklöver och nån klocklilja. Snacka om växtkraft.

Åkte så småningom till Ikea, tog en fika det första vi gjorde.

Kollade in sofforna, väljer ju mellan röd och grå. Lutar åt röd tror jag. Men nästan alla klädslar utgår under första halvåret nästa år och ersätts av nya. Man kanske ska ha lite is i magen men vill ju också ha dom till jul.
Jaja, vi åt lunch där och gick sen ett snabbt varv nere med. Handlade för hela 19kr ;-)
Lyckades skippa skumsnögubbarna med....
Ut till F-hov och hämtade E o L. Ut till Gränby och handlade, kom till o med ihåg saffran :-)
Sen hem. Slöade framför TVn, både Aidensfield och Lilla huset på prärien. C lagade mat innan kören lax och potatis.

Ja det var mintisdag i korthet. Hoppas er var bra med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards