Mina ord och tankar

Alla inlägg den 14 november 2015

Av Neta - 14 november 2015 23:49

IS har återigen genomfört ett fruktansvärt terrordåd. Så många oskyldiga döda och skadade i Paris och dom har hotat med mer.
Jag har en väninna på nätet vars son gav sin flickvän en kärleksresa till Paris, dom åkte i måndags och kom hem sent torsd kväll. Undrar hur man känner sig som mamma då? Lättad så klart men också lite skakad skulle jag tro. Så känner sig säkert ungdomarna också.

Det är ju precis det här flyktingarna flyr från för att få leva i lugn och ro utan rädsla. Dom som kommer hit är så tacksamma, såg en av våra flyktingfamiljer utanför biblan för en tid sen. Såg barnens ögon dra sig mot skolgården. Dom hade lånat böcker, enkla böcker för att lära sig ord på vårt språk. Dom hoppas ju så klart få stanna. Tror barnen längtade till skola och andra barn. Barn som bor i det här landet dom kommit till. Ett konstigt och kallt land men där inga hemskheter skett ännu iaf. Det dom har i sina ryggsäckar kan man bara ana.
Pratade lite med mamman, hon är läkare och hade en praktik ihop med sin bror och hans fru som är sjsköt, hon visste inte alls hur det gått för dom och var dom är. Hoppas hon snart får veta, måste vara fruktansvärt med den ovissheten. Hennes man var med här iaf tror jag. Och hon var så tacksam att hon var tillsammans med sina barn och ville att hela hennes familj skulle komma hit. Dom flydde alla samtidigt.
Bara hoppas att vi tar vara på henne och andra med kompetens. Dom behövs här. Hon verkar ju framåt iaf som sätter sig på bussen för att gå på biblan. Förmodligen har hon varit här med en personal eller en volontär innan.

Jag blir lite beklämd över folk på Fb, folk som uppgraderar sig själva till bättre människor än flyktingar. Irriterar sig på att dom får komma hit, kallar sig realister, och inte är dom rasister nejdå! Fast varenda mening en del skriver andas rasism.
Realister är nog vi som tycker dom ska få vara här och som har så mkt i skallen att vi kan sätta oss in i hur dom haft det och hur flykten varit. Jag välkomnar alla barnfamiljer, inget barn ska behöva uppleva det dom gjort. Jag välkomnar alla andra också som behöver komma hit.

Hörde också på nyheterna ikväll att läkarna som jobbar i Grekland vid bl.a Lesbos ibland förstår att dom har terrorister bland flyktingarna, dom ser det på vilka skador dom har och ser tatueringar som hyllar IS. Men det kan ju vara avhoppare också, hoppas det iaf. Dom förhörs ju av grekiska polisen och bara hoppas dom inte kommer vidare.

Idag har vi haft huset fullt, mamma och hennes man kom först och där fick jag paket också. En blingblingring och en röd glasvas/lykta. Hon hade köpt sig en blingring själv också, en stor med svarta stenar. Hon är 83 år.......
Elle fick en present med, ugnsformar i lagom strl, som tack för en karmstol hon lånat ut till mormor nu då hon varit konvalecent efter lårbensbrottet. Det var i juni, nu går hon med en käpp bara.
Födelsedagsbarnet han fick ett presentkort på gubbdagiset, det var han så nöjd med.
Rune som också fyllde i okt fick en ljusslinga i LED. Deras dom har på altanen lade av i fjol, så dom blev glada över den båda två. L eller sonen får väl åka dit och sätta upp den.

Ja dagen har varit bra och L är nöjd, vi gjorde så klart lite för stor tårta, det gör vi alltid :-D men vi kan nog lura hit någon på fika i morrn med.
Elle har precis åkt hem. Tidigare idag körde hon hem scootern som varit här sen vurpan. Det gick bra! Hon tyckte nog det var lika skönt att få komma hem till sitt som jag njuter av tystnaden nu då jag skriver det här. L hämtade henne 9 i morse, vi åt frukost ihop sen fixade jag med allt till tårtorna, delade oliver, skalade räkor mm så hon kunde dekorera. Hon satt in i det sista och gjorde röda rosor till den lila princesstårtan.

Hon är en fena på dekoration.

I morgon är det julmarknad här i byn, få se om vädret tillåter ett besök. Det är tydligen skitväder på G så småningom. Om 2 veckor är det första advent, är det bara jag som tycker att det gått fort i år?

Nuså ska jag försöka varva ner och se om man kan smälta alla intryck av det som hänt idag. Svårt att faktiskt ta in det hemskaste.
Ha en fortsatt fin helg!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards