Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 25 november 2023

Julens drycker

Av Neta - 25 november 2023 21:57

Jag är uppväxt med en alkoholiserad pappa. Det har gjort att jag varit stenhård när mina barn växt upp. I vår familj har jularna varit kritvita. I takt med att dom växt upp och blivit vuxna har jag dock lättat på det lite. Fortfarande är det dock inga snapsar. Va dom gör struntar jag i men innanför mina väggar kommer dock ingen snaps in. Det respekteras som tur är.
Det värsta minne jag har är efter mina föräldrars skilsmässa och p är nu gift med en ny fru. Vi är ditbjudna på jullunch, min son är 6 år och när vi kommer dit har p fått dillerium. Frun är så klart förtvivlad men har gjort mat, p är instängd i sovrummet.
Jag minns inte om vi åt nånting, men jag tar iaf min son och går därifrån. Efter det var min kontakt med p nästan obefintlig. Där och då lovade jag mig själv att bannlysa alkohol på julen.

Men nu är det dags då vissa mår bra av att stå ett tag. En dryck vi hittade förra året är den juliga sangrian. Den är löjligt god. Den gör vi flera satser av varje jul i fortsättningen, det är jag övertygad om. Så blev det iaf i fjol.
Jullikören har jag gjort bara en gång, mest pga av lathet men den är jättegod. Den kräver dock sina 4 veckor.

Röd dryck till röd glögg, måste inte vara vin, lingondricka eller svart vinbärsdricka är lika god.
Lika gäller för vit glögg. Jag föredrar att göra den på äppeldricka. I övrigt samma recept som röd.

Mjöd är fantastiskt gott, speciellt till sillen.

Röd glögg

2 dl lingondricka
1,5 dl socker
1 bit hel kanel
10 kryddnejlikor
1 tsk hel kardemumma
skal av en hel apelsin
75 cl rött vin eller svart vinbärssaft

Ge lingondrickan ett snabbt uppkok med sockret, kryddorna och apelsinskalet.
Låt det svalna.
Tillsätt vinet och låt det dra på sval plats över natten.
Sila från kryddorna och servera uppvärmd med russin o skållad mandel.

Vit glögg

Görs på samma sätt men lingondrickan byts mot äppelmust eller äppelcider, det röda vinet mot vitt vin och apelsinskalet mot citronskal.
Kan även serveras kyld med is och en tunn citronklyfta.

Nedan är det inte helt alkoholfritt men väl så utspätt.

Champagneglögg

1 fl Blossa lingonglögg
Lika mkt bubbel
1 msk frysta lingon/glas

Både vita och skumpaglöggen ska vara väl kylda och serveras med is i glasen tycker jag.

Jag gillar även detta

Glüwine

1 fl rött vin
1 apelsin + 15-20 hela kryddnejlikor
½ vaniljstång ( el. 1 tsk vanillinsocker)
1 dl socker

Borsta apelsinen väl i hett vatten o preparera den med kryddnejlikorna. Rispa gärna lite i skalet.
Lägg den och vaniljstången i en kastrull o häll på vinet.
Hetta upp låmgsamt, men det får INTE koka.
Låt stå någon timme.
Ta ur apelsin o vaniljstång.
Hetta upp långsamt med socker (vanillinsocker om ni inte haft vaniljstång) tills det är löst, får INTE koka nu heller.
Servera hett gärna med en halv skiva av apelsinen i glaset.



JULSANGRIA

3 dl glögg, valfri styrka
2 dl apelsinjuice
2 dl fruktsoda
1 apelsin
1/2 granatäpple
3 tsk kanel
2 msk socker
lönnsirap eller sirap

Gör såhär:
1) Blanda glögg, fruktsoda och apelsinjuice i en tillbringare. Rör runt lite. Ställ kallt.

2) Häll kanel och strösocker på ett fat. Häll också lönnsirap eller vanlig sirap på ett fat. Doppa kanterna mot tallriken, först i lönnsirapen, sedan i socker/kanelblandningen. Låt stå och ?stelna? till lite.

3) Skiva apelsinerna och plocka ut granatäppelkärnorna.

4) Häll i julsangrian i glasen och ha i apelsinskivor och granatäpple. Sååå mumsigt! Gör gärna om proceduren med lönnsirap och socker/kanel när du fyller på glasen.



Gillar du Cointreaua. Det här tipsade Martin Timell om i TV för många år sen. Smakar precis som den riktiga. 

APELSINLIKÖR a la Cointreau

1 helflaska Årstabrännvin
1 dl socker.

Häll av ca 1 dl brännvin och tillsätt 1 dl socker i flaskan. Häll försiktigt tillbaka brännvinet men lämna lite utrymme i flaskhalsen.

Låt stå i rumstemperatur i tre dagar. Vänd upp och ner på flaskan varje dag.


Mjöd
ger ca 5 liter



2 citroner
8 dl (700 gr) farinsocker
1/2 dl torkad humle
5 l vatten
10 gr jäst
1 tsk socker och 8 russin/flaska

citron och isbitar till servering
Skala citronerna och skär dem i tunna skivor eller bitar.
Blanda dem med farinsockret och humlen i en stor skål.
Koka upp vattnet och häll det över, rör om.
Låt svalna.
Tillsätt jästen, utrörd med lite socker, och låt drycken stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
Sila och tappa upp på flaskor, lägg 1 tsk socker och russin i varje flaska.
Korka lätt med ex en bomullstuss.
Mjödet är färdigt efter 3-4 dagar.
Smaksätt med pressad saft av citron och lägg ev i några fräscha skivor av citron och isbitar vid serveringen.

Jullikör

100 g torkade aprikoser
100 g torkade dadlar
125 g katrinplommon
1/2 msk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj
1/2 kanelstång
3 kryddnejlikor
3 kryddpepparkorn
1 krm kardemummakärnor
70 cl vodka
2 dl Dansukker Stor Brun Kandi

1. Lägg frukten i en burk och häll på hälften av alkoholen. Förslut burken och låt stå 2-3 dygn i rumstemperatur.

2. Sila bort frukten. Häll på resten av vodkan samt sockret och kryddorna. Låt stå i 4 veckor.
3. Sila bort kryddorna. Häll jullikören på flaska och låt stå till jul.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards