Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 december 2015

Av Neta - 7 december 2015 23:52

Vad är det som gör att vissa personer inte kan hantera alkohol?

Den frågan ställde jag mig idag då jag läste nyhetsnotiserna på Twitter. Hur många brott skulle inte ha skett om inte sprit och droger fanns med i bilden?

Martin Melin delade häromdan ett inlägg han skrev för nåt år sedan om ett ingripande på en julafton i en barnfamilj. Här kan ni läsa vad han skrev.

Hur många barn har det eller kommer att få det som de barnen upplevde.

När jag bodde i stan för 100 år sedan hittade jag en 13-årig tjej gråtandes i porten då jag kom hem på julafton. Sonen var bara några månader så det måste varit -75. Hon tordes inte åka upp till deras lägenhet. Hon ville inte följa med mig in heller och jag hade ingen egen telefon då så jag kunde inte ringa polisen heller.

Hennes pappa dog sen hastigt och det skvallrades om självmord men säkert vet jag ju inte.


Jag har ju levt hela mitt liv med en alkoholiserad pappa, en som jobbade och skötte sig, var trevlig och social bland andra men som kunde göra våra liv till ett helvete. Han slog aldrig oss barn men man var ändå hela tiden rädd för honom. När J var 6 år och han och mamma äntligen skilt sig var han dyngrak då vi skulle till honom på julfrukost, då hade han ändå en ny tant som väl höll lite ordning men den julen rådde hon inte på honom. Han hade supit i flera dar och det kulminerade väl där och då. Jag tog ungen och mina syskon och åkte därifrån. Sen struntade jag i honom i flera år.

Mer förbannad och frustrerad än rädd men ville ju inte att J skulle se sånt.


Sprit förstör så himla mycket, det är väl därför jag undviker starksprit. Jag är ingen nykterist men var vit i många år. Sen lärde jag mig njuta av ett glas vin. Idag dricker vi väldigt sällan men på båten unnar jag mig ett glas vin till maten och om vi bjuder hem folk eller om man är ute på något så visst kan jag dricka nu men har inga problem med att låta bli heller. Hemma om vi tar ett glas till maten blir det oftast bara ett glas. Tycker jag tål mindre med stigande ålder också.

Visst har det blivit för mycket några gånger men tack och lov har jag inget dåligt ölsinne iaf. Och mig gör systemet inte så mkt vinst på.


Vit jul är en självklarhet, föredrar även glögg alkoholfri. Vi har aldrig haft sprit på julen och försökte pappa var morfar på honom som en hök. En jul hällde mamma ut en sjuttis och då åkte inte min morbror hem, rädd att han skulle slå henne. Jädrans va arg han var.

Jag har tagit med mig det där, det starkaste jag druckit till julmaten är hembryggt mjöd som jag gjorde under många år, men det blev som en vanlig öl ungefär. Nu är det så svårt att få tag på Humle om man inte har själv så det har runnit ut i sanden.

Svagdricka och blanda must med mörkt julöl dricker vi oftast nu. I år har jag även gjort lingondricka så det kan man ju ta nu när E ska tänka sig för. Snaps har jag fegat nån midsommar, tagit ett kvarts glas och bara skålat eller ta en droppe i taget typ. Whiskey i kaffet om jag varit sjuk för att lindra nån gång men det blir ju rätt utspätt med.

Gjorde nåt med lakrits en sommar och hade med till Malung men det mesta bjöd vi bort. fast det var gott och en god drink som inte smakar sprit är ok men oftast bara en. På båtarna gör dom ju vansinnigt goda alkoholfria drinkar med, och det blir väldigt mycket billigare OCH godare.


Öl dricker jag typ till sill och jansson, det är inte gott som det är. Å faktiskt så är bubbelvatten gott till det också.


Av barnen är det väl bara sonen som dricker och C ibland. E äter för mycket medeciner så hon avstår men tror iaf C har ungeför samma inställning som jag. Hon kan avstå utan problem. Dricker hon så blandar hon likör och fruktsoda så hon spär ut rätt bra. Sen vet jag så klart inte allt....   


När jag sitter och skriver nu blir jag sugen på mjöd, det jag gör blir så fräscht är lite citron i. Undrar om man kan hitta humle på nätet.   


Vill ni prova? Gör den inte i flaskor med patentkork bara, det gjorde vi ett år och dom small, en efter en. Hade prickar av mjöd i köket i flera år och hittade till o med när vi flyttstädade på Körveln.


Mjöd
ger ca 5 liter

 

2 citroner
8 dl (700 gr) farinsocker
1/2 dl torkad humle
5 l vatten
10 gr jäst
1 tsk socker och 8 russin/flaska

citron och isbitar till servering

Skala citronerna och skär dem i tunna skivor eller bitar.
Blanda dem med farinsockret och humlen i en stor skål.
Koka upp vattnet och häll det över, rör om.
Låt svalna.
Tillsätt jästen, utrörd med lite socker, och låt drycken stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
Sila och tappa upp på flaskor, lägg 1 tsk socker och russin i varje flaska.
Korka lätt med ex en bomullstuss.
Mjödet är färdigt efter 3-4 dagar.
Smaksätt med pressad saft av citron och lägg ev i några fräscha skivor av citron och isbitar vid serveringen.


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards