Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 december 2015

Av Neta - 13 december 2015 00:59

 

Äntligen blev frysarna avfrostade och vi rensade bort en del. Elle kom redan 9 i morse så vi frukosterade hela familjen. Sen kämpade "vi" = C och L mot is och frost en bra stund.

Gjorde "soppa på en spik" till lunch av lite rester, sen gjorde E smeten till julköttbullarna och hon och L hade lite teamwork vi tillformningen. Hon brukar alltid använda ett kuljärn för att få dom lagom stora. Han spritsade i smeten i kuljärnet och hon formade till dom.

 

Gör dom till jul och ibland till påsk med vispgrädde/röd mjölk och färskt vitt bröd, samt senap, rödlök, kardemumma, kanel och kryddpeppar. Dom blir vansinnigt goda.


Jag gjorde lite annat ätbart som rödlöksost, ädelkesella till pepparkakorna i morgon och middagen.


Vi har förberett lite för tidig frukost till Lucia på tv i morgon bitti. Jag har sett till att det finns nya ljus överallt där vi behöver ha det.

E har förberett fyllning till minikroppkakor, en sed vi fått av kompisarna i Oskarshamn då vi firat några gånger ihop. Ett måste för oss också nu.


Berättade ju i gårdagens inlägg om saffransillen jag tyckte var så god på julbordet jag var på. Chansade och mailade stället i går kväll och fick svar med recept från köksmästaren nu. Här kan du se hur man gör den om du vill testa något nytt.


Saffranssill

 

 

Minutsill (ursaltad sill i 123-lag)

Apelsinjuicekoncentrat

Färsk Röd chili 1 st

1 påse saffran

 

Sila av sillen, behåll lagen.

Skölj och skär chilin i tunna ringar.

Tillsätt chilin i hälften av lagen, tillsätt saffran och smaka upp med apelsinjuice.

Häll den uppsmakade lagen över sillen.

Låt stå kallt i en tätt försluten burk i minst 1 dygn.

 


Skrev den i matbloggen också så klart. I morgon fortsätter vi med lite förberedelser och om jag är pigg så åker jag med på Julkonserten i kyrkan där C är med och sjunger. Varit lite avslagen idag.


Funderar på att ta upp julgranen och julsakerna med, då kan man ju städa undan det runt trettonhelgen sen ist. Hade aldrig hänt för några år sedan då var det heligt med traditionen, granen upp kvällen före julafton men det är väl tur att man kan ändra på sig. Vi får väl se hur vi känner i morgon.

C jobbar dygn och har förberett luciafrukost för sina boende ikväll, bakat både lussekatter och spritsat de boendes initialer på pepparkakor samt gjort frukostscones. Många frågor har det kommit om både det ena och det andra.

I morgon njuter vi också av lutfisken, brukar äta antingen första advent eller lucia, på julafton är det ju så mkt ändå så då orkar man inte. Längtar....


Nu ska jag hoppa i säng så jag orkar upp, har dukat frukostbrickan redan så det är bara te och kylskåpsgrejerna som ska fram och kanske lite glögg.


Ha en fin Lucia!


 

 


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards