Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 maj 2020

Av Neta - 6 maj 2020 21:07

Jag mår bra igen, var väl nåt tillfälligt. Sov verkligen ut idag. Tänker inte berätta hur länge Haha! Men jag behövde nog det.

E kom in på em och vi var lata idag med eftersom jag varit lite dålig. På lunchen som intogs sent blev det Potatis och purjosoppa. Så gott!

Nu ikväll gjorde vi i ordning dumplings, jag gjorde dipsås av marinaden till lövbiffen ni kan läsa här nere. Jättegod även till dumplings. Jag använder den blandningen till mycket. Kyckling i woken t.ex och lövbiff även i den med den här blandningen.
Ikväll hoppade jag över ingefäran men den saknades även om det var gott ändå.
Den är alltså, marinad, woksås och dipsås. Väl värd att ha en rejäl sats färdigblandad i en burk i kylen.

Potatisgratäng med lövbiff

1 kg potatis
200 gr ansad & strimlad purjo = 1 normalstor
2 vitlöksklyftor
1 mozzarella
100 gr riven ost
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2,5 dl grädde

500 g strimlad lövbiff

Marinad:
2 msk hoisinsås
2 tsk japansk soja
2 tsk risvinäger
1 tsk sesamolja
1 tsk riven ingefära
1 vitlöksklyfta
1 tsk ketjap manis

2 salladslökar, skivad
1 paprika, strimlad

Sätt ugnen på 225 gr.
Börja med att blanda hoisinsås, soja, risvinäger, sesamolja, vitlök, ingefära och ketjap manis. Vänd ner köttet där i.
Fräs köttet på ganska hög värme så vätskan går in. Ha i salladslök och paprika på slutet. Salta och peppra lätt. Lägg åt sidan
Skala och skiva potatisen tunt.
Smörj formen och tillsätt drygt hälften av potatisen.
Blanda salt och peppar och strö över hälften.
Strö ut purjolöken på potatisen. Riv mozzarellan och vitlöken, blanda. lägg det på purjolöken. Lägg på köttet.
Lägg på resten av potatisen, strö över kryddorna som är kvar och den rivna osten.
Häll försiktigt över grädden.
Grädda ca 45-60 min

Snabb fräsch sallad:
3 morötter, finrivna
1\2 gurka, grovriven
1 äpple, grovrivet

Blanda. Servera med citronklyftor att pressa över.

Prova! Ni ångrar er inte!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards