Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 april 2022

Av Neta - 10 april 2022 23:00

Nu har hon varit död i 3 veckor. Ofattbart!
Vi står inför en storhelg, den första utan. Jag bävar. Våra storhelger är så präglade av Elle. Hon gjorde t.ex sen några år alltid en exotisk planka på skärtorsdagens kväll. Det var ju hon och jag som fixade all mat jämt.
Utom Jansson där var L med. En skalade, (L) en hackade lök och micrade den nån minut, samma person skötte sen strimlandet med matberedaren, (jag) och den tredje monterade, hällde på grädde och strödde på ströbrödet. (E) så var det närsom på året vi gjorde Jansson.

Nu får väl C fixa med mig, kommer inte gå lika smidigt alls. C har taggarna ute jämt, ifrågasätter och vet bäst. Så olik E.

Vi ska behålla traditionen på skärtorsdagen, det är vi rörande överens om. Handlar om lite frukter, meloner, ananas, jordgubbar, druvor, carambole. Sen rostbiff, rökt skinka, kycklingspett och ibland kalkon eller salami i skivor. Brieost, vitlöksbröd och sen potatissallad. Frukt och kött läggs på ett fat som täcks med sallad och halverade småtomater i en krans runt alltihop sen.

Det är väldigt likt det vi köper till Mors dag sen ett par år, bara det att där är det 10 olika exotiska frukter. Det har vi inte haft på dom vi gör själv.

Kaviarlådan som står i matsedeln blir ev som frunch.

Nu lär vi väl jobba i lägenheten under påsken. Så vi tänker inte pynta så mkt i år men maten kan man ju fixa ändå.
Såg att jag har en del kyckling i frysen så det, både innerfileer och kycklingben kanske hamnar på grillen på långfredag när vi är flera här.
Påskafton vet jag inte vilka som är här, men påskdagen tyckte jag att jag hörde nåt om J. Även fred.
Annandagen har jag ingen aning. Vi kanske är klara då.

Just nu har inte L nån bil, nån pump som rasat. Så när vi ska in till banken får vi utnyttja min färdtjänst. Men den ska väl fixas på nåt vis. Men så handikappad man blir, C har skola o jobb
i veckan så handla blir väl med färdtjänst också. Om vi inte kan åka in nån kväll med henne.

Nu är iaf Es gamla scooter och garaget sålt. Lite möbler och nån kaffemaskin också. Cykeln hade J nån köpare på. Är väl lite kvar att sälja men mkt ska iväg till loppis. Alla hennes kläder är på Helping hand. Vi har väl inte fått ihop till hela begravningen än men hoppas få det.
Jag har fått både utsikt och insyn i köket, hennes garage stod ju där bredvid mitt.

Mkt är det att hålla reda på.

Av Neta - 10 april 2022 21:31



Veckans vego:

Lasange med grönsakssås

250 g färska lasagneplattor
450 g keso

Grönsakssås:
2 rödlökar
2?3 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
7?8 morötter
2 squash
1 burk krossade tomater
1?2 tsk torkad oregano
salt, peppar

Sallad:
1 salladshuvud
250 g körsbärstomater
200 g grön sparris
1 msk vinäger
1 msk vatten

Servera med:
fullkornsbröd

Ugn: 200°
Skala och hacka lök och vitlök och fräs dem mjuka i en gryta med olja.
Riv morötter och squash grovt och lägg ner i grytan och fräs ett par minuter till.
Tillsätt krossade tomater och krydda med oregano, salt och peppar.
Koka såsen i 10?15 minuter.
Tillsätt lite vatten om såsen är för tjock.
Varva grönsakssås, lasagneplattor och keso i en ugnsfast form.
Avsluta med grönsakssås och keso.
Tillaga mitt i ugnen tills den fått fin färg, ca 25 minuter.

Riv salladen i bitar. Halvera tomaterna.
Bryt bort och kasta nedersta biten på sparrisen.
Dela sparrisen i bitar som är 2 cm.
Blanda grönsakerna med vinäger, vatten, salt och peppar och servera till lasagnen tillsammans med bröd.

Veckans sallad:

Melonsallad m sparris

1 honungsmelon
250 g grön sparris
½ rödlök
250 g körsbärstomater, gärna i olika färger
50 g ärtskott
2 msk kallpressad rapsolja
1 citronklyfta, saften av
lite flingsalt

Kärna ur och tärna melonköttet
Ansa och förväll sparrisen i 3 min, kyl direkt
Skär sparrisen i ca 3 cm stora bitar
Skala och strimla löken
Dela tomaterna
Skär ner ärtskotten lite om de är långa
Blanda rapsolja, citronsaft och salt i en skål
Blanda i grönsaker och melonbitar.
Ställ en stund före servering

Veckans bröd:
Favorit i repris


GOD MORGON BULLAR

25 gr jäst
5 dl kallt vatten
2,5 tsk salt
0,5 dl olja
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
eller
2 dl grahamsmjöl
1 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke
Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.
Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.
Arbeta degen smidig.
Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.
Skåra ca 5 cm långa bitar rakt igenom
Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.
På morgonen sätts ugnen på 225gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.
Klart efter ca 30 min.

Kan göras med nästan vilken mjölkombo som helst bara hälften är vetemjöl, ta reda på slattarna!


Månd:

Blomkål med ost & skinksås


1 kg blomkål i buketter, stammen delad och skivad kokas mjuk i saltat vatten.

Ost & Skinksås

400 g rökt skinka eller kassler i tärningar
1 hackad gul lök
200 g strimlad purjo
1 hackad rödpaprika
1 msk smör
2 msk mjöl
4 dl mjölk
2 dl riven ost

Fräs löken mjuk i smöret
Tillsätt skinka, purjo och paprika, låt det fräsa med nån minut
Strö över mjölet, rör om
Späd med mjölken
Koka under omrörning ca 3-5 min.
Ta av kastrullen från värmen och tillsätt osten, rör tills den smält ner
Servera med nykokt blomkål eller pasta och rivna morötter.

Tisd:

FISKGRYTA MED GRÖNT

500 gr potatis
1 gul lök
2 morötter
3 dl vatten + 1 fiskbuljongtärning
300 gr fryst eller färsk förvälld broccoli
1 msk olja
1 dl lätt creme fraiche
1 tsk salt
1 tsk citronpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
400 gr torskfilé ev. fryst

Skala och skiva potatis, lök och morötter.
Tina broccoli och fisk.
Fräs löken i oljan i en gryta.
Häll på buljong och lägg i morötter och potatis.
Koka 10 min under lock.
Rör i creme fraiche och krydda med salt, citronpeppar och vitlök.
Lägg i broccolin och koka ytterligare ca 5 min.
Skär torskfilén i bitar och lägg ner i grytan.
Dra kastrullen åt sidan och låt stå 10 min under lock.
Servera med gott bröd.

Onsd:

Gudfaderns ostsoppa

2 dl vatten
6 dl standardmjölk
1 buljongtärning
125 g rökt skinka
100 g pasta
pizzakrydda
salt & sv.peppar
200 g naturell mjukost

Koka upp vätskan med buljongen
Tillsätt pasta och skinka, koka till pastan är klar
Smaksätt och vispa/mixa sist i osten till soppan blir slät

Skärtorsdagen:
Vi inleder påsken med en god variant på Jansson

Kaviarlåda

8-10 potatisar
1 lök, grovt hackad
165 g orökt kaviar, t.ex Ejderns (vit tub)
3 dl vispgrädde
2 hårdkokta ägg

Sätt ugnen på 225 gr
Skala och skiva eller strimla potatisen, lägg i smord form
Kör löken nån minut i micron, fördela sen ovanpå potatisen
Rör ihop kaviar och grädde och slå det över
Grädda nere i ugnen 45 min
Servera med äggklyftor

Långfrdagen:

Örtmarinerad lammstek


1,2 kilo urbenad lammstek
salt och peppar
smör till stekning

Marinad
1 finriven vitlöksklyfta
1 dl olivolja
1 citron, saft och tunt rivet skal
½ finhackad färsk röd chilifrukt utan kärnor, kan uteslutas
1 pkt herbes de Provence
salt och peppar


Krydda steken med salt och peppar och bryn den runt om i smör i en het panna. Lägg steken i en ugnssäker form, bara något större än köttbiten.
Stick in en stektermometer så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen av köttet.
Blanda marinaden och låt den stå och mogna i rumstemperatur. Stek köttet i nedre delen av ugnen i 125° till en temp på 65?68°. Skeda då och då marinad över steken under stekningen.
Ta ut steken och låt vila i folie med lite av marinaden i ca 10 min.
Skiva steken strax före servering. Skeda ev över resterande marinad.


Påskbuffé:

Serveras ju 2 ev 3 dagar så kanske inte allt alla dagar, varierar lite. Kan tillkomma något med.

Kokt färskpotatis, om det finns
Abbas sill, senaps, skärgårds och i år även en med thaismak
Mariannes sill
Ägghalvor m rom, räka och majjo
Laxtårta
Sparrispannacotta
Caviarkrans m räkor
Laxrullar på bröd
Omelettrulle m svampstuvning
Köttbullar & prinskorv
Sparris med citronsmör
Bröd och rödlöksost

Mariannes sill

3 dl gräddfil
skalet av 1 citron
1 tsk mald koriander
2 brk matjesillfiléer i bitar

Låt sillen rinna av i en trådsil.
Riv skalet och blanda med koriander i gräddfilen.
Rör i sillen och låt stå kallt nån timme.



Laxtårta

EKOS LAXTÅRTA MED ROM


Botten:
200 gr mörk kavring
75 gr smör

Fyllning:
5 gelatinblad
250 gr rökt lax
1 schalottenlök eller 1 liten gul lök
2 ½ dl mellangrädde
500 gr kesella mager
2 dl lätt cremefraiche
1-2 msk press citron
salt och peppar

Garnering:
Räkor
Rädisor
Gräslök
Rödlök

Finhacka kavringen eller kör den i mixer.
Smält smöret och blanda det med smulorna, häll det i en form med löstagbar kant och platta till med handen eller en sked till en botten.
Låt stå i kylen ca 15 min.

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten ca 10 min.
Skär laxen i små bitar, skala och finhacka löken.
Vispa grädden i en stor bunke, rör i kesella och fraiche.
Rör i lax och lök, smaka av med citron och kryddor.
Krama vattnet ur gelatinet, smält det på svag värme och rör ned det i smeten.
Häll fyllningen i formen och ställ i kyl att stelna 3-4 tim.
Tag bort kanten på formen och lägg den på serveringsfat.
Garnera .



Sparrispannacotta med skaldjur

För 6

1 schalottenlök
1 msk smör
2½ gelatinblad
100 g grön sparris, om fryst ska den vara helt tinad
4 dl vispgrädde
salt & peppar

Skaldjurstopping:
150 g skalade räkor (500 g oskalat)
100 g kräftstjärtar
1 msk rapsolja
2 msk press citron
2 msk hackad dill
peppar

Servera med smördegsstänger med ost.

Skala och finhacka löken, fräs den mjuk i smöret
Blötlägg gelatinet i kallt vatten i 5 min
Hacka sparrisen och lägg ner den till löken i grytan
Tillsätt grädden och koka upp
Ta bort grytan från värmen och mixa allt slätt
Ta upp gelatinet och låt det smälta i den varma grädden
Smaka av och häll upp i portionsglas
Låt stå kallt minst 4 timmar men helst över natten för att stelna

Blanda räkor, kräftstjärtar, olja, citronpress och dill, smaka av med peppar
Låt det stå och dra ca 1 timme i kylen
Toppa pannacottan med skaldjuren.
Smördegsstänger:
Sätt ugnen på 225 gr
Pensla tinade smördegsplattor med ägg på båda sidor
Fördela riven prästost o sesamfrö på en skärbräda och lägg smördegen på det
Strö över ost och sesamfrö på ovansidan, tryck till det lite (fara över med kaveln kanske)
Skär 2 cm breda remsor, dra ut till ca dubbel längd och vrid till spiraler, grädda 10 min


LYXIG CAVIARKRANS MED RÄKOR


100 g stenbitsrom
4 hårdkokta hackade ägg
½ mkt finhackad rödlök
1 brk creme fraiche
2 msk majonnäs
½ knippa dill el. 2 msk torkad.
100 gr skalade hackade räkor + några till garnering
saft av en citron
salt och peppar
5 blad gelatin
sallad

Blanda allt utom gelatin.
Smält gelatinbladen enl. anvisning och rör i smeten.
Häll upp i oljad kransform.
Låt stå kallt minst 3 timmar ( kan frysas ) doppa formen snabbt i hett vatten innan den stjälps upp.
Dekorera med sallad och räkor.
Servera med bröd och ett gott svalt vitt vin..


Kan med fördel göras dagen innan

Omelettrulle

1½ dl vatten
1 dl vispgrädde
50 g smör
1½ dl vetemjöl
4 ägg

Sätt ugnen på 200 gr
Koka upp vatten och grädde
Låt smöret smälta i det
Vispa ner mjölet till en slät smet och låt det svalna
Rör ner äggen ett i taget
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna
Grädda i nedre delen av ugnen tills smeten har blivit fast och ytan fått lite färg, ca 20 min
Stjälp upp på ett smort bakpapper
Bred på fyllning
Rulla samman från långsidan med hjälp av bakpappret
Låt den vila en stund eller över natten om du har kall fyllning, insvept i pappret.


Svampstuvning

250 g champinjoner
smör
3 dl idealmjöl
3 dl gräddmjölk
salt, peppar, soja

Ansa och skiva svampen
fräs den i smör
strö på mjöl, rör om och spä med gräddmjölken
koka minst 3 min under omrörning
smaksätt och tillsätt några droppar soja för färgens skull

Citronsmör

100 g smör, rumsvarmt
skal av 1 citron
några droppar saft
salt & sv.peppar



Rödlöksost

1 ask färskost naturell
1 finhackad rödlök
salt & svpeppar

Gubbaröra
Till 4 som vickning, förrätt eller bara lite mums ;)

4 hårdkokta ägg
1 brk hummeransjovis (80 gr avrunnet) SPAR spadet.
2 msk finhackad rödlök
2 msk finhackad dill (2-3 tsk torkad)
2 msk kladd (gräddfil eller fraiche ev hälften majonnäs)
1 msk spad från ansjovisen

Hacka ägg o ansjovis.
Blanda med lök o dill, kladd o spad, kyl.
Avnjut på Finncrisp eller knäckebröd med en öl.

Någon av dagarna ska vi också ha

Inkokt lax
Till 4

1-11/4 kg lax

Lag:
3 l vatten
3 msk salt
1 liten gul lök
1 morot
1 kn persilja
1 kn dill
10-15 vitpepparkorn
3 citronskivor

Mät upp ingredienserna till lagen i en kastrull
Koka upp och lägg i laxen
Sjud 15-25 min
Låt svalna i lagen

Sås:
3 dl vispgrädde
3-4 msk majonnäs
2 msk klippt dill
dijonsenap
vitvinsvinäger
salt & sv.peppar

Vispa grädden lätt och blanda med majonnäs och dill
Smaka av med senap, vinäger och kryddor


Tillbehör:
Gurkskivor
Räkor
Gröna ärtor
Grön sparris

Ta upp fisken ur lagen, dra av skinnet och lägg på severingsfat
Garnera med tillbehören och servera med såsen och kokt potatis

Sås till inkokt lax m.m

3 dl vispgrädde
3-4 msk majonnäs
2 msk klippt dill
dijonsenap
vitvinsvinäger
salt & sv.peppar

Vispa grädden lätt och blanda med majonnäs och dill
Smaka av med senap, vinäger och kryddor

Vi bakar ett bröd

Latmajas bröd

1 pkt jäst
12 dl kallt vatten
4 tsk salt
4 tsk flyt honung
400 g dinkel
ca 1 kg vetemjöl special

Rör ut jästen i det kalla vattnet
Tillsätt honung och rör till det löser sig
Tillsätt salt, dinkel och vetemjöl special
Jäs 2 timmar
Degen som är ganska lös hälls sen upp på en långpanna, hjälp till med en slickepott men rör den inte för övrigt
Sätt ugnen på 250 gr
Jäs 25 min
Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen samtidigt som du sänker till 225 gr
Grädda 25 min.
¼ av satsen kan göras till 1 bröd


Av Neta - 10 april 2022 00:24

Det börjar sakta gå upp för mig att Elle är borta nu. Varit ensam några dar. L kommer iofs in o kollar på TV ibland men han stannar ju inte och pratar precis. C är hos sig med Marcus.

Dom var här idag men då håller dom ju på därinne. Jag känner mig bara i vägen om det inte finns nåt för mig som jag kan göra så håller mig därifrån. Idag körde C och hennes kille bort alla Es kläder till en loppis. Sen var dom till återvinningen med en del möbler som inte va riktigt hela.
Satte ut permobilgaraget till försäljning idag och fick en köpare som kommer i morgon. Lika satt hon ut Es skafferi som ju var nästan nytt. Tror nån ringt på det med. Min TV är ute med, och lite andra av hennes möbler.
I morgon ska vi sätta ut scootern sen ska vi väl sälja hennes marknadsstånd. Vi lägger oss lågt vad gäller priser, bättre att bli av med grejerna.

Funderar på växthuset, tänkte ju ta det men kanske blir trångt. Måste ut där och mäta. Kan iaf inte ha det mot väggen. Pallkragarna som vi byggt golvet runt är i vägen.
Funderar på sätta upp ställningen till mitt tak som jag hade i Tierp. Sätter jag i en gavel på det mot Elles så skärmar jag ju av mellan hennes och mitt. Då får jag som en vägg bakom hallonen. Om jag sen sätter på takväven får jag se. Hade ju både amplar och ljusslingor i det och öglor av buntband att hänga galgar på när man tvättat. Vore ju nice att ha det så igen, tar vi bort landgånge till E, delar på den och bygger ut mitt golv med det får det plats. Kan kanske göra en rabatt till där emellan sen.

Ska höja pallkragarna med en sektion också. Så måste ta hem en himla massa jord. Tänker flytta ut rabarbern ur sin krage och sätta sv vinbäret där. Sen köpa en hallonplanta till. Så nice det var att kunna gå ut och hämta hallon direkt i filtallriken. Vill ha mer. Ta bort och flytta lite perenner jag satt framför bärbuskarna och ett gäng scillor. Bättre att ha lite matnyttigt där. Tar inte C Elles stora låda lär jag ju ta den med.





Hittade lite fina bilder på Elle idag på telefonen. Synd på texten där bara. Så härligt att se henne frisk. Var inte så mycket kvar av det när hon dog.

Saknar henne så ini he-e. Pratade med Sonja på telefon idag, tur jag har granntanterna som kände henne också. Sonja hade gått ut på balkongen och lyssnat på kyrkklockorna vid begravningen. Hon fick en hjärtinfarkt under tiden vi var mkt på sjh. Orkade inte ta sig till kyrkan.


Nu ska jag gå med den där. Men bara här hemikring.

Oj nu har det blivit söndag. Man kanske ska ge sig för idag!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards