Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 december 2015

Av Neta - 21 december 2015 23:05

Går segt här, igår ledsnade jag på vår hiskeligt stora TV-bänk och idag åkte vi och köpte två Lack TV-hyllor till för att kunna göra lika på den andra sidan sofforna också. Dom kostar ju bara 79 kr styck dom där. TVn skulle dock komma väl lågt men vi hittade en vägghylla som kunde funka som förhöjare och som dessutom sväljer lite av övriga apparater. Den rackarn kostade minsann en 500-ing så den fick L betala.   Den är grå, men vi testar så ett tag, ev målas den till svart. Blev mkt luftigare framför stora fönstret ut mot altan.

 

Det var lugnt på Ikea, vi var väl där strax efter 10.30 och var klara 12. Då var det knappt kö i kassan. Mycket var nedsatt bl.a en hel pall med 100-p värmeljus, 15 kr styck.

Jag köpte en stor förpackning silverkulor för gran som jag ska limma hop till en "snölykta", 50 kulor både matta och blanka i 2 strl som kostat 99 var det halva priset på också. Nice när jag redan bestämt mig för att köpa det.

Köpte även 6 blå hyacinter, en amaryllis och en "Plättar i luften" som jag ska tillverka julgrupp av men även ha några av hyacinterna i småkrukor. Brukar alltid ha vita hyacinter men nu blev det blå. Fanns bara dom och rosa.

Snöbollsljus i 2-pack var det ta två betala för en på. Kan bli julklapp kanske.


Ja det var mycket som var nedsatt med många %, å då har rean knappt börjat. Är ni inte klara med klapparna och har ett i närheten så far dit.


Sen hem och skruva hop allt, det tog sin tid. Jag är fortf inte 100 så har inte gjort så mkt ikväll heller. I morgon kommer Mi över en sväng ev med sin fru också om hon hinner, men som jag sa till Mi, "du är ju ledig nu så du måste ju kunna göra massor då hon jobbar. Be om en lista....." Han har jullov.   


Såg en jullista i en kompis blogg som jag tänkte ha med här. Sno den gärna till era egna bloggar eller din status på fejjan.


Jullista  

 


1. Har du druckit säsongens första glögg än?

 

Jadå, både Blossas och Saturnus Hallon-Lakrits, den sista var vansinningt god. Båda var alkoholfria.


2. Gillar du att köpa julklappar?


Ja det gör jag, har dragit ner på dom i år, blir för ett par 100-lappar till tjejerna, förut har jag haft 500 som gräns men bara till dom. Har ju 2 tjejer, sonen och jag ger inte. Till tjejer kan man hitta bra o kul saker billigt.

Barnbarna har så ini bomben med grejer så dom har bara fått pengar i flera år nu.

Nästa år har jag förmodligen inte råd att ge några alls. OM det nu stämmer att pensionen ska bli 60% av det jag har nu har jag förmodligen inte råd att äta ens.


3. När brukar du julpynta?


Under många år har jag nu tagit fram allt utom tomtar och julgrisar till advent, klätt granen runt den 22a och haft det till 20a Knut.

Minskat kraftigt också, allt används inte.

I år tog vi upp som vanligt till advent, klädde granen vid Lucia och tog upp tomtarna i helgen som var. Tänkte städa bort i trettonhelgen sen.


4. Köper du mer julpynt varje år?


Ja nån liten grej blir det nog men jag slänger nåt varje år med, det börjar bli slitet efter 45 år.


5. Hur klär du granen?


I rött och guld!

När barna var små hade jag halm, näver, filt och garnpynt. Det var en process sen att gå tillbaka kulor och glitter igen. Men har kvar allt "barnpynt"


 

6. Hur firar du jul?


Med kärnfamiljen, sonen med familj kommer en dag med och mamma och hennes gubbe.

Förr med tjocka släkten men jag kommer ju inte in i det huset längre. Erbjöd mig att ta över hela skiten men det passade inte. Vet inte om det var för att jag samtidigt föreslog att vi skulle ha knyt.

Vanans makt är stor och folk är bekväma, vana att åka dit och bara ta för sig. Mamma var förtvivlad och försökte komma på lösningar men det får ju vara nån måtta på vad man blir utsatt för.   


Nu tycker jag att det är ganska skönt att bara kunna lufsa omkring den dagen. Äta efter TVn och ta det lugnt. Christine sjunger ju också oftast på midnattsmässan så skönt att vara här och slippa stressa hem för den.

Sen kommer ju dom allra närmaste hit om dom kan för jobb och så. Det har blivit som en ny tradition att fira jul i 2 dagar, en rätt avslappnad och en mer som förr.


7. Julens måste på julbordet?


Kan inte välja bara en.

Ja skinkan är ju svår att avstå, äts med Månkarbosenap och en tunn skiva färsk ananas på.

Gravad lax kunde jag inte äta under många år, fick problem med gallan direkt. Men efter min Gastric by pass gick det igen. Så den hade något positivt med sig iaf.

Andersson o Tillmans prinskorv med ugnsomelett och stuvning, numer oftast på broccoli.

Mina egna köttbullar som vi exprementerat fram.

Egentligen ska lutfisk vara med här också men vi har börjat äta det på 1 advent och lucia ist, för att kunna njuta fullt ut.


8. Din bästa julfilm?


Karl-Bertil Jonsson så klart! Tätt följd av Kalle.


9. Bästa julgodiset?


Chokladknäck


10. Vad av allt juligt kan du vara utan?


Alkohol, Grisfötter i gelé och Långkål.


11. Bästa jullåten?

 

"O Helga Natt" med Christer St Hill, tätt följd av "Det Strålar En Stjärna" och "Nu Tändas Tusen Juleljus".

Av det lättsamma låtarna "Mitt Vinterland" med Lena Conradsson. Min första egna julskiva som håller än.

      

 

 


 

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards