Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 april 2022

Av Neta - 3 april 2022 21:45


Veckans vego:

Morotsgratäng

1 kn färska morötter
3 färska lökar
3 msk olivolja
Salt, sv.peppar
3 dl riven ost
2 dl grädde

Garnera med färska örter

Sätt ugnen på 225 gr
Skrapa morötterna
Dela löken i mindre bitar
Bred ut i pappersklädd form
Ringla över oljan, krydda
Rosta mitt i ugnen i 10 min, rör om 1-2 ggr under tiden
Lyft ur pappret ur formen och smörj den
Lägg tillbaka grönsakerna utan papper
Blanda ost & grädde och häll över grönsakerna
Gratinera mitt i ugnen på samma temp ca 10 min
Garnera med örter och servera med kokt potatis

Veckans sallad:

Mango & avocadosallad

2 färska eller 1 pkt fryst mango i bitar, 250 g
1 rödlök
2 avokado, eller 1 pkt fryst 250 g
1 pkt böngroddar, ca 200 g
65 g färskspenat
1 dl mangochutney
1 lime, saft av
Salt & sv.peppar

Tina mangon
Skala dela och skiva rödlöken tunt
Tärna avokadoköttet
Skölj böngroddar och spenat, låt det rinna av väl
Skär/riv i mindre bitar och ta bort stjälkar från spenaten
Blanda allt i en skål med mango chutney och limesaften
Salta och peppra.

Veckans bröd:

Halloumibröd på grill eller i panna

1 pkt färsk jäst
1 lit vatten
200 g halloumi
1 msk salt
1 msk flyt. honung
2 msk olivolja
Ca 2 lit vetemjöl

2 msk olivolja till pensling

Kväll 1:
Riv halloumin fint
Smula jästen i bunken
Tillsätt fingervarmt vatten och rör tills det är löst
Tillsätt halloumin, salt, honung och olivolja
Blanda i mjölet och arbeta degen smidig
Täck och låt den jäsa i kyl över natten

Stjälp upp degen på mjölat underlägg och dela den i 6 bitar
Forma till bollar och kavla ut till avlånga kakor
Grilla/stek bröden ca 4 min/sida
Pensla med olivolja och servera.
Gott till skaldjur.

Månd:

Senapsjärpar med potatisklyftor, grönsaker och lite ajvar relish utrörd i fraiche.
4 pers

500 g nötfärs
½ dl ströbröd
½ dl vatten
1 ägg
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl svarta urkärnade oliver
1 dl hackade örter
1 citron, rivet skal av
1 tsk dijonsenap
1½ tsk salt
svartpeppar

Lägg ströbrödet i en bunke och häll på vattnet
Knäck i ägget och låt det svälla 5 min
Finhacka lök, vitlök och oliver
Tillsätt det tillsammans med alla andra ingredienser i ströbrödsblandningen, arbeta hop färsen
Forma 12 järpar och stek dem i smör och olja 3-4 min

Klyftpotatis

4 bakpotatisar
1 msk olivolja
salt, sv.peppar och ev rosmarin

Sätt ugnen på 200 gr
Dela varje potatis i 8 klyftor och lägg i en bunke
Häll i olja och kryddor
Rör runt och häll upp på pappersklädd långpanna
stek i ugnen 30-40 min tills de fått färg, rör om några ggr.

1 brk fraiche
1 msk ajvar relisch
salt & sv.peppar

blanda och låt stå kallt minst 20 min

Tisd:
Currykorv m kokt pasta och rivna morötter

1 falukorv
1 burk majs
1 burk krossade tomater
1/2 purjolök
3 dl grädde, valfri
2 dl riven ost
Salt, svartpeppar & curry

Skiva falukorven & lägg i en ugnsfast form
Häll på majs & hackad purjolök.
Blanda grädde, krossade tomater & kryddor efter smak.
Häll i formen.
Till sist riven ost.
Låt stå i ugnen i 25 min på 225 gr

Onsd:

Torskrygg med äggsås potatis och sallad



800 gr torskrygg eller filé
2 kryddpepparkorn
1 lagerblad
flingsalt

Äggsås med persijla:
4 ägg
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 dl hackad persilja
salt peppar
2 msk smör

Skölj fileérna och gnid in dom med flingsalt runt om, lägg i en bunke.
Krossa kryddpepparn grovt och lägg ner i bunken med ett lagerblad.
Låt fisken ligga och "rimma" i en timma innan tillagning.
Koka upp en kastrull med vatten och en grovt hackad lök.
När vattnet stormkokar, lägg ner fisken, sätt på ett lock och dra av från plattan.
Låt stå och dra i 12 minuter.

Äggsåsen:
Hårdkoka äggen i ca:10 min.
Skala och hacka dom.
Lägg smöret i kastrullen och ha i mjölet.
Rör runt tills det har blivit en slät röra.
Häll i mjölken och grädden och rör om.
Låt såsen sjuda sakta i 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar, ha i ägget och den hackade persiljan.

Torsd:

Räksoppa med citronkräm, grissini och körsbärspaj

1 kg räkor med skal
1 morot
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk rapsolja
1 krm fänkålsfrö
½ krm cayenne
1 tsk salt
4 msk tomatpuré
1½ dl vitt vin
8 dl vatten
1 dl vispgrädde
Salt &sv.peppar
Dillvippor

Citronkräm:
2 dl fraiche
Rivet skal av ½ citron
Salt &sv.peppar

Skala räkorna, spar skalen
Skala och hacka morot, lök och vitlök
Hetta upp oljan i en stor kastrull
Fräs räkskalen på medelvärme under omrörning till de börjar dofta, tar 5-6 min
Rör i grönsakshacket och fräs ytterligare nån minut
Rör i fänkålsfrö, cayenne, salt och tomatpuré
Häll på vinet och låt det koka in nästan helt
Rör i vatten och grädde
Småkoka på lägre värme 8-10 min
Häll soppan genom en sil och pressa ut så mycket som möjligt av de goda smakerna
Smaka av med salt och sv.peppar
Vispa fraichen fluffig och fast med elvisp
Rör i citronskalet och smaka av med salt & sv.peppar
Hetta upp soppan i en ren kastrull och fördela i 4 skålar
Toppa med räkor och en dillvippa
Servera med citronkrämen i en skål bredvid och bröd eller grissini.

Grissini med ost
30 st

2 dl vatten
25 g jäst
2 msk matolja
1 dl fint riven cheddar
2 krm salt
½ mak socker
5½ dl vetemjöl

Topping:
1 ägg
Sesamfrö

Värm vattnet till 37gr
Smula jästen i en bunke, häll på vattnet och lös upp jästen
Tillsätt matolja och ost, salt, socker och vetemjöl
Knåda degen smidig och forma till 20 -25 cm långa stänger
Jäs på pappaersklädda plåtar i 15 min
Sätt ugnen på 175 gr
Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrö
Grädda ca 15 min.

Körsbärspaj

½ lit urkärnade körsbär (alt 1 pkt frysta 250 g Garant)
¼ dl rörsocker
½ tsk mald kanel
Smör till formen

Smuldeg:
1½ dl vetemjöl
½ dl kokosflingor
¾ dl rörsocker
1 msk vaniljsocker
100 g smör

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda samman mjöl, kokos, rörsocker, vaniljsocker och smör till en grynig massa
Smöra en pajform
Lägg körsbären i formen och strö på socker och kanel
Fördela smuldegen över bären
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min
Servera med lättvispad grädde eller glass.

Fred:

Fusklangos a la Ewa

2 ägg
2 dl riven smakrik ost
2 msk majonnäs

Sätt ugnen på 250 gr
Rör ihop smeten bred ut på bakplåtspapper
Grädda 8-9 min
Servera kalla i bitar med fraiche, rödlök, rom och räkor

Lörd:

Kokt höns med Curry

1 höna alt kyckling på 1-2 kg, du kan koka 3 i stor gryta, trippla då grönsaker och kryddor utom salt
1 morot
1 lök
150 g purjolök
2 tsk salt/lit vatten
5 vitpepparkorn
1 tsk timjan
2 lagerblad

2 msk smör
3 tsk curry
1 lök, finhackad
1 äpple, fintärnat
1 dl kokosflingor
3 msk mjöl
ca 8 dl buljong
2 dl grädde
Salt
peppar
ev mer curry

3 dl ris
6 dl vatten
salt

Grönsallad

Lägg kycklingen eller hönan i en stor gryta och slå på kallt vatten.
Låt koka upp och häll av vattnet. Skölj ur kastrullen
Hacka och skala under tiden morot, lök och purjolök.
Slå på nytt vatten så att det täcker hönan
Koka upp, skumma väl
tillsätt grönsaker och kryddor, koka kyckling i ca 1 timme, höns i cirka 2-2½ timmar.
Köttet ska lossna lätt ifrån benen när hönan är färdigkokt.
Koka riset i vatten och salt.
Ta upp hönan ur grytan. Spara buljongen.
Plocka köttet försiktigt från benen och skär det i jämnstora bitar.
Skala och hacka löken och dela äpplet i små tärningar och fräs i smör tillsammans med kokos och curry.
Strö på mjölet, rör om och slå i buljong från hönan.
Koka ihop till det reducerat till hälften och avsluta med att hälla i grädden (den kan uteslutas då reducerar man mindre).
Smaksätt med salt, peppar och ev mer curry
Värm köttet i såsen.
Servera med ris och tunt strimlad grönsallad.

Sönd:

Potatis & gravlaxgratäng

1 kg mjölig potatis
2 stora gula lökar
Smör
200 g gravad lax i skivor
3½ dl mellangrädde
1 dl lättrökt kaviar
1 dl finhackad dill
Salt, peppar
8 körsbärstomater
Färsk dill

Servera med sallad och knäckebröd

Koka potatisen med skal på och låt den svalna
Skala och skär i skivor
Sätt ugnen på 225 gr
Hacka löken och fräs den mjuk och glansig i smör
Varva potatis, lök och lax i smord ugnsform
Vispa hop grädde, kaviar, dill och s & p
Häll det över gratängen
Gratinera mitt i ugnen i ca 30 min
Garnera med tomaterna skurna i halvor och färska dillkvistar.

Vaniljbägare med tuttifruttisås

2 brk á 250 g kesella vanilj
8 digestivekex
500 g färska hallon

Tuttifruttisås:
10 tuttifruttigodisar (Fazer)
½ dl vatten
225 g frysta hallon

Garnera med fina blad t.ex hallon och några färska hallon

Sås:
Lägg godiset med vatten i en kastrull
Låt smälta under omrörning till det är helt mjukt (de kommer inte att smälta helt)
Tillsätt hallonen, värm på svag värme till de är mjuka
Mixa till en tjock sås

Smula kexen, hit kan du förbereda

Varva kesella, sås, kex och de färska hallonen i 4 snygga glas
Toppa med några hallon och garnera med blad.

Av Neta - 3 april 2022 11:37

Alla kan tydligen inte sätta in pengar på parasportförbundet till Elles minne eller Uppsala handikappidrott som det fortf står på banken.


Jag har kunnat lägga till dom men har också Swb som dom har.

Går det inte så swisha till mig så sätter jag in dom och skickar en skärmdump på det sen.

0730 658820. Skriv ditt namn också.

Av Neta - 3 april 2022 00:14

Idag kördes det bort möbler från Es lägenhet. C och Marcus tog det dom ville ha. Det andra har vi så smått börjat lägga ut till försäljning. Vore ju kul om begravningen gick ihop.

Hämtade hjärtat vi ska fylla med rosor idag. Måttade med en och konstaterade att vi behöver ungefär 140 st. Då är det inte ett som ska fyllas helt. Så kan ni vara snälla att inte köpa rosa rosor på Lidl på onsd? Hjärtat kostade nästan 500, blommorna går på ungefär lika mycket. Då är det ändå en fjärdedel av priset mot om vi skulle beställt ett. C ville göra det och jag hoppas att Matilda hjälper henne. Känns bra att göra det själv. Måste bara komma ihåg att lägga det i blöt på tisd kväll.

Leif kom in med Es nalle. Den bor nu här. Hon fick ju en ny av C under sjukhustiden som hon hade hela tiden, den var också en vetekudde i magen. Den fick följa med henne. Precis som kudden hon ligger på. Va också med på sjh.

Jag bytte till Es tv idag med. Den är lite nyare än min och en smart en. Lika stor dock. Säljer min för 300. Hoppas nån vill ha den, är bara 32?.

Sorterat hennes garner. Det mesta ska vi ge till kyrkans syförening. Jag tog lite grann och syrran med när hon var här igår.
Lika oöppnade förpackningar med torrvaror. Ska också till kyrkan och dom ger sen till behövande. Kanske alltid är nån ensamstående eller fattigpensionär som blir glad åt ett pkt pasta eller nåt. Vi hade ju nyss handlat åt henne.

Min lägenhet är överhopad av lådor just nu. Jag som har städ och fönsterputs på tisd. Får väl röja lite i morgon. Då ska vi åka att köpa en rosa skjorta åt L med. Hittade en väldigt smårutig i rosa o vitt på Dressman. Sen måste han åka hem till Flen efter kostymen för den glömde han sist. Blir en dyr glömska det.

Annonsen var ute idag. Grannen gav oss sin tidning och skulle fixa en till. Sen en kompis till C skulle vi få med så vi har varsin.

Sen ska vi överleva torsdagen.

Måste ju se ut en gravplats med. Och boka urnsättning. Sen ångrar jag mig nästan att vi ska göra bouppteckningen själv. Eftersom det inte finns några tillgångar va det enkelt sa dom. Men det är fan inte enkelt att börja, att komma sig för sen med en hjärna som inte funkar just nu. Drar på det.

Kommer livet nånsin att bli normalt igen? Skulle vilja sätta mig i en husbil och bara åka omkring sen. Följer ju husbilsAnnika på bl.a youtube. Hon ska lämna Warsawa nu efter att ha varit volontär i några veckor. Nu ska hon och Lilla Fina åka hem igen.

Men jag får nog vackert bli här. Få se hur mkt av det vi planerat jag kan komma iväg på. Åker ju inte själv. Skulle iaf vilja åka på MAs fest i maj. Å till Göteborg i höst. Gotland kan jag nog glömma.

Man skulle ha en kompis med husbil haha så praktiskt det skulle vara. 2 tanter på vift! Eller det kanske vore mer praktiskt med en killkompis. Men i min åldrr blir gubbarna så gubbiga. Ser ju på L. Nä är nog bäst med en tant.

Men nu ska jag se till att vägen mellan sängen och toan är kartongfri. Sen sova fem kvart i timmen.




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards